شهید صیاد شیرازی در روزهای سخت انقلاب خود را نشان داد


شهید صیاد شیرازی در روزهای سخت انقلاب خود را نشان داد

خبرگزاری تسنیم: همرزم شهید صیاد شیرازی گفت: سجایای اخلاقی شهید صیاد شیرازی در کلام جا نمی‌شود، او یک انسان معتقد به اهداف اسلامی و نظام بود و به راستی او چهره واقعی خود را در روزهای سخت انقلاب نشان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شاید نخستین و آخرین کسی که رهبر معظم انقلاب؛ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بر تابوت او بوسه زد، «شهید سپهبد صیاد شیرازی» است.

همان که ده سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که افسر گمنامی در لشکر تبریز بود، «تیمسار یوسفی» فرمانده لشکر در میان جمعی از نظامیان گفته بود: «نام این جوان را به خاطر بسپارید.

من در ناصیه او آن قدر لیاقت می‌بینم که اگر بخت یارش باشد و از شر حاسدان در امان بماند، روزی فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران شود.»

آری ...! بخت یار صیاد شیرازی بود و این موضوع بعد از شهادتش با بوسه رهبر یک کشور بر تابوتش مهر تایید خورد و مطمئنا نام و یاد و دلاورمردی‌های صیاد، همیشه‌ی ایام بر تارک تاریخ ایران خواهد درخشید.

امیر سرتیپ احمد ترکان یکی از همراهان نزدیک شهید صیاد شیرازی در سال‌های حضور او در صحنه‌های مختلف و حساس کشور از قبل از انقلاب تا روزهای بعد از پیروزی جنگ تحمیلی و تا لحظه شهادت است.

او سابقه خدمت 39 ساله در ارتش ایران دارد و دو بار فرماندهی لشگر 28 زرهی، 3 سال فرماندهی قرارگاه غرب کشور، 8 سال فرماندهی مرکز آموزش توپخانه اصفهان و دو سال نیز اداره کننده ستاد مشترک ارتش تهران را در کارنامه پرافتخار خود به همراه دارد.

قرار گرفتن در هفته ارتش بهانه‌ای شد تا به سراغ یار دیرین «شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» که چند روزی بیشتر از سالگرد شهادتش نمی‌گذرد، برویم و روزهای با‌هم بودن‌شان را مرور کنیم. 

امیر احمد ترکان که حال یک سرتیپ بازنشسته ارتش است، در ابتدا از آشنایی 50 ساله‌اش با شهید صیاد شیرازی می‌گوید و عنوان می‌کند که نخستین بار آشنایی‌شان به سال 43 برمی‌گردد.

همان روزهایی که شهید صیاد شیرازی در دانشگاه افسری امام علی(ع) تهران پذیرفته و با او که چند سال زودتر، دانشجوی این دانشگاه شده، هم دانشگاهی و البته هم رشته‌ای می‌شود. امیرترکان آن موقع دانشجوی سال سه و شهید صیاد شیرازی دانشجوی جدید الورود و سال یکی بوده است.

امیر سرتیپ ترکان آشنایی با شهید صیاد شیرازی را یک افتخار بزرگ برای خود عنوان کرده و معتقد است از همان روزهای اول آشنایی‌شان، او را مردی مومن، خداترس، معتقد به دین و شریعت و پرورش یافته در خانواده ای با اصالت و اهل دیانت شناخته است. با ما در ادامه این گفت‌و‌گو همراه باشید...

تسنیم:نخستین آشنایی شما با شهید صیاد شیرازی چه زمانی بود تا کی‌ ادامه داشت؟

امیر ترکان: این آشنایی اولیه ما بود در آن زمان. از نظر تحصیلی من دو سال از ایشان جلوتر و مُراوده و ارتباط آنچنانی با ایشان نداشتم ولی خوب دورا دور می‌دیدمش و گاه گاهی هم بر حسب اتفاق در کنارشان بودم. تا این‌که من از دانشگاه افسری امام علی(ع) فارغ التحصیل شدم.

تسنیم:یعنی با اتمام درس شما در دانشگاه افسری، ارتباط‌تان با شهید صیاد شیرازی قطع شد؟

امیر ترکان: بله تا حدودی. من دیگر از ایشان خبر نداشتم تا سال 46؛ آن زمان شهید صیاد شیرازی تازه از دانشگاه فارغ التحصیل و در رَسته توپخانه، دانش آموخته و با درجه ستوان دومی وارد ارتش شده بود.

تسنیم:بعد از این دیدار چه اتفاقی افتاد؟

امیر ترکان: آن دیدار فقط در حد یک دیدار بود و باز ارتباط من با شهید صیاد شیرازی قطع شد تا سال 55 !

تسنیم: یعنی تا سال 55 از ایشان بی خبر بودید؟

امیر ترکان: بله- ارتش، شهید صیاد شیرازی را برای استفاده بیشتر از دانش نظامی‌اش، در سال 1353 به مرکز توپخانه اصفهان منتقل کرده بود. من هم سال 55 وارد مرکز توپخانه شدم. طی این سال‌ها ایشان یک افسر کارآموخته ارتش شده بود و حتی دوره‌های آموزشی تخصصی هواسنجی بالستیک را در شهر «فورت سیل» در ایالت اوکلاهما (آمریکا)، در منطقه‌ای نظامی، با موفقیت طی و پس از گذراندن دوره، با تخصصی جدید به ایران مراجعت کرده بود.

تسنیم: پس با این اوصاف در مرکز توپخانه اصفهان، تقریبا بعد از 10 سال باز در کنار شهید صیاد شیرازی قرار گرفتید؟

امیر ترکان: بله؛ آن زمان ایشان استاد نقشه برداری و من هم استاد تاکتیک بودم. کم کم ارتباط ما با هم بیشتر و منویات شان برایم متجلی شد.

تسنیم:رفتن شهید صیاد شیرازی به آمریکا، صرفا برای تحصیل و تکمیل تخصص‌های‌شان بود؟

امیر ترکان: بله؛ ایشان در سال 51 از طرف ارتش و برای تکمیل دوره‌های آموزشی به آمریکا اعزام شدند. آن زمان دوره رفتن در ارتش مرسوم بود و افسران ارتش را برای اینکه از دانش روز اطلاع پیدا کنند هر چند وقت یکبار، به این دوره‌ها اعزام می‌کردند البته آنهایی که از عهده‌اش بر می‌آمدند و به صورت محدود یکی دو سه نفر. آن زمانی که شهید صیاد شیرازی به آمریکا اعزام شد، درجه شان ستوان یکم بود. وقتی برگشت استاد شد.

تسنیم:از فعالیت‌های انقلابی شهید صیاد شیرازی در سال‌های قبل از پیروزی برایمان بگویید.

امیر ترکان: به عقیده من شهید صیاد شیرازی، چهره واقعی و انقلابی خود را در روزهای سخت انقلاب نشان داد. بهتر است این طور بگویم؛ آن شخصیتی که در شهید صیاد شیرازی در سال 43 دیدم، در سال‌های پیروزی انقلاب نمود عینی یافت.

فعالیت‌های او در دوران قبل از انقلاب به گونه‌ای بود که حساسیت ساواک را برانگیخته و مدام و به شدت تحت مراقبت بود و حتی او را متعصب مذهبی معرفی کرده بودند.

او در روزهای پرالتهاب و حساس اولیه پیروزی انقلاب هم با همکاری «آیت الله خادمی» و «آیت الله طاهری» به سوق دادن اوضاع بسوی آرامش و امنیت ایفای نقش کرد.

تسنیم:دوران انقلاب در اصفهان بودند؟

امیر ترکان: شهید صیاد شیرازی از ابتدای پیروزی انقلاب تا اواسط سال 58 در اصفهان مستقر بودند و ارتباط تنگاتنگی با روحانیون اصفهان من جمله آیت الله خادمی و آیت الله طاهری داشتند.

تسنیم: شنیده‌ایم شهید صیاد شیرازی، مدت کوتاهی هم توسط ساواک دستگیر و زندانی می‌شود؟

امیر ترکان: بله؛ ایشان به مدت سه روز از نوزدهم بهمن سال 57 تا شامگاه پیروزی انقلاب اسلامی(بیست و دوم بهمن) به اتهام تحریک جوانان و سربازان به شورش و آشوب در پادگان در بازداشت بود.

تسنیم: از سجایای اخلاقی شهید صیاد شیرازی، چه مواردی را می‌توان عنوان کرد؟

امیر ترکان: سجایای اخلاقی شهید صیاد شیرازی در کلام جا نمی‌شود، او یک انسان معتقد به اهداف اسلامی و نظام بود. آدم معتقد و معتدل و ولایت مدار، دائم الوضو، اهل قرآن و مجالس مذهبی بود. چهره‌ نورانی خاصی داشت و البته از ارتباط ویژه‌ او با روحانیت به خصوص روحانیت اصفهان نمی‌توان دریغ کرد.

تسنیم:ایشان به طور ویژه هم مورد عنایات امام خمینی(ره) بودند. درست است؟

امیر ترکان: درست است... توان ساماندهی بالا و فعالیت‌های ویژه‌شان باعث شده بود به طور ویژه مورد توجه حضرت امام و قشر روحانیت باشند. ایشان بعد از انقلاب هم مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزشی توپخانه شد.

تسنیم:از مهم‌ترین اقدامات ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

امیر ترکان: تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد.

تسنیم:از حضور ایشان در کردستان بگویید!

امیر ترکان: زمانی که قضایای کردستان پیش آمد و فضای آنجا ناآرام شد، توسط شهید چمران؛ مسئولیت پاک‌سازی کردستان را به عهده گرفت و خوشبختانه فعالیت‌های‌ ایشان در این راستا هم موفقیت آمیز بود.

هم سپاه، هم ارتش، هم ژاندارمری، هم شهربانی و هم پیش مرگ‌هایِ مسلمانِ کُرد، تحت امر ایشان بودند و در پاک سازی کردستان نقش عمده‌ای داشتند.

تسنیم:در عملیات مرصاد و حصرآباد و سنندج چه رخ داد؟

امیر ترکان: آن زمان در سنندج شرایط بسیار سختی داشتیم. وقتی ایشان آمد، گروهک‌های منافقین تقریبا تسلط زیادی بر منطقه و نیروهای نظامی هم درگیری زیادی با آنها داشتند. حتی ژاندارمری کردستان تا حد انحلال پیش رفته بود و پاسگاه‌های ژاندارمری در طول راه‌ها نیز سقوط کرده بودند.

با تلاش‌های صیاد شیرازی، ژاندارمری و پاسگاه‌ها دومرتبه از نو تشکیل و با همکاری برادر «رحیم صفوی» با او، نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش در منطقه متحد و یکپارچه شد.

صیاد توانست به سرعت سنندج را پاک سازی و با تشکیل مجدد ژاندارمری، یک تامین نسبی و موقت (صبح تا عصر) در جاده‌ها برقرار کند و ایشان به مرور توانست یک امنیت نسبی در کردستان برقرار کند و بعد هم که به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد، توانست عملیات موفقیت آمیزی مثل طریق القدس داشته باشد.

تسنیم:قرارگاه عملیاتی غرب با فرماندهی صیاد شیرازی در کرمانشاه چه زمانی و با چه هدفی تشکیل شد؟

امیر ترکان: زمستان سال 1358، قرارگاه عملیاتی غرب در کرمانشاه با فرماندهی سرهنگ صیاد شیرازی تشکیل شد. این قرارگاه شامل لشگر 81 زرهی کرمانشاه، لشگر 16 زرهی قزوین، لشگر 28 کردستان و تیپ 23 نیروی مخصوص و تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی و هدف از تشکیل آن از بین بردن آشوب‌های منطقه و نجات غرب کشور از نفوذ منافقان بود.

تسنیم:آنگونه که شنیده‌ایم فرماندهی شهید صیاد شیرازی بر این قرارگاه عمر زیادی نمی‌یابد و خیلی زود توسط بنی صدر از هم می‌پاشد. علت این امر چه بود؟

امیر ترکان: آن زمان یک سری برخوردهای سیاسی بین مسئولان به وجود آمد که دامن آن اختلافات به میان مردم هم کشیده شد. قرارگاه عملیاتی غرب کشور در این راستا طی صدور اطلاعیه‌ای خواستار وحدت مردم و مسئولان شد اما این موضوع خوشایند بنی صدر؛ رییس جمهور وقت قرار نگرفت و با ظن این موضوع که صیاد  شیرازی بر علیه او اقدام کرده است، او را از فرماندهی این قرارگاه عزل کرد.

تسنیم:چه شد که شهید صیاد شیرازی منصوب به فرماندهی نیروی زمینی ارتش شد؟

امیر ترکان: صیاد شیرازی صلاحیت و قابلیت و لیاقت خود را در کردستان نشان داد و کسب همین کارنامه درخشان و اعتماد فرماندهان ارتش به او بود که باعث شد فرمانده نیروی زمینی ارتش شود.

البته ناگفته نماند پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الأئمه در سال 60، جمعی از فرماندهان عالی رتبه نظامی از جمله سرتیپ فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش، سرهنگ فکوری فرمانده نیروی هوایی، سرهنگ نامجوی وزیر دفاع، سرگرد یوسف کلاهدوز، قائم مقام عملیاتی سپاه پاسداران و محمد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر، در حالی که با یک فروند هواپیمای «سی130» از خوزستان به تهران باز می‌گشتند، در اثر سانحه سقوط هواپیما به شهادت رسیدند.

با شهادت فرماندهان عالی رتبه، تغییراتی در کادر بالای ارتش بوجود آمد و با انتصاب «سرتیپ ظهیرنژاد» فرمانده وقت نیروهای زمینی به ریاست ستاد مشترک، سرهنگ توپخانه علی صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

تسنیم:از عمده فعالیت‌های شهید صیاد شیرازی در جنگ تحمیلی چه بود؟

امیر ترکان: ایشان توانست با ایجاد هماهنگی و وحدت میان ارتش و سپاه، عملیات موفقیت‌آمیز طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را انجام دهد. که اگر بخواهیم هر کدام از این عملیات‌ها و تلاش‌های صیاد شیرازی در آنها را تشریح کنیم، باید ساعت‌ها سخن گفت. اما مهمترین و شاخص‌ترین فعالیت نظامی او در پایان جنگ و درگیری با ضد انقلاب در عملیات «مرصاد» شکل گرفت.

تسنیم:عنوان می‌کنند ترور شهید صیاد شیرازی توسط منافقان به خاطر کینه‌ای بوده که از او به واسطه موفقیت‌اش در عملیات «مرصاد» داشته‌‌اند. شما موافق این نظر هستید؟

امیر ترکان: بله؛ همین طور است. یکی از ویژگی‌های خاص شهید صیاد شیرازی، مهارت عالی او در نقشه برداری و هدایت هلی‌کوپتر‌ها بود. ایشان در عملیات مرصاد زمانی که منافقان تا نزدیک کرمانشاه آمدند، توانست با خلبان‌های توپخانه و نیروی هوایی ضربه سنگینی به آنها وارد و همه آنها را نابود کند. یادم نمی‌رود بعد از عملیات وقتی از کرمانشاه به سمت اسلام آباد می‌رفتیم، تمامی وسایل سوخته منافقان مثل نفربرهای‌شان را در کنار جاده می‌دیدیم.

شهید صیاد شیرازی در عملیات مرصاد ضربه مهلکی بر منافقان وارد کرد و تقریبا لیاقت و شجاعت و جسارت خود را آنجا نشان داد چرا که هدایت هوایی عملیات، آن‌هم از داخل یک هلی‌کوپتر و به این صورت، بسیار سخت بود. او همیشه و در طول همه سال‌های خدمتش، مایه افتخار ارتش بود.

تسنیم: فکر می‌کنید حق مطلب در مورد شهید صیاد شیرازی در سال‌های بعد از شهادتش ادا شده است؟

امیر ترکان: او بدون هیچ ادعایی سال‌های بعد از جنگ نیز به کشور خدمت کرد و از کوچکترین تلاشی برای سربلندی ایران اسلامی دریغ نکرد. او با وحدتی که بین سپاه و ارتش ایجاد کرده بود توانست روز به روز شرایط را برای قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح فراهم کند.

هرآنچه که در سال‌های بعد از شهادت او انجام شده هیچ گاه نخواهد توانست ذره‌ای از تلاش‌های او را جبران کند چرا که صیاد شیرازی و همه شهدا در این راه از همه هستی خود گذشتند.

تسنیم: در خاتمه مهمترین نکته‌ای که از نظر شما در شهادت صیاد شیرازی نهفته بود؟

امیر ترکان: به عقیده من ابراز ارادت رهبر معظم انقلاب و بوسه ایشان به تابوت شهید صیاد شیرازی چرا که این موضوع تنها و تنها برای او بود و تا کنون برای شخص دیگری تکرار نشده است. وقتی رهبر یک کشور این‌گونه از مقام ایشان تجلیل می‌کنند یعنی شخصیت شهید صیاد شیرازی تا چه حد شناخته شده بود.

گفت‌وگو از زیــنب تا‌ج‌الــدین

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon