ورود بانوان به ورزشگاه ها

ورود بانوان به ورزشگاه ها

خبرگزاری تسنیم: اظهارات خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، کافى بود تا یکبار دیگر موضوعى که یکى از نگرانى هاى اصلى جامعه متدین و مراجع عظام تقلید، در دوره دولت هاى گذشته را تشکیل مى داد، این بار توسط عضو دولت یازدهم مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  این روزها، دور جدیدى از تلاش ها براى آزادسازى ورود بانوان به ورزشگاهها آغاز شده است. تلاش هایى که جرقه آن با اظهارات معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده زده شد و در صدر اخبار برخى از رسانه ها قرار گرفت. در هفته گذشته خانم شهیندخت مولاوردى در گفتگویى که با یکى از رسانه ها داشت، اعلام کرد: «مى توان با یک نظرسنجى، میزان علاقه زنان براى تماشاى نزدیک مسابقات ورزشى را به دست آورد، البته این صحبت به این معنا نیست که همه فعالیت هاى خود را متوقف کرده ایم و به مطالبات دیگر زنان نمى پردازیم. به نظر دولت باید این امر مدیریت شود و سازوکار لازم آن فراهم شود، به شکلى که موجب نگرانى جامعه متدین نباشد. در واقع ابعاد شرعى و عرفى آن نیز مدنظر قرار گیرد و به دغدغه نظام تبدیل نشده و بررسى همه جانبه در این امر صورت گیرد.» مولاوردى هم چنین در خصوص تشویق زنان براى حضور در ورزشگاهها و تماشاى مسابقات ورزشى گفت: «حضور زنان در ورزشگاهها در صدر مطالبات زنان قرار دارد و اگر این امر صورت گیرد، براى تشویق نیز برنامه هایى در صورت نیاز خواهیم داشت.»

این اظهارات معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، کافى بود تا یکبار دیگر موضوعى که یکى از نگرانى هاى  اصلى جامعه متدین کشور به خصوص علما و مراجع عظام تقلید، در دوره دولت هاى گذشته را تشکیل مى داد، این بار توسط یکى از اعضاى کابینه دولت یازدهم مطرح و بر سر زبان ها بیافتد.
اظهارنظرهاى خارج از چارچوب مصالح عمومى و عرف مذهبى و هم چنین به دور از فرهنگ مردم مسلمان ایران، متاسفانه بعد از پیروزى انقلاب کم نبوده است و طبعا چنین مواردى در آینده نیز مشاهده خواهد شد. متاسفانه این اظهارنظرها مختص افراد و سیاسیون طرفدار و یا منتسب به یک گروه خاص سیاسى نیست و همواره در دولت ها افرادى بوده اند که رعایت چارچوب هاى عرف مذهبى را در اظهارنظرهاى خود نکرده اند و با حاشیه سازى، علاوه بر ایجاد مشکل براى خود، براى مسؤولین کابینه و بالاتر از آن براى کشور مشکل ایجاد کرده اند و براى مدتى همه را درگیر موضوعات حاشیه اى و البته بى سرانجام نموده اند.
موضوع ورود بانوان به ورزشگاهها نیز از قبیل همین حاشیه سازى هاست که البته پرونده اى قطور در دولت هاى گذشته دارد. این در صورتى است که اوضاع ورزشگاه ها منهاى حضور زنان چنان ضداخلاقى است که باید به حال آن گریست. آیا به عواقب و عوارض ورود زنان به چنین محیطى اندیشیده ایم؟ آیا با این طرح درصدد برآورده ساختن مطالبات خانواده ها هستیم؟ زنان ما آیا هم اکنون در پارک هاى عمومى امنیت کامل دارند که در ورزشگاه ها امنیت داشته باشند؟

عمده ترین دلیل مخالفت علما و مراجع با ورود زنان و دختران به ورزشگاه ها 
 اشکالات علما و مراجع براى مخالفت با ورود بانوان به ورزشگاه ها، عمدتاً بر دلایل زیر استوار است:
- مسأله حرمت نگاه زن به بدن مرد مسلمان
- موضوع اختلاط زنان و مردان که مفاسد فراوانى را به دنبال دارد
- از بین رفتن ارزش هاى اسلامى، اخلاقى و انسانى
- شکسته شدن حیا و از بین رفتن قبح به کارگیرى الفاظ و اشعار رکیک
- ایجاد هیجانات غیرقابل کنترل که موجب فرو ریختن نظم جامعه مى شود
- سوءاستفاده افراد فرصت طلب و معاند براى از بین بردن امنیت جامعه
و بسیارى دیگر از مفاسد مترتب بر آن که کارشناسان مربوطه بر آن ها اذعان دارند.

فتاواى عدم جواز ورود زنان به ورزشگاه ها از سوى مراجع 
 فتاواى متعددى داریم که از این فتاوا به نظر حضرت آیت الله العظمى حاج شیخ محمدفاضل لنکرانى (ره) در پاسخ به استفتاى جمعى از مقلدین در این زمینه اشاره مى نماییم: «به دنبال سؤالات و استفتائات فراوانى که از طریق تلفن و یا به صورت کتبى و یا حضورى از این جانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاه ها شده است، اشعار مى دارد که اولا از نظر فقهى روشن است که نظر زن به بدن مرد حتى بدون لذت و ریبه جایز نیست و ثانیا از مسائلى که اسلام روى آن تکیه فراوان دارد، عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است که اختلاط در جوامع غربى و متاسفانه در برخى نهادهاى داخلى چه مفاسد فراوانى به دنبال داشته است. بنابراین شرکت بانوان در مکان هاى عمومى ورزشى که همراه با اختلاط است به هیچ وجه جایز نیست و در این امکنه ولو مکان هاى  خاصى براى زنان اختصاص یابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهورى اسلامى مکان هاى مستقلى را با رعایت همه ضوابط شرعى براى بانوان جهت امور ورزشى اختصاص دهد و از این جهت تبعیضى بین آنان قائل نشود. انتظار آن است که حرکت مسؤولین محترم در مسیر احیاى ارزش هاى  اسلامى باشد و از امورى که موجب خدشه دار نمودن این امر است اجتناب نماید. خداوند به همه توفیق عمل به احکام اسلامى را عنایت فرماید.»
در کنار این پاسخ، حضرات آیات میرزاجواد تبریزى، مکارم شیرازى، صافى گلپایگانى، نورى همدانى و بسیارى دیگر از علماى اعلام، موضع مشابهى دارند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سال 1385 با صدور اطلاعیه اى از نظر صریح مراجع عظام تقلید حمایت و پشتیبانى نمود و از رئیس جمهور وقت خواست با مشورت با عناصر خبره و دلسوز و آشنا به مبانى اصیل اسلام ناب از صدور چنین دستورات غیرشرعى جلوگیرى نماید.
چه خوب که به کلام بزرگانمان در این زمینه مراجعه کنیم و مروج نگاه حکیمانه آنان باشیم. در جایى که بزرگانى چون حضرت آیت الله جوادى آملى چنین مى فرمایند: «ما خیال مى کنیم کمال زن در این است که براى ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسى را بزند و براى ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم مى رویم؟»
و بالاخره آیا با خود فکر کرده ایم در حالى که خیلى از مردم کشور ما حتى اجازه نمى دهند فرزندان پسرشان در ورزشگاه ها حضور پیدا کنند! آن هم به دلیل فضاى غیراخلاقى درون ورزشگاه ها و شعارهایى که گاه صداو سیما هم با قطع کردن صداى ورزشگاه از انتشار آن خوددارى مى کند، پس چطور انتظار داریم در حالى که فضاى فرهنگى  ورزشگاه ها هنوز آماده حضور بانوان کشورمان نیست، به  دست خود، دختران جامعه خود را به سمت ابتذال بکشانیم.
در پایان، این صبحت مقام معظم رهبرى را یادآور مى شویم که فرمودند: «مردم ما باید چشم و گوش خود را باز کنند. برگشت به سمت فرهنگ فاسد و منحط غربى، در جامعه ى انقلابى و اسلامى ما محال و ممنوع است. ملت و مسؤولان انقلاب ما، ممکن نیست اجازه دهند تا مجدداً رفتار و زندگى مردم به سمتى رود که فرهنگ فاسد غرب تزریق کرده بود و آن را به زور به این ملت تحمیل نموده بود.»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon