آیین نامه قانون انتزاع، ناقص به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است


آیین نامه قانون انتزاع، ناقص به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است

خبرگزاری تسنیم:کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی گفت: در قانون انتزاع ابزار لازم، برای کنترل بازار پیش بینی شده است اما دولت یازدهم در قالب آیین‌نامه آن را به وزارت جهاد کشاورزی بازنگرداند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بررسی طرح "انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و به وزارت جهاد کشاورزی"  در خبرگزاری تسنیم با حضور یاوری استاد دانشگاه و مشاور کمیسیون کشاورزی مجلس و حسن حیدری کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی برگزار شد.
این نشست با وجود دعوت از مسئولین سازمان تعاون روستایی و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، بدون حضور مسئولان بخش کشاورزی  برای پاسخگویی برگزارشد و به بررسی وضعیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی و قانون انتزاع از زاویه دیگر پرداخت.

یاوری : در نابه سامانی‌های شب عید  فقط گرانی محصولی مانند پرتقال مطرح نیست، بلکه کاهش قدرت خرید مردم در شب عید اثرات روانی بر روی جامعه داشته و علاوه بر این که رضایت مردم فراهم نشده است،  خرده فروش،  تولید کننده و عمده فروش نیز ار کسب و کار خود رضایت نداشتند، در هر حال باید مشخص شود که چه کسی این وسط سود برده و موجبات بر هم خوردن بازار را بر عهده داشته است.

افزایش 200 درصدی قیمت پرتقال در هفته منتهی به پایان سال
یاوری :دولت اعلام می کند که محصول مورد نیار مردم را ذخیره کرده است اما در این بازده زمانی( هفته منتهی به پایان سال ) شاهد این هستیم که قیمت پرتقال 200 درصد افزایش می‌یابد.
به طور قطع کمبودی از بابت میوه  وجود ندارد زیرا اگر کمبودی وجود داشت در حال حاظر نیز  میوه‌های مورد نیاز شب عید نظیر سیب و پر تقال در بازار به وف.ر مشاهد نمی‌شد.

در زمانی که مردم متقاضی خرید میوه بودند این میوه به اندازه مورد نیاز و قیمت مناسب توزیع نشد و مردم برای تامین نیاز خود به میادین میوه و تره بار هجوم آوردند و گاها میوه درجه 2 و سه را برای شب عید خریداری کرده و جلوی مهمان گذاشتند، این به منزله این است که تنظیم بازار میوه شب عید به درستی انجام نشد. اگر این روند ادامه داشته باشد در ماه‌های رمضان و محرم نیز با مشکل افزایش قیمت مرغ و کالاهای اساسی روبه رور هستیم.

چرا پرتقال مورد نیاز مردم هنوز در انبار‌های تعاون روستایی باقی مانده است؟
یاوری :برای تنظیم بازار شب عید مسئولین بار ها اعلام کردند  که پرتقال به قیمت 2900 تومان عرضه می شود اما در شب عید شاهد بخش کمی از پر تقال مصرفی به این شکل بودیم. تعاون روستایی استان تهران اعلام کرده است که هنوز از پر تقال های ذخیره سازی شده باقی مانده است چرا این میزان میوه را برای بهبود وضعیت بازار به بازار تزریق نشده که الان بر روی دست تعاون روستایی باقی بمان؟ این وضعیت باعث شده که تولید کننده  نیز برای تولید و سرمایه گزاری بیشتر دلسرد شود.

 

کنترل واسطه ها نیز برعهده دولت است
یاوری :این که گفته می شود که واسطه‌ها باعث بر هم خوردن بازار شده اند حرف منطقی نیست، چه کسی باید این جلوی این دلالی ها رو بگیرد؟ دولت وظیفه دارد که اجازه ندهد که حقوق تولید کننده و مصرف کننره ضایع شود.
حیدری:از چهار تا پنج ماه قبل اعتراضات به  نا به سامانی‌های شب عید قابل پیش بینی بود و کسانی نیز که با اجرای قانون انتزاع، این مسئولیت ها را از دست رفته می دیدند با گوشه و کنایه می گفتند که بگذارید شب عید بیاید تا این قانون مشکلات خود را نشان دهد، به طوری که چند ما قبل از عید برخی از فعالان اتاق بازگانی در حالی خبر از کمبود پرتقال برای شب عید را مطرح می کردند که اتحادیه‌های باغبانی بر تولید و خرید به اندازه پرتقال و عدم نیاز به واردت تاکید می کردند .
برخی که به دنبال سوء استفاده از این نابه سامنی بودند، گرانی قیمت پر تقال را به اجرای قانون انتزاع وصل کردند، قانونی که با خون دل و در کنار لابی سنگین اتاق بازرگانی به تصویب رسید. وصل کردن اجرای بد قانون انتزاع ربطی به اصل قانون ندارد.

دولت قانون انتزاع را به طور کامل در قالب آیین نامه به بخش کشاورزی ابلاغ نکرد
حیدری: در قانون انتزاع مشخش شده که متولی تولید همان متولی بازار باشد، اما ابزار لازم برای تنظیم یعنی کنترل بر اصناف بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفت و وزارت جهاد هیچ مسئولیتی برای کنترل بازار ندارد.
 در قانون انتزاع  ابزار لازم، برای کنترل بازار پیش بینی شده است اما دولت یازدهم در قالب آیین‌نامه  آن را به وزارت جهاد کشاورزی بازنگرداند.
اینکه  در سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی جلوی واردات برنج و شکر را می‌گیرد اختیاری است که بر اساس قانون انتزاع به بخش کشاورزی اضافه شده و در تاریخ بخش کشاورزی بی سابقه است. در گذشته وزارت جهاد کشاورزی تنها ابزاری که برای رونق تولید داشت توزیع کود و سم بود.
 

تهدید به افشاگری، وزیر جهاد کشاورزی در هیئت دولت
حیدری: وزیر جهاد کشاورزی این موضوع (واردات شکر و برنج ) را در هیئت دولت مطرح کرد و خواسته خسارتی که تولید کنندگان از واردات شکر و برنج داشتند به نحوی جبران شود، در غیر این صورت این موضوع را رسانه می کند.
این قانون با سا لها خون دل به تصویب و اجرا در آمده است اینکه بخواهیم مشکلات بازار را به قانون انتزاع مرتبط کنیم اشتباهی استراتژیک است.
یاوری : حمایتی که دولت از تولید کننده می کند نباید از جیب تولید کننده باشد. با جلوگیری از افزایش مرغ نیابد ضرری را به تولید کننده متحمل کنیم.


قانون افزایش بهره وری به طور کامل اجرا شود
یاوری : قانون افزایش بهر وری نیز که در سال 89  تصویب شد، دولت را موکلف به پایان تصدی گری  وظایف خود در خصوص خرید‌های تضمینی، توزیع نهاد ها، توزیع اقلام مورد نیاز،انبارداری،  صنایع تبدیلی،  تنظیم بازار، انبار، سرخانه و  سیلو داری  و... به تشکل های بخش کشاورزی کرد اما این قانون  به طور کامل اجرا نشده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه