ناخرسندی کشورهای عرب خلیج‌فارس از درخواست آتش‌بس بان کی‌مون در یمن

ناخرسندی کشورهای عرب خلیج‌فارس از درخواست آتش‌بس بان کی‌مون در یمن

خبرگزاری تسنیم: منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد اعلام کردند برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از درخواست دبیرکل سازمان ملل درخصوص برقراری فوری آتش‌بس در یمن، ناراضی هستند و این موضوع را در نشست هفته جاری با وی، مطرح خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه برای نخستین بار از زمان حمله جنگنده‌های متجاوز ائتلاف سعودی به یمن، درخواست برقراری فوری آتش‌بس بین طرف‌های درگیر را خواستار شد.

هفته جاری نشستی با حضور بان کی‌مون و سران کشورهای عربی خلیج‌فارس با محور تعیین جانشین برای «جمال بن‌عمر» فرستاده سازمان ملل در یمن، برگزار خواهد شد که روز چهارشنبه گذشته از سمت خود استعفا داد.

در این میان، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد، دیروز اعلام کردند سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این نشست، نگرانی‌های خود را درباره درخواست آتش‌بس مطرح شده توسط بان کی‌مون، اعلام خواهند کرد.

یک منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، گفت: «کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از این سخنان (بان کی‌مون) ناراضی هستند و انتظار می‌رود این موضوع را به بان کی‌مون در جریان نشست اعلام کنند.»

دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل متحد نیز که خواستند هویت‌شان فاش نشود، اعلام کردند بن‌عمر، دیپلمات مراکشی به دلیل عملکردش در فرآیند صلح در یمن، خشم سعودی‌ها و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را موجب شده است.

این منابع افزودند: دبیر کل سازمان ملل متحد قصد دارد «ولد شیخ احمد» یک دیپلمات موریتانیایی را برای جانشینی جمال بن‌عمر به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن معرفی کند.

عربستان از 3 هفته پیش ائتلافی را متشکل از 10 کشور را در تلاش برای جلوگیری از پیشروی الحوثی‌ها در یمن و با هدف حمایت از مشروعیت سیاسی «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی در یمن تشکیل داده است.

جنگنده‌های متجاوز این ائتلاف همچنان به بمباران مناطق مختلف این کشور ادامه می‌دهند. عربستان سعودی اعلام کرده است مواضع الحوثی‌ها هدف اصلی این بمباران‌هاست اما شمار کشته‌های غیر نظامیان نشان می‌دهد مردم عادی قربانی اصلی این بمباران‌ها هستند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان