از تبدیل بیت آیت‌الله مدرس به حوزه علمیه تا لزوم تقویت ارتباط میان اساتید حوزه


از تبدیل بیت آیت‌الله مدرس به حوزه علمیه تا لزوم تقویت ارتباط میان اساتید حوزه

خبرگزاری تسنیم: یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد و مراجع عظام تقلید در این همایش بر لزوم تلاش اساتید حوزوی برای آشناکردن طلاب با آیات الهی و افزایش هم‌افزایی میان اساتید تفسیر تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.

یازدهمین همایش مفسران قرآن کریم چهارشنبه 26 فروردین ماه سال جاری در قم برگزار شد که در شب اول آن آیت الله جوادی آملی مفسر بر‌تر قرآن کریم به سخنرانی پرداخت.

در شب دوم و اختتامیه این همایش که پنج‌شنبه شب برگزار شد آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان به ایراد سخنرانی پرداختند  که مشروح این سخنان به‌شرح زیر است:

بیت آیت‌الله مدرس به حوزه علمیه تبدیل می‌شود

نخستین سخنران در مراسم شب نخست این همایش مرتضی نجفی‌قدسی  بود که با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: پس از بازسازی بیت علامه طباطبایی، این محل میزبان جلسات متعدد تفسیر قرآن کریم بوده است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره فعالیت‌های این مرکز در راستای نهادینه کردن تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه افزود: بیت شریف آیت‌الله سید حسن مدرس توسط دارالقرآن علامه طباطبایی خریداری شده است و به‌زودی این مرکز به حوزه علمیه و دارالقرآن تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معرفی زندگی و آثار مرحوم مدرس بخشی از بنای بازسازی شده بیت ایشان است، تصریح کرد: امیدواریم در سالروز شهادت این عالم بزرگوار این خانه را بهره برداری کنیم.

راز ناب بودن تفسیر المیزان قرآنی بودن مفسر آن است

آیت الله عبدالله جوادی آملی در شب نخست برگزاری این همایش اظهار داشت: گزارش فعالیت‌های دارالقرآن کریم علامه طباطبایی و همچنین دروس تدریس شده در حوزه علمیه در خصوص تفسیر قرآن کریم طی سالهای گذشته بسیار امیدبخش است.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به ویژگی‌های تفسیر علامه طباطبایی(ره) گفت: راز ناب بودن تفسیر علامه طباطبایی قرآنی بودن تمام وجوه زندگی آن علامه بزرگ است که از آلودگی‌ها و پستی و پلیدی‌های دنیا به‌دور بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به سطوح مختلف فهم قرآن کریم برای افراد مختلف گفت: کسی که قائم به علم و قائم به قسط است می‌تواند معنای واقعی قرآن کریم را درک کند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ قرآن کریم تکاثر مورد پذیرش نیست، افزود: اهل دنیا با امور اعتباری سر و کار دارند و چنین افرادی نمی‌توانند به حقیقت قرآن و علم دست یابند و به مطالب عالی الهی برسند.

آیت الله جوادی خاطرنشان کرد: کسی که در دنیا زندگی می‌کند همچون کسی است که در خواب است و کسی که در خواب به سر می‌برد، نمی‌تواند به قوانین و قواعد عالم تکوین پی ببرد.

مرجع تقلید شیعیان جهان تصریح کرد: علامه طباطبایی در زمین زندگی می‌کرد اما همچون سایر انسان‌ها در دنیا زندگی نمی‌کرد چراکه زمین حقیقت و آیاتی از خداست و کسی که در خواب نیست و گوش شنوا دارد این مطالب را می‌فهمد، نه کسی که اسیر پستی و پلیدی دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: مردان الهی نه تنها به‌سمت بازیچه و بازی‌های دنیا نمی‌روند بلکه دست بازیگران دنیا نیز به آنان نمی‌رسد و این ویژگی آنان است که زندگی را برایشان خدایی می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ویژگی‌های برجسته اخلاقی علامه طباطبایی، تصریح کرد: علامه طباطبایی از یک حیات طیبه‌ای برخوردار بود که به وی اجازه می‌داد در امور اعتباری دنیا زندگی نکند و اسیر دنیا نشود.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر انس روزافزون مردم با مفاهیم قرآن کریم، گفت: همچنان که هیچ کسی از تنفس هوا و داشتن نور خسته نمی‌شود، کسی که با قرآن به‌معنای واقعی محشور شود نیز از آن خسته نمی‌شود.

مرجع تقلید شیعیان جهان افزود: هر اندازه که از دنیا نجات پیدا کردیم و به بیراهه نرفتیم، با قرآن تماس پیدا می‌کنیم و قرآن نیز که کلام وحی است، با ما حرف می‌زند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: راه برای قرآنی شدن همیشه باز است. این کتاب اولاً نمی‌گذارد انسان سقوط کند و در مرحله دوم انسان را بالا می‌برد و صعود می‌کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه ظرف علم با گسترده‌تر شدن آن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: خاصیت علم این است که ظرفیت ظرف را افزایش می‌دهد و استعداد عالم افزایش می‌یابد.

الگوگیری از صبر اهل‌بیت(ع) عامل رفع مشکلات کشور است

آیت الله مکارم شیرازی در دومین شب برگزاری این همایش اظهار داشت: برگزاری این مراسم پرفیض که منور به نور قرآن کریم است در این ایام مبارک که به نام حضرت زهرا(س) نام‌گذاری شده اقدام بسیار مناسبی است.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اهمیت برگزاری جلسات قرآنی افزود: هنگامی که من در جلسات قرآنی شرکت می‌کنم نورانیت خاصی در این جلسات می‌بینم چون قرآن کریم نور است و جلسات مرتبط به آن هم نورانی است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: قرآن کریم در گذشته و در حوزه‌های علمیه غریب بود اما به‌برکت انقلاب اسلامی قرآن کریم در حوزه‌های علمیه ظهور و بروز بسیار خوبی دارد ولی باز هم حد و شرط قرآن ادا نشده است و باید توجه بیشتری به آن شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه توجه بیشتری به قرآن کریم داشته باشند، عنوان کرد:‌‌ همان گونه که فقه و اصول در متن حوزه‌های علمیه است قرآن کریم هم باید به متن حوزه‌های علمیه بیاید و در دروس طلاب جاری شود.

وی تصریح کرد: قرآن کریم پیام‌های روشنی برای زندگی ما دارد تا زندگی خود را بر اساس آن جاری کنیم و به موفقیت برسیم.

آیت الله مکارم شیرازی با قرائت آیه 128 سوره توبه اظهار داشت: خداوند در این سوره پنج صفت برای پیامبر(ص) بیان کرده که هرکدام از این صفات از دیگری برتری دارد که در این آیه تأکید شده که پیامبر(ص) به درد و رنج‌های شما انسان‌ها آشنا است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه آیات زیادی در قرآن درباره صفات نیکوی پیامبر(ص) آمده است، بیان کرد: در آیه 159 سوره آل‌عمران بر رحمانیت پیامبر(ص) تأکید کرده که نمایان‌گر مظهر محبت و مهربانی پروردگار است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم جذابیت دارد و هرکسی در حوزه آیات الهی قرار بگیرد جذب می‌شود، عنوان کرد: قرآن کریم از جذابیت زیادی برخوردار است و بر همین اساس است که دشمنان خداوند با شنیدن آیات الهی مسلمان می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) تعلیم داده شده و به وی درس دادند که در آن زمان به علم وی ایراد می‌گرفتند و صفاتی را که دشمنان به پیامبر(ص) می‌گرفتند می‌توانیم بشکافیم و به‌عنوان صفات بر‌تر قرار دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: صفات پیامبر(ص) در قرآن برای ما دو پیام دارد که ما هم باید همانند رسول الله(ص) رحیم باشیم و ادامه دهنده راه ایشان باشیم.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: پیام دومی که صفات پیامبر(ص) برای ما دارد این است که رسول خدا(ص) برای نشر اسلام زحمات زیادی کشیدند و در این راستا توهین‌های زیادی را متحمل شدند.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر "ما هم باید در کار‌های‌مان همانند پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) صبور باشیم" عنوان کرد: کشور ما دارای مشکلاتی است و اگر تحمل داشته باشیم می‌توانیم بر مشکلات فائق آئیم و آنها را حل کنیم و در کارهای خویش موفق شویم.

همایش با هدف هم‌افزایی میان اساتید تفسیر برگزار شد

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در مراسم اختتامیه این همایش اظهار داشت: یازدهمین دوره همایش مفسران قرآن و اساتید تفسیر توسط دارالقرآن علامه طباطبایی با همکاری مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه برگزار شد.

نجفی قدسی افزود: این همایش با حضور اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار شد که از آیت الله سید کمال فقیه ایمانی صاحب تفسیر نورالقرآن، حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی محقق علوم قرآنی و مترجم قرآن و همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی مؤلف کتاب‌های روش‌شناسی تفسیر و مکاتب تفسیری به‌عنوان محقق علوم قرآنی تجلیل شد.

مدیر دار القرآن علامه طباطبایی بیان کرد: دارالقرآن علامه طباطبایی این افتخار را دارد که با دعوت از مراجع و علما میزبان یازدهمین دوره همایش اساتید تفسیر قرآن حوزه باشد و به همین مناسبت دوره تفسیری منشور جاوید آیت الله سبحانی، کتاب دوجلدی تفسیر آیت الله مرتضی حائری و تفسیر یک‌جلدی آیت الله خزعلی به اساتید حاضر در همایش اهدا شده است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری یازدهمین همایش مفسران قرآن کریم عنوان کرد: این همایش با هدف هم‌افزایی میان اساتید تفسیر و بهره‌جویی از آخرین راهبردهای تفسیری مراجع تقلید برگزار شد.

اساتید حوزوی کنار دروس دینی طلاب را با آیات الهی آشنا کنند

آیت الله محمد یزدی در مراسم اختتامیه همایش اساتید تفسیر قرآن کریم در قم با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی اظهار داشت: علامه طباطبایی انسان متواضعی بودند که در زمینه تفسیر قرآن کریم شاگردان زیادی را پرورش دادند و در ‌‌نهایت تواضع به فیضیه می‌آمدند و درس می‌گفتند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: علامه طباطبایی به‌صورت مستدل و مستند درس خود را می‌گفتند و در ‌‌نهایت شاگردان وی قانع می‌شدند.

آیت الله یزدی بیان کرد: تفسیر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است چون قرآن کریم از آیات الهی تنظیم شده و توسط امین وحی بر قلب پیامبر(ص) نازل شده و توسط ایشان خوانده شده است که به‌وسیله وسایل آن دوران کار نوشتن کلام الله مجید انجام شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز رسم شده است که برخی از مفسران قرآن کریم لغات قرآن را تغییر معنا می‌دهند که این کار اشتباهی است چون خداوند مصلحت می‌داند که چگونه قرآن و آیات الهی را نازل کند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر لزوم فراگیری قرآن در نسل جوان تصریح کرد: نسل جوان سعی کند تا روزی یک صفحه قرآن کریم را بخواند و آن را در زندگی خویش جاری کند و به تفسیر روان اهتمام داشته باشند.

وی اظهار داشت: قرآن یک دوره احکام الهی و کتاب فقه است، قرآن کریم اولین ادله ما در فقه است و علامه مجلسی اول آیات قرآنی را آورده و سپس روایات و احادیث را به کار برده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز متأسفانه در درس‌های حوزوی در آخر دروس حوزوی آیات قرآن را آن هم به‌صورت مختصر می‌خوانند، اساتید حوزه سعی کنند با قرائت آیات قرآن طلبه را با این کتاب الهی آشنا کنند.

آیت الله یزدی با اشاره به تنوع تفسیر قرآن کریم توسط مفسران بیان کرد: مفسران قرآن گاهی تفسیر ترتیبی دارند و برخی از اساتید تفسیر سوره‌ای انجام می‌دهند و نوع دیگری از مفسران قرآن کریم کار تفسیر موضوعی انجام می‌دهند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه عنوان کرد: از روزی که علامه طباطبایی کار تفسیر المیزان را انجام دادند کار تفسیر قرآن کریم در قم به نقطه مطلوبی رسید که البته برای رسیدن به نقطه بهتر باید کار بیشتری انجام شود.

استاد حوزه علمیه با بیان خاطره‌ای از علامه طباطبایی تصریح کرد: علامه طباطبایی به ما یاد داد: تا وقتی برای بحث‌های سنگین علمی اهل آن را پیدا نکردید از مطرح کردن این گونه بحث‌ها پرهیز کنید.

آیت الله یزدی با اشاره به اهمیت استفاده از آیات الهی در بحث‌های علمی اظهار داشت: شما مفسران قرآن در بحث‌های خود اول قرآن بعد سنت و سپس نظر خود را مطرح کنید و در تفسیر قرآن هم تا اهل آن را پیدا نکرده‌اید با هرکسی بحث نکنید.

رئیس  مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: قرآن بدون سنت قرآن نیست و سنت بدون قرآن هم سنت نیست چون پیامبر(ص) سنت را با قرآن توصیه کرده است، مفسران قرآن روایات تفسیری را نادیده نگیرند و سعی کنند تا از آنها استفاده کنند.

آیت الله یزدی با تأکید بر اینکه قرآن کریم همیشه زنده است، عنوان کرد: خداوند را شاکر هستیم که مفسران قرآن کریم در حوزه علمیه به تفسیر آیات الهی می‌پردازند و ما باید سعی کنیم تا کتاب خداوند در زندگی‌مان جاری باشد.

انتهای پیام/ی*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon