کربلای ایران غرق در عزای نخستین سفیر اهل بیت(ع) شد


کربلای ایران غرق در عزای نخستین سفیر اهل بیت(ع) شد

خبرگزاری تسنیم: مشهد اردهال، کربلای ایران امروز و هم زمان با روز ۲۷ جمادی الثانی غرق در عزای حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) نخستین سفیر اهل بیت(ع) شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، فرقی نمی‌کند دومین جمعه مهر ماه در گرمای سوزان باشد یا سرمای سوزناک، ولی به روایتی شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)  که هم زمان با 27 جمادی الثانی بوده در دومین جمعه مهر ماه اتفاق افتاده است که هر ساله دلداران و شیفتگان به اهل بیت(ع) از جای جا از ایران در چنین روزی در کربلای ایران به سوگ می نشینند.

آری، اردهال از سال116 هجری کربلای ایران شد و سفیر ولایت در ایران به خواست مردم کاشان و اطراف، رهسپار ایران و از امام زمان خویش نشان ولایت گرفت تا در مقابله با کفر و الحاد عَلم بردارد.

حقیقت در همه روزگار برای دروغان تلخ و ناگوار است و در آخرنیز حسودان چمن نوگل باغ ولایت به همراه برادرشان حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) و صد یار باوفایش رابه شهادت رساندند.

از آن زمان تا به امروز ناله ها و شیون ها در فراق این امام زاده در کوهسار اردهال جاری است و عاشقانش در سوگش گریه ها و ناله هایی سر داده اند و پس از قرن ها هنوز غبار غربت از رخسار این حادثه عظیم برداشته نشده است.

در قرن دوم هجری، مردم کاشان و اطراف پس از برگشتن از آئین کهن و گرویدن به دین مبین اسلام به محضر امام محمد باقر(ع) شرفیاب شده و ایشان فرزند خویش، علی(ع) را به عنوان پیشوای دینی به ایران فرستاد.

حضرت سلطانعلی(ع)  در 3 سال حضور مجدانه خود در کاشان، اردهال، فین، جاسب و خاوه به  امور دینی مردم منطقه پرداخته و گام های موثری در تبلیغ آئین اسلام و تشیع علوی برداشت، اما با مخالفت معاندین روبرو شده و پس از مدتی جنگ و گریز در روز27 جمادی الثانی سال116 هجری قمری در دره ازناوه به دست ارغم شامی به شهادت رسید و خاک مشهد اردهال پذیرای جاوید پیکر مطهر ایشان شد.

حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)  که یکی از 4 امام زاده واجب التعظیم و نماینده دو امام در ایران بوده است، هر ساله بر اساس گاه شمار شمسی، در دومین جمعه مهر ماه در مراسم با شکوهی به نام "قالی شویان فین"  کاشان و هم چنین در سومین جمعه مهرماه که به "جمعه نشلجی‌ها" شهرت دارد، مردم برای عزاداری به منطقه مقدس اردهال می آیند تا در هفتمین روز شهادت آن حضرت مراسم سوگواری و عزاداری برپا کنند.

در سنت مذهبی ما شیعیان مرسوم است که مراسم های شهادت را به تاریخ قمری ارج می نهیم، و چه شایسته است سال روز شهادت ولی نعمت‌مان، در 27 جمادی الثانی مراسمی با شکوه و با حضور اقشار مختلف مردم در حرم آن بزرگوار برپا شود.

و امسال 27 جمادی الثانی با روز جمعه 28 فروردین ماه 94 هم زمان شد و چند سالی بیشتر نیست که به رسم ادب و پاسداشت، در این روز بزرگ، مردم اردهال به سوگواری نواده حسین(ع) و همچنین 150 شهید منطقه مقدس اردهال می نشینند و مراسم هایی دیگر به هر کم و کیف در حرم مقدس و دیگر نقاط برگزار می شود، که جای دارد همه عاشقان و دلسوختگان در راه شناخت سیره اهل بیت(ع) از هیچ کوششی دریغ نکنند تا وارث آل محمد(ص) برای احیای سنت جدش قیام کنند.

در چند روز مراسم های سوگواری و عزاداری توسط منطقه کاشان در مکان های مختلفی چون حسینیه بیت العباس(ع) و حرم مطهر حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال نیز در حال برگزاری است.

حماسه مردم منطقه کاشان در عزای شهید اردهال همراه با دعای ندبه روز جمعه 27 جمادی الثانی در حرم مطهر با پخش زنده، سخنرانی کارشناسان مذهبی و اساتید حوزه و دانشگاه، مداحی و نوحه خوانی ذاکرین اهل بیت(ع) ، کاروان پیاده روی از روستای چنار تا حرم و آئین شمع گردانی از شاهزاده حسین(ع) به سوی آستان مقدس حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) از ویژه برنامه های این روز در عزای سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon