تاریخ عهدشکنی‌های آمریکا در برابر شوروی، آلمان، روسیه و اکنون ایران؟

تاریخ عهدشکنی‌های آمریکا در برابر شوروی، آلمان، روسیه و اکنون ایران؟

خبرگزاری تسنیم: معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تاریخ عهدشکنی‌های آمریکا در برابر شوروی، آلمان و روسیه اعتماد به آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای را اشتباه خواند و گفت: آمریکا در طول تاریخ ثابت کرده است حرف و عملش یکی نیست.

پاول رابرتز، نویسنده آمریکایی و معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ایران باید با دولتی توافق و به آن اعتماد کند که هرگز عهدشکنی نکرده و همواره به حرف خود عمل نموده است، گفت: «در طول تاریخ واشنگتن قطعی ثابت کرده است که حرفش و عملش قابل اعتماد و اتکا نیست. تاریخ نشان داده که واشنگتن نسبت به آنچه روی برگه وعده می‌دهد قابل اعتماد نیست. آمریکا تاکنون به هرکسی با آن توافق کرده خیانت کرده است».

* * * * *

تسنیم: آقای دکتر رابرتز، به نظر شما چه‌کسانی پیش از همه به‌دنبال عدم‌توافق هسته‌ای بین ایران و غرب هستند؟

رابرتز: اصلی‌ترین گروهی که از توافق هسته‌ای ایران و غرب خوشحال نخواهد شد، لابی اسراییل و حامیان آن در آمریکا است. لابی اسراییل و جنایتکاران نومحافظه‌کار جنگ‌طلب مرتبط در تلاش هستند تا در صورت امکان از توافق هسته‌ای جلوگیری کنند. لابی اسراییل در تلاش است تا عنان کار را از دست پوتین، اوباما و ایران خارج کند و مانع از توافق بشود چرا که این سه به‌دنبال پایان دادن به بحران هسته‌ای می‌باشند.

از آنجا که ایران معاهده عدم‌اشاعه سلاح هسته‌ای را امضا کرده و اسراییل آن را امضا ننموده، ایران می‌تواند تحت این معاهده صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خود را توسعه دهد. ایران، این حق را دارد که به‌ازای وضع تحریم‌های اقتصادی توسط آمریکا و یا تهدید نظامی آمریکا تعهد خود نسبت به معاهده منع‌اشاعه سلاح هسته‌ای را لغو نماید.

تسنیم: مراجع رسمی بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هیچ مدرکی دال بر وجود سلاح هسته‌ای در ایران نیافته‌اند. چرا علی‌رغم وجود چنین مسئله، باز غرب اصرار بر این دارد که نشان دهد ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است، چرا غرب این‌گونه رفتار می‌کند؟ به‌نظر شما رفتار غرب نشان از چیست؟

رابرتز: در یک دهه گذشته نه تنها دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بلکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز که مسئول بازرسی از سایت‌های غنی‌سازی ایران است، هیچ نشانه‌ای از یک برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای در ایران را گزارش نداده است.

با وجود عدم‌وجود هرگونه شواهدی از یک برنامه سلاح‌های هسته‌ای ایران، دولت دیوانه اسرائیل و عوامل نومحافظه‌کار آمریکایی که حامیان دولت اسراییل هستند و صرفاً به منافع اسراییل می‌اندیشند و نه آمریکا، همواره ایالات متحده آمریکا را به جنگ با ایران بر سر سلاح هسته‌ای سوق دادند همان‌طور که با صدام حسین نیز همین‌گونه رفتار کردند، در صورتی که هیچ سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد.

توافق هسته‌ای بین ایران و غرب هرگونه احتمال انحراف برنامه غنی‌سازی ایران به‌سمت سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد. با این وجود جنگ‌طلبان واشنگتن و لابی اسراییل در حال تلاش برای جلوگیری از توافق هسته‌ای هستند، استدلال و یا بهتر بگویم بهانه آنان هم این است که "به رهبران ایران نمی‌توان اعتماد کرد".


تسنیم: غرب بارها در طول سالهای گذشته نشان داده که قابل اعتماد نیست، ایران چگونه و بر چه اساسی می‌تواند به واشنگتن اعتماد کند؟

رابرتز: برای پاسخ به این سؤال باید بگویم که ایران باید از رئیس جمهور سابق شوروی، گورباچف، این سؤال را ​​بپرسد: آیا وعده و حرف واشنگتن ارزشمند و معنادار و قابل اعتماد است یا نه؟ در اتحاد آلمان، واشنگتن به گورباچف قول داد که به‌ازای توافق گورباچف با اتحاد مجدد آلمان، ناتو یک اینچ هم به‌سمت شرق حرکت نخواهد کرد، این در حالی بود که ناتو بی‌درنگ مرز روسیه را گرفت و در حال حاضر نیز آمریکا بخشهای سابق امپراتوری روسیه را به‌سمت ناتو می‌کشاند.

ایران باید از رئیس جمهور فعلی روسیه، پوتین، بپرسد: آیا وعده و حرف واشنگتن ارزشمند و معنادار و قابل اعتماد است یا نه؟ به‌بیان دیگر چه‌چیزی ارزش است. احساس ضعف استراتژیکی روسیه، باعث شد تا جورج دبلیو بوش پیمان ضدموشکی بالستیک را که واشنگتن با مسکو امضا کرده بود، لغو کند و بشکند. با خارج شدن واشنگتن از این پیمان، آمریکا به‌سرعت پایگاه‌های ضدموشک‌های بالستیک خود را در مرزهای روسیه برقرار کرد.

ایران باید از آلمان بپرسد: چه‌کسی به نقض همه وعده‌های رئیس جمهور وودرو ویلسون در معاهده ورسای مجبور شد که منجر به پایان دادن جنگ جهانی اول توسط آلمان به‌ازای آن گردد؟ از دست دادن منطقه وسیعی از قلمرو آلمان و همچنین غرامت فلج کننده‌ای که بر آلمان تحمیل شد، توسط کدام دولت که قطعاً نمی‌خواست جنگ را آغاز کند به‌سمت جنگ جهانی دوم هدایت شد بر آلمان تحمیل شد؟ علی‌رغم اینکه جنگ با اعلان بریتانیا و فرانسه علیه آلمان آغاز شد، چه‌کسی آلمان را سرزنش کرد؟

ایران باید از آمریکای سرخپوستان ــ ایروکیون، چروکی، سو، شاین، کومانچی و دیگر مردمان بومی واشنگتن بپرسند: چگونه واشنگتن بر دیگر تعهدات خود مانده است؟ در این مورد اگر جواب را نمی‌دانید باید بگویم، پاسخ صفر است. واشنگتن بر هیچ‌یک از تعهدات خود پایدار نمانده است. واشنگتن حتی به هیچ پیمان خود با بومی‌ها و قبایل آمریکا هم وفا نکرده است.

تسنیم: با توجه به مطلبی که شما فرمودید، اصلاً نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، هرچند که تجربه به ایران ثابت کرده که غرب به‌ویژه آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

رابرتز: به‌اعتقاد من توافق با واشنگتن مقدمه‌ای برای خیانت است، در حالی که واشنگتن آن را به‌راحتی و به‌سهولت امضا خواهد کرد ولی در عمل ایران را اذیت خواهد کرد. این راه، سبک و روش واشنگتن است، هیچ کس نمی‌تواند به واشنگتن اعتماد کند.

در طول تاریخ واشنگتن قطعی ثابت کرده است که حرفش و عملش قابل اعتماد و اتکا نیست. تاریخ نشان داده که واشنگتن نسبت به آنچه روی برگه وعده می‌دهد قابل اعتماد نیست. آمریکا تاکنون به هرکسی که با آن توافق کرده خیانت کرده است. نمی‌توان به واشنگتن اعتماد کرد. احتمالاً استثنا هم وجود داشته باشد ولی باید بگویم که متأسفانه خیانت‌های واشنگتن گسترده است. هیچ کس و نهادی در دنیا وجود ندارد که از آمریکا قانون‌شکن‌تر و عهدشکن‌تر باشد.

تسنیم: به‌خلاف مطلبی که شما گفتید برخی در ایران به این قضیه خوشبین هستند که می‌توان به آمریکا اعتماد کرد، شما نظرتان در این خصوص چیست؟

ایران باید با دولتی توافق و به آن اعتماد کند که هرگز عهدشکنی نکرده و همواره به حرف خود عمل نموده است. علاوه بر این، برای رسیدن به توافق ایران تا به حال از بسیاری حقوق خود را رها کرده در صورتی که این حقوق تحت پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای به ایران واگذار شده است. میان تمامی امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای فقط در خصوص ایران تبعیض وجود دارد.

حقیقت مهم توافق هسته‌ای ایران این است که واشنگتن قادر بوده به‌طور موفقیت آمیزی با استفاده از تحمیل زور ایران را مجبور به چشم‌پوشی از حقوق خود نماید تا از حمله نظامی جلوگیری و تحریم‌های اقتصادی لغو شود.

به‌نظر من توافق هسته‌ای ایران و غرب نمونه دیگری از پذیرش قدرت آمریکا و استفاده واشنگتن از زور و فشار برای تحت فشار قراردادن کشورهای مستقل جهت عقب‌نشینی از حقوق خود است. این یک شکست برای بشریت است.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان