افتتاح نمایشگاه «پوسترهای معاصر سوئیس» در خانه هنرمندان

افتتاح نمایشگاه «پوسترهای معاصر سوئیس» در خانه هنرمندان

خبرگزاری تسنیم: مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پوسترهای معاصر سوئیس» با حضور شمار زیادی از علاقه‌مندان و تاکید بر اشتراکات فرهنگی و هنری میان دو کشور ایران و سوئیس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در این مراسم که عصر روز جمعه 28 فروردین ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، جولیو هاز سفیر کشور سوئیس در ایران با اشاره به سابقه برپایی نمایشگاه‌هایی از هنرمندان سوئیسی در ایران، افزود: دو سال پیش سفارت سوئیس و خانه هنرمندان ایران نمایشگاه آثار گرافیکی را در بزرگداشت 140 سالگی دوستی بین دو کشور برپا کردند و این بار دوباره سوئیس بازهم به خانه هنرمندان ایران بازگشته است.

او ادامه داد: اشتفان بوندی یکی از بازیگران طراحی گرافیک برای سالهای زیادی در کشور سوئیس بوده است. وقتی که می‌گوییم پوستر سوییس، یعنی آثاری با مفهوم، شفاف و منظم که از لحاظ اقتصادی به صرفه است و نتیجه موثری دارد.

سفیر سوئیس در ایران هم‌چنین به برپایی یک نمایشگاه دیگر در ایران اشاره کرد و گفت: ژانویه سال 2016 نیز نمایشگاهی از آثار اشتفان بوندی به همراه ورک شاپ این هنرمند را در خانه هنرمندان برپا می‌کنیم. 

هاز با بیان اینکه این نمایشگاه نگاهی تازه به تایپو گرافی، پوستر و طراحی کشور سوییس دارد، گفت: این نمایشگاه ارائه دهنده تنوع نگاه بصری معاصر در کشور سوئیس است و همراه با خود خطوط طراحی سنتی کشورم را به همراه دارد و شامل کارهای سالیان اخیر هنرمندان سوییس است. در  این آثار می‌توان پیام، مفهوم و فرم قوی و حتی گاهی رگه‌های از طنز و فکاهی را نیز دید.

او در پایان ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: کشور سوییس برای تبادل فرهنگی بسیار مُصر و  جدی است.

در بخش دیگری از ین مراسم ابراهیم حقیقی در سخنانی شمن تشکر از برپا کنندگان این نمایشگاه، گفت: برپایی این نمایشگاه‌ها سبب می‌شود تا طراحان ایرانی از آن چیزی که در دسترس آنها نیست، بهر‌ه‌مند شوند. این نمایشگاه‌ها سبب می‌شود تا هنرمندان جوان ما پوسترهای دیگر کشورها را از نزدیک ببینند و آنها را از نظر چاپ و ابعاد دیدن از نزدیک بررسی کنند.

این هنرمند اضافه کرد: ما طراحان ایرانی از هنر پوستر سوئیس همیشه بهره می‌بریم. نظم هندسی سوییسی‌ها در آثارشان بسیار قابل توجه است و هنرمندان این کشور همواره در پی خوانایی و سرعت انتفال و صراحت بوده‌اند.

او با اشاره به مکاتبی که در طراحی وجود دارد، اظهار کرد: روش‌های طراحی گرافیک در کشورهای مختلف در بخش‌های مختلف تعریف شده ولی به همه آنها نمی‌توان سبک گفت. ما مکتب سوئیس و لهستان را در این عرصه داریم.

حقیقی افزود: آغاز مکتب سوئیس به حدود سال 1950  بازمی‌گردد و این مکتب تا سال 1970 ادامه پیدا کرد و مدتی از آن دوران شکوه‌مند خود فاصبه گرفت و دوباره در سال‌های دهه خودش را نشان می‌دهد. البته وقتی که این مکتب فروکش کرد برخی معتقد بودند که مکتب سوئیس دیگر کلیشه‌ساز شده ولی طرافداران آن همچنان می‌‌گویند این مکتب دارای استحکام است.

این هنرمند با اشاره به ویژگی‌های مکتب سوئیس خاطر نشان کرد: تناسب بندی عناصر تصویری بر مبنای هندسه دقیق یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب سوئیس است. هندسه‌ای که دراین مکتب ناپیداست و لزوما خط کشی شده نیست. این مکتب در تمام دانشگاه‌های سوئیس به عنوان درس پایه تدریس می‌شود.

حقیقی ادامه داد: در این مکتب عکس هم جایگاه مهمی دارد و عکس‌های سیاه و سفید بسیار در مکتب سوئیس تاثیر گذار هستند. طراحان سوییس با این روش با صراحت می‌توانند حرفهای خود را بیان کنند. البته بعد از جنگ جهانی دوم دگر گونی‌هایی در هنر پوستر سوئیس رخ داده است.

این هنرمند توجه به مفاهیم را یکی از ویژگی‌های مهم آثار هنرمندان سوئیسی داسنت و گفت: هنرمندان طراح سوئیسی فرم را تابعی از متن می‌دانند. سوییسی‌ها هیچ گاه فرمالیست نیستند و اول برای آنها محتوا مهم است.

او افزود: البته برخی هنرمندان از مکتب سوئیس پا فراتر گذاشته‌اند و پیچیدگی را در آثار آنها می‌توان دید. البته سرعت انتقال و صراحت برخی از آثار مانند گذشته نیست. دلیل آن حضور کامپیوتر و رفتن به سوی یک زبان جهانی است. دیگر به راحتی نمی توان مکتب سوئیسی را به برخی از این آثار بیان کرد.

حقیقی خاطر نشان کرد: در آثار به نمایش درآمده شاهد حضور طنز و فکاهه هم هستیم که در آثار سوئیسی‌ها حضور نداشت. آنها در هنر طراحی و دیگر هنرها صراحت داشتند. البته پیوند یک پارچه جهانی که هنرمندان ایرانی را نیز درگیر خود کرده است.

در بخش دیگری این مراسم ایرج میرزا علیخانی از برگزار کنندگان این نمایشگاه با اشاره به سابقه برپایی نمایشگاه‌هایی از هنرمندان طراح سایر کشورها در ایران اظهار کرد: شروع این برنامه‌ها به مدت‌ها پیش باز‌می‌گردد، زمانی که صحبت‌هایی با زنده یاد مرتضی ممیز در این زمینه شد و قرار بود تحقیقاتی در مورد نخوه برگزاری این نمایشگاه‌ها صورت بپذیرد.

او ادامه داد: به یاد دارم فرشید مثقالی در سفری که به لهستان داشتم از من درخواست کرد تا هنرمندان این کشور را برای برپایی نمایشگاهی در ایران دعوت کنم.

این هنرمند با اشاره به دشواری برپایی نمایشگاه‌های هنری در سایر کشورها، اضافه کرد: البته برپایی نمایشگاه‌های هنرمندان ایران در سایر کشورهای دشواری‌ها خاص خود را دارد و سفر به کشورهای دیگر و آشنایی با طراحان آن کشورها برای ما ایرانیان سخت است. متاسفانه آوردن پوسترهای هنرمندان دیگر کشورها نیز به ایران سخت و دشوار است ولی با این حال تلاش می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

میرزا علیخانی افزود: طراحان ایرانی باید با آثار هنرمندان دیگر کشورها و البته هنرمندان آنجا آشنا شوند. اگر بتوانیم طراحان بین‌المللی را به ایران بیاورم و از تجربه‌ها و تکینک‌های آنها استفاده کنیم. خوشبختانه پیش از این آثار هنرمندان کشورهای لهستان و دانمارک در قالب این نمایشگاه‌ها در ایران نمایش داده شد بود و در حال حاضر نیز آثار هنرمندان سوئیسی را برای نمایش  به ایران آورده‌ایم.

او با تاکید بر اهمیت حضور و نمایش آثار هنرمندان کشورهای دیگر در ایران، گفت: باید هنرمندان خود را ترغیب کنیم تا برای دیدن آثار به نمایش در آمده حضور پیدا کنند و مطمئن باشید مسیری را که طی می‌کنیم در آینده نتیجه خواهد داد.

این هنرمند اضافه کرد: حتی مدت‌ها پیش و در جریان یک مسابقه داوران لهستانی از آثار هنرمندان ایرنی شگفت زده شدند و امیدواریم این نمایشگاه‌ها به بالا رفتن کیفیت آثار هنرمندان ایرانی کمک کند.

میرزا علیخانی با تاکید بر اهمیت شناخت هنرمندان دیگر کشورها، گفت:  این که هنرمندان کشورهای دیگر را در عرصه هنر طراحی گرافیک بشناسیم و از سبک آنها مطلع شویم، بسیار حائز اهمیت است. ما هنرمندان عرصه‌های مختلف هنر کشورهای دیگر را می‌شناسیم ولی با هنرمندان طراح کشورهای مختلف و حتی هنرمندان طراح ایرانی آشنا نیستیم.

او ادامه داد: این اقدام قابل توجهی است که برخی از موسسات هنری،  تاریخ گرافیک را نیز درس می‌دهند و هنرمندان جوان را با اسامی طراحان آشنا می‌شوند. باید یاد بگیریم که دنیای گرافیک به کدام سمت می‌رود.

در بخش دیگری از این مراسم لادن رضایی یکی دیگر از برپا کنندگان نمایشگاه "پوسترهای معاصر سوئیس"  در سخنانی اظهار کرد: امروزه دو جریان اصلی را در طراحی گرافیک سوئیس شاهد هستیم. یک بخش سنتی و یک بخش جریان نوآور .

او ادامه داد: در بخش نوآورانه هنرمندان در عین حال برای حفظ دست آوردهای گذشته، تلاش دارند تا نوآوری را مد نظر قرار دهند. البته آثار اثار این جریان نوآورانه قابل تشخیص است. این امر بخاطر اصالت و شخصی بودن و البه خاص آثار این هنرمندان است. امروز با اطمینان می‌توان گفت که جریان نوآورانه در حال پیشرفت است و آن را در آنرا در آثار هنرمندان نیز می‌توان مشاهده کرد.

این هنرمند خاطر نشان کرد: گویی این آثار به نمایش درآمده از سفری طولانی رسیده‌اند و به کشف جهانی دیگر دست یافته‌اند. این این هنرمندان در آثار خود تلاش دارند تا پوسترهای متفاوتی را پدید بیاورند. این سبک آنها سبب می‌شود تا از کنار مسیری ساده و متعارف رد شوند و به سمت مسیری جدید و دشوار بروند. آثار این هنرمندان بیش از  سه دهه پیش من را به عنوان یک دانشجو غافل گیر کرد و امروز نیز بازهم من را غافل گیر می‌کند.
انتهای پیام

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران