یک دیپلمات موریتانی جانشین «جمال بن‌عمر» می‌شود

یک دیپلمات موریتانی جانشین «جمال بن‌عمر» می‌شود

خبرگزاری تسنیم: منابع دیپلماتیک اعلام کردند دبیر کل سازمان ملل متحد قصد دارد یک دیپلمات موریتانیایی را برای جانشینی «جمال بن‌عمر» به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن معرفی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، منابع دیپلماتیک، دیروز اعلام کردند «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل قصد دارد «اسماعیل ولد شیخ احمد» دیپلمات موریتانیایی را برای جانشینی جمال بن عمر به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن معرفی کند.

جمال بن عمر، روز پنجشنبه پس از شکست تلاش‌هایش برای پایان دادن به بحران در یمن، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

این منابع افزودند: بان کی‌مون به طور غیررسمی برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل را از تصمیم خود برای انتخاب ولد شیخ احمد برای جانشینی جمال بن‌عمر مطلع کرده است.

یک منبع دیپلماتیک که خواست هویتش فاش نشود، گفت: «دبیر کل سازمان ملل تصمیم گرفته است ولد شیخ احمد را برای این سمت معرفی کند و به زودی نامه‌ای را درخصوص این انتصاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.»

یک دیپلمات دیگر نیز عنوان کرد هنوز مشخص نیست بان کی‌مون چه زمانی نامه خود را به شورای امنیت ارائه دهد، شاید این اتفاق روز جمعه بیفتد و یا هفته دیگر.

جمال بن‌عمر، اواخر دیروز در بیانیه‌ای در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک، با اعلام اینکه تلاش‌هایش برای متوقف ساختن درگیری‌های خشونت‌بار در یمن به بن‌بست رسیده است، از استعفای خود خبر داد.

بن عمر در این بیانیه نوشت :«در اسرع وقت، جانشین من تعیین خواهد شد. تا آن لحظه نیز سازمان ملل متحد به تمام تلاش‌های خود را برای احیای روند صلح در یمن و پیشبرد عملیات انتقال در کشور به کار خواهد گرفت.»

این دیپلمات مراکشی در مذاکرات فوریه سال 2012 برای دستیابی به یک موافقتنامه صلح که زمینه‌ساز کنار رفتن «علی عبدالله صالح» دیکتاتور سابق یمن از قدرت بود، نقشی مهم داشت.

دیپلمات‌ها تاکید کردند طرفداران منصور هادی و متحدانش در شورای همکاری خلیج‌فارس و بویژه عربستان سعودی از هفته‌ها پیش انتقادهای تندی را علیه بن‌عمر مطرح می‌کردند و با ارسال پیامی شدید اللحن به بان کی‌مون، از جمال بن‌عمر، فرستاده ویژه وی به یمن به‌شدت انتقاد کرده و از بان کی‌مون خواسته‌ بودند پیش از برگزاری هرگونه گفت‌وگو درخصوص یمن، اقدام به تغییر جمال بن‌عمر کند.

اعلام استعفای بن‌عمر در حالی انجام شد که ائتلاف تحت رهبری سعودی برای چهارمین هفته پیاپی به حملات خود علیه ملت یمن ادامه می‌دهد. طبق اعلام سازمان ملل متحد، درگیریهای یمن تاکنون 600 کشته و 2200 زخمی و همچنین 100 هزار آواره داشته است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان