ظریف: فعالیت‌های ایران در عراق با هماهنگی دولت این کشور صورت می‌گیرد

ظریف: فعالیت‌های ایران در عراق با هماهنگی دولت این کشور صورت می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای استرالیایی خود گفت: هرکاری که ایران در عراق انجام می‌دهد، با هماهنگی دولت عراق صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای استرالیایی خود گفت: هرکاری که ایران در عراق انجام می‌دهد، با هماهنگی دولت عراق صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: مبارزه با گروه تروریستی داعش باید توسط خود دولت عراق انجام و مدیریت شود و به نظر دولت عراق احترام می‌گزاریم. ظریف همچنین افزود مبارزه با تروریسم در عراق نیازمند حمایت بین المللی بیشتر از  دولت این کشور است.

ظریف افزود: درخصوص جنایت‌های رخ‌داده باید بگویم هرگونه اقدام علیه غیرنظامیان در عراق برای ما یا دولت عراق قابل قبول نیست. ما این پیام را همواره به گروه‌های مختلف عراق منتقل کرده‌ایم. امیدواریم جنایت‌های رخ‌داده به‌دست داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در عراق متوقف شود و ادامه نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست با اشاره به روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور که طی سالهای گذشته با فراز و نشیب همراه بوده تأکید کرد: زمان آن فرا رسیده که روابط دوجانبه را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.

ظریف گفتگوهای امروز با جولیا بیشاپ را موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خواند و گفت: به نگرانی مشترک ما از افراط و تروریسم در منطقه و نحوه برخورد با این پدیده خطرناک در منطقه و نیز نگرانی خانم بیشاپ درباره پیوستن جوانان غربی و استرالیایی به تروریست‌های داعش پرداخته شد.

وزیر امور خارجه درباره یکی از مسائل دوجانبه بحث‌شده نیز گفت: در زمینه نگرانی مشترک درباره قاچاق انسان و سوء استفاده از شهروندان ما برای انتقال آنها به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنها،‌ قرار شد در این زمینه  همکاری‌ها و گفتگوهای کنسولی را ادامه دهیم تا با این معضل بتوانیم برخورد کنیم.

ظریف همچنین موضوع حقوق بشر را یکی دیگر از مباحث بررسی شده عنوان کرد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره  اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است، تصریح کرد:‌ چنین گزینه‌ای دیگر وجود ندارد و ما به آنها توجهی نمی‌کنیم و تنها راه برای آنها این است که حق ایران را به رسمیت شناخته و بر اساس احترام متقابل عمل کنند تا نتیجه بهتری در مذاکرات داشته باشیم.

جولیا بیشاپ نیز با اشاره به دیدار امروزش با رئیس جمهور ایران، گفتگوهایش را با ظریف مفید و سازنده خواند.

وی افزود: موضوع نحوه چگونگی مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و نیز حمایت از دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از مباحث طرح‌شده بود.

بیشاپ حضور نیروهای نظامی استرالیا در عراق برای آموزش نیروهای عراقی را زمان‌بندی شده و محدود دانست.

وی افزود: درباره مسئله قاچاق انسان و سیاست دولت استرالیا درباره بازگشت پناهجویان گفتگوهای بسیار مثبتی داشتیم و از مقامات ایرانی برای سفر به استرالیا برای ادامه این مباحث دعوت کردیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات ایران با گروه 1+5 یادآور شد: این مذاکرات بایستی متعادل باشد و برای دو طرف سود و منفعت به‌همراه داشته باشد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان