هیجان افغانستانی‌ها در تهران؛ دومین گردهمایی پرشور مهاجرین در سال جدید


هیجان افغانستانی‌ها در تهران؛ دومین گردهمایی پرشور مهاجرین در سال جدید

خبرگزاری تسنیم: فروردین پرحادثه امسال مهاجرین، با یک گردهمایی پرشور و شوق، در حال به پایان رسیدن است. دیروز عصر، فرهنگسرای خاوران، محل گردهمایی بزرگ مهاجرین افغانستانی بود. جشنواره «گل سرخ» به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیروز عصر اختتامیه جشنواره «گل سرخ»؛ جشنواره‌ای ویژه مهاجرین افغانستانی ساکن ایران با یک اختتامیه پرشور در فضای باز فرهنگسرای خاوران به پایان رسید.

بعد از حضور 80 هزارنفری در مرزشگاه آزادی در ابتدای فروردین امسال، این دومین حضور البته کم‌تعدادتر اما پرشور و هیجان مهاجرین افغانستانی در یک مکان عمومی با تاکید روی هویت و نشانه‌های ملی است.

اقدام قابل‌توجه فرهنگسرای خاوران و اداره اتباع وزارت کشور، در همکاری برای برپایی این نمایشگاه، یکی از اقدامات جالب مدیریت ایرانی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی است.برپایی یک برنامه فرهنگی و مردمی و استقبال مهاجرین از این برنامه نشان می‌دهد که به وجود آوردن فضایی برای همدلی میان مهاجرین و مدیریت ایرانی، افزایش اعتماد به نفس و هویت ملی در نسل جدید مهاجرین، ایجاد  فضا برای بروز دادن استعدادها و فعالیت‌های مهاجرین، میدان دادن به آنها برای مدیریت برنامه‌هایش و  مهربانی با مهاجرین و پایه قرار دادن یک دید انسانی در مواجهه با آنها، چه قدر کار راحت و بدون دردسری است.

از دو روز پیش، انجمن جوانان مهاجر با همکاری قابل‌تحسین اداره اتباع وزارت کشور، اقدام به برپایی یک نمایشگاه با غرفه‌هایی متنوع از معرفی فرهنگ و هنر و دستاوردهای علمی مهاجرین افغانستانی در ایران کرده بود. نمایشگاهی که با استقبال قابل‌توجه مهاجرین، به ویژه جوانان مهاجر روبرو شده بود.

دیروز عصر آخرین روز برپایی این نمایشگاه، شلوغ‌ترین روز این نمایشگاه بود. این‌ها تصاویری از فضای نمایشگاه است.

اما این‌جا تنها محل اتفاق ماجرایی مربوط به مهاجرین نبود. در سالن سرپوشیده فرهنگسرا، دومین هواپیمای بدون سرنشین ساخته یک گروه دانشجویی از مهاجرین افغانستانی رونمایی شد.

علی رحیمی، مرتضی میرزایی، صدیقه علیزاده، زهرا نوری، عیسی احمدی، حسین غلامی، حسین داد رحیمی، جعفر حسینی و میثم نوری اعضای کارگروه هوا و فضای سپهر خراسان هستند که تحت سرپرستی مولاداد محسنی این هواپیما را ابداع کرده بودند و حالا در جمع پرشور جوانان افغانستانی این هواپیما را رونمایی کردند.تیم سپهر خراسان، زیر نظر مدیریت انجمن هدا (  انجمن هم‌اندیشی دانشجویان افغانستانی در اصفهان) و زیر مجموعه کمیته علمی این مجموعه فعالیت می‌کند.

اتفاقی که سالن فرهنگسرای خاوران در یک جمعه عصر بهاری را به حالت انفجار کشاند.

اما پایان‌بخش این روز دل‌انگیز برای مهاجرین یک اختتامیه پرشور و حال با اجرای هیجان‌انگیز ارشاد احراری، مجری و خبرنگار فعال افغانستانی بود.

در این اختتامیه که شامل شعرخوانی، موسیقی زنده، اجرای تئاتر ومسابقه و... بود، جمعیت مهاجرین افغانستانی که اغلب آنها را هم جوانان تشکیل می‌دادند، با ذوق و شوق وصف‌ناپذیری حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم از فعالان مهاجرین در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

اجرای زنده موسیقی تاریخی و خاطره ساز «بیا بریم مزار...» اوج برنامه بود که هیجان و یاد خوش مهاجرین حاضر در فرهنگسرای خاوران را به اوج رساند.

مهاجرین در عصر آخرین جمعه بهار در تهران اوقات خوشی داشتند. یک اتفاق خوش و به یادماندنی. خیلی از این مهاجرین به افغانستان برخواهند گشت و از این روز خاطره خوشی خواهند داشت. از یک روز حضور در ایران. این روزهای خوش زیادتر هم می‌شود و آن نگاه ناعادلانه و غیر انسانی کنار خواهد رفت.

 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران