همدلی و همزبانی،زمینه ساز تحقق پیشرفت و عدالت

همدلی و همزبانی،زمینه ساز تحقق پیشرفت و عدالت

خبرگزاری تسنیم: در دهه پیشرفت و عدالت اگر شعار همدلى و هم زبانی از حد شعار خارج شود و مبناى عمل مسؤولان کشور و گروه هاى سیاسى و جناح ها و سازمان ها و نیز عموم مردم قرار گیرد، امید آن مى رود که راه رسیدن به عدالت و پیشرفت تسهیل گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شعار سال 1394 که از سوى رهبر حکیم انقلاب اسلامى انتخاب شده است، شعارى است که عمل به اقتضائات و نیازهاى آن باعث افزایش توان ملى خواهد شد. افزایش توان ملى به این معنى است که توان و نیروهاى  موجود در کشور مصروف اقداماتى که یکدیگر را خنثى کند نخواهد شد و همین امر اثرى جدى در تحقق اهداف انقلاب اسلامى خواهد داشت. یکى از اهداف اصلى و مهم انقلاب اسلامى تحقق شعار پیشرفت و عدالت است که شعار اصلى دهه کنونى انقلاب اسلامى نیز هست. لازمه این امر آن است که دولت ها و برنامه ریزان کشور در تعیین مصادیق اصلى و معیارهاى کلان پیشرفت و عدالت به خواسته ها و نظرات و اراده ملت توجه کنند و در تعیین چیستى پیشرفت و چگونگى اجرا و تحقق عدالت به ارزش ها و اعتقادات اصیل مردم توجه داشته باشند و از این ارزش ها و اعتقادات دست نکشند. در چنین صورتى است که در حقیقت همدلى و هم زبانی ممکن مى شود. اگر مسؤولان و برنامه ریزان کشور مصادیق پیشرفت را در خارج از این مرزهاى عقیدتى و ارزشى تصور کنند، در صورتى که تلاش نیز بکنند، در واقع همراهى و هماهنگى بدنه اصلى مردم را از دست خواهند داد و همدلى و هم زبانی مفقود خواهد بود و در این صورت به جاى حرکت به سمت پیشرفت، دچار کشمکش و خنثى کردن تلاش ها و نیروهاى  یکدیگر خواهیم بود. همین طور است در مسأله عدالت و عدالت ورزى. در دهه پیشرفت و عدالت اگر شعار همدلى و هم زبانی از حد شعار خارج شود و مبناى عمل مسؤولان کشور و گروه هاى سیاسى و جناح ها و سازمان ها و نیز عموم مردم قرار گیرد، امید آن مى رود که راه رسیدن به عدالت و پیشرفت تسهیل گردد.

    شعارى براى همه سالها و همه دولت ها
«دولت و ملت، همدلى و هم زبانی» شعار سال 1394 در حقیقت شعارى است که در همه سالها باید مبناى  عمل قرار بگیرد. همدلى و هم زبانی خاص این دولت نیست چراکه این دولت تنها دولتى نیست که نیازمند حمایت مردم است و تنها دولتى نیست که براى حل مشکلات مردم تلاش مى کند. در طول سالهاى بعد از انقلاب هر یک از دولت هاى مختلفى که بر سر کار آمدند، در حد توان و میزان تلاش خود به مردم خدماتى ارائه کرده اند و تلاش هایى براى حل مشکلات مردم داشته اند. دولت محترم کنونى نیز یکى از این دولت هاست که مثل مابقى  دولت ها مورد حمایت رهبر انقلاب بوده و مردم نیز براى آن که دولت بتواند مشکلات آن ها را بهتر و با توان بالاترى حل کند، باید نهایت همدلى و همراهى را با آن داشته باشند. به عبارت بهتر، شعار امسال، شعار انقلاب اسلامى است که دولتى  برخاسته از مردم و متکى به مردم را مى خواسته و بر سر کار آورده است.
    افزایش توان ملى و قدرت دولت
ازجمله نکات مهمى که باید به آن توجه کرد این است که اگر به شعار «دولت و ملت، همدلى و هم زبانی» به نحوى که شایسته آن است عمل کنیم و به اقتضائات و نیازهاى این شعار جواب صحیح بدهیم، در حقیقت مى توانیم قدرت ملى خود و توان دولت خویش را در حل مشکلات و تحقق اهداف کشور بالا ببریم. در حقیقت شعار سال 1394 که از سوى رهبر حکیم انقلاب اسلامى انتخاب شده است، شعارى است که عمل به اقتضائات و نیازهاى آن باعث افزایش توان ملى خواهد شد. افزایش توان ملى و قدرت دولت، امرى ساده و کم اهمیت نیست. اگر حتى درصد اندکى به قدرت دولت در حل مشکلات افزوده شود، میزان اثرى که در عمل خواهد داشت و میزان مشکلاتى که از کشور حل خواهد شد، بسیار زیاد خواهد بود.

    کاهش اختلافات و کاهش اصطکاک ها
اما چگونه شعار سال جدید مى تواند در افزایش قدرت ملى اثر داشته باشد؟ آیا صرف شعار، همدلى دادن باعث افزایش قدرت دولت مى شود؟ البته که جواب این سؤال آن است که به صرف شعار، هیچ مشکلى حل نمى شود اما اگر در عمل به اقتضائات این شعار پایبند باشیم، در حقیقت از هدر رفتن توان ملى جلوگیرى کرده ایم. در واقع منظور از افزایش توان ملى در این جا به این معنى است که توان و نیروهاى موجود در کشور مصروف اقداماتى که یکدیگر را خنثى کند نخواهد شد و همین امر اثرى جدى در تحقق اهداف انقلاب اسلامى خواهد داشت. دولتى که با مردم همدلى و هم زبانی دارد، در انجام کارهاى خویش به مردم اطمینان و اعتماد خواهد کرد و وارد شدن مردم در کارها در واقع میزان نیرو و توان انجام کار را افزایش مى دهد. از سوى دیگر مردمى که با دولت همدلى و هم زبانی داشته باشند، به سیاست ها و اقدامات دولت ها اعتماد مى کنند و همین امر توان دولت در انجام وظایف خویش را افزایش مى دهد. به عنوان صرفا یک مثال مى توان چنین بیان کرد که اگر مردمى با دولت همدلى و هم زبانی داشته باشند، در سیاست هاى کلان و اقدامات ملى با آن دولت همراهى مى کنند و در این صورت دولت از پس انجام کارهاى سخت و حتى کارهایى که در حالت عادى غیرممکن به نظر مى رسد برخواهد آمد. به همین دلیل است که تأکید مى کنیم که همدلى و هم زبانی باید دوسویه باشد. هم ملت با دولت همدلى و هم زبانی داشته باشد و در کارهاى مهم با دولت همراهى کند و هم دولت با ملت همدلى و هم زبانی داشته باشد و در مسائل کلان کشور از این همدلى بهره برد، البته معلوم است که نباید این همدلى و هم زبانی بهانه اى براى سرکوب در اختلافات سیاسى و جناحى شود و به بهانه همدلى و هم زبانی در مسائلى که سیاسى و جناحى است از افراد و گروه ها انتقام گیرى شود و به تهمت مخالفت با همدلى و هم زبانی از انتقادات به حق و درست جلوگیرى شود، همان طور که لازمه همدلى و هم زبانی نیز آن است که منتقدین در مباحث خود رعایت اصول و لزوم همراهى با دولت در مباحث کلان نظام را بنمایند و از دایره کلى همدلى  و هم زبانی در مسائل اصلى نظام خارج نشوند.

    دهه پیشرفت و عدالت
باید توجه داشت که در حال حاضر ما در دهه پیشرفت و عدالت جمهورى اسلامى ایران قرار داریم. پیشرفت همراه با عدالت ازجمله اهداف کلان و بلند نظام جمهورى اسلامى است. این دو هدف به هم پیوسته در عین حال مهم و غیر قابل جایگزینى، اهدافى هستند که نظام اسلامى در طول سالهاى گذشته براى تحقق آن ها از گردنه هاى مختلفى گذشته و تلاش هاى وافرى انجام داده است. در چنین اهداف کلانى به خوبى مى توان نقش و جایگاه همدلى و هم زبانی را درک کرد. همدلى و هم زبانی میان دولت و ملت، اتکاء دولت به مردم خود و داخل کشور و امید بریدن از خارجى ها و از سوى دیگر اعتماد و همدلى مردم با دولت و همراهى با آن در سیاست هاى کلان کشور از عواملى است که دست یابى  به این اهداف کلان را تسهیل مى کند. با همدلى و هم زبانی دولت و ملت است که وحدت کلمه و تمرکز اراده ها براى رسیدن به چنین اهداف کلانى محقق مى شود.
لازمه این امر آن است که دولت ها و برنامه ریزان کشور در تعیین مصادیق اصلى و معیارهاى کلان پیشرفت و عدالت به خواسته ها و نظرات و اراده ملت توجه کنند و در تعیین چیستى پیشرفت و چگونگى اجرا و تحقق عدالت به ارزش ها و اعتقادات اصیل مردم توجه داشته باشند و از این ارزش ها و اعتقادات دست نکشند. در چنین صورتى است که در حقیقت همدلى و هم زبانی ممکن مى شود. اگر مسؤولان و برنامه ریزان کشور مصادیق پیشرفت را در خارج از این مرزهاى عقیدتى و ارزشى تصور کنند، در صورتى که تلاش نیز بکنند، در واقع همراهى و هماهنگى بدنه اصلى مردم را از دست خواهند داد و همدلى و هم زبانی مفقود خواهد بود و در این صورت به جاى حرکت به سمت پیشرفت، دچار کشمکش و خنثى کردن تلاش ها و نیروهاى یکدیگر خواهیم بود. همین طور است در مسأله عدالت و عدالت ورزى. این که عدالت یک مقوله ساده و فارغ از فرهنگ و عقاید و ارزش ها است، تفکرى ساده انگارانه و غیر قابل قبول است. عدالت در تفکر اسلامى و ایرانى معنا و اجراى آن شکل و شمائلى دارد که در تفکر غربى و شرقى الزاما به همان شکل و شمایل و معنا نیست. در این صورت مسؤولان کشور براى کسب همدلى و هم زبانی مردم باید به ارزش ها و عقاید اسلامى که همان مبانى عقیدتى مردم است پایبند باشند.
از آن سو مردم نیز براى آن که مسؤولان آن ها بتوانند بهتر به این دو هدف اصلى نزدیک شوند، باید نهایت همراهى با مسؤولان را داشته باشند. از این جهت است که باید خاطر نشان ساخت که در دهه پیشرفت و عدالت اگر شعار همدلى  و هم زبانی از حد شعار خارج شود و مبناى عمل مسؤولان کشور و گروه هاى سیاسى و جناح ها و سازمان ها و نیز عموم مردم قرار گیرد، امید آن مى رود که راه رسیدن به عدالت و پیشرفت تسهیل گردد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon