هنر عبابافی استان بوشهر احیا می‌شود


هنر عبابافی استان بوشهر احیا می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: صنعت عبابافی استان بوشهر که در جهان منحصر بفرد است اکنون دچار رکود شده که با برنامه‌ریزی انجام شده این صنعت احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دشتی، بهمن نامور مطلق بعدازظهر امروز در بررسی وضعیت صنعت عبابافی در روستای کردوان دشتی با بیان اینکه صنعت عبابافی استان بوشهر در کشور و حتی جهان کم‌نظیر است اظهار داشت: عبا بافی صنعت مهم دستی مردم این دیار است که از گذشتگان اهالی مردم دشتی برجای مانده است.

وی با اشاره به اینکه عبا با پشم و کرک شتر به شیوه سنتی تولید می‌شود گفت: این صنعت اکنون دچار رکود شده است که با برنامه‌ریزی انجام شده صنعت عبا بافی دوباره رونق می‌گیرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه مواد اولیه عبابافی پشم شتر است خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید عبا در استان‌های کویری یافت می‌شود که هماهنگی لازم برای انتقال پشم شتر به منطقه دشتی برای احیا صنعت عبابافی شده است.

نامورمطلق، از برپایی کارگاههای آموزشی برای علاقه‌مندان عبابافی در استان بوشهر خبرداد و گفت: به منظور حفظ و احیای این رشته با ارزش کارگاه‌های آموزشی ویژه علاقه‌مندان این صنعت دستی برپا می‌شود و این در حالی است که برای پرداخت تسهیلات اعتباری حمایت‌های ویژه‌ای از بافندگان می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری با صنایع دستی گره خورده گفت: خرید محصولات دستی گردشگران افزایش یافته است بگونه‌ای که رشد 26 درصدی در سال 1393 نسبت به سال ماقبل شاهد هستیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور، گبه استان بوشهر را یکی از محصولات صادراتی دانست و گفت: به سبب تولید با کیفیت گبه در استان بوشهر این محصول خریداران بسیاری در کشورهای اروپایی و آمریایی دارد که با رفع محدودیت‌های صادراتی افزایش تولید گبه و صادرات آن مورد توجه است.

نامورمطلق از پرداخت کمک بلاعوض به هنرمندان صنایع دستی در دشتی خبرداد و گفت: در پی وقوع زلزله در سال 1392 در شهرستان دشتی بخشی از صنعت‌گران دستی در این شهرستان دچار خسارت شدند که به این افراد 600 میلیون ریال کمک بلاعوض شد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon