هجوم آفات, جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را با بحران روبه‌رو کرده است

هجوم آفات, جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را با بحران روبه‌رو کرده است

خبرگزاری تسنیم: جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در وسعتی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در ۲۰ منطقه این استان از جمله ده برآفتاب، چیتاب، میمند، بونگای مهریان، دم چنار، گناوه گچساران، لنده، خائیز دچار بیماری خشکیدگی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، طی چند سال اخیر در مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد مثل سایر استان‌های زاگرس نشین پدیده خشکیدگی یا مرگ ناگهانی بلوط مشاهده شده و این ناراحت کننده ترین خبر است.

جنگل‌های بلوط زاگرس حال و روز خوشی ندارند. این جنگل ها از چند ناحیه در معرض تهدید و تخریب قرار دارند. هر روز خبرهای بدی از این حوزه به گوش می‌رسد.

با توجه به این که آلودگی جنگل‌های بلوط براساس گزارشات مردمی و مشاهدات عینی کارشناسان ذیربط شناسایی و نقشه‌برداری شده‌اند به طور حتم وسعت آلودگی جنگل‌های این استان بیش از این رقم است.

گرچه حجم آلودگی جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه استان ایلام و لرستان نیست ولی وضعیت برخی مناطق جنگلی این استان چندان هم مساعد نیست چرا که بیش از یک دهم مساحت جنگل های آلوده به کهگیلویه و بویراحمد تعلق دارد.

یک کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدبه تسنیم گفت: جنگل‌های بلوط این استان در وسعتی بیش از 100 هزار هکتار در 20 منطقه از جمله ده برآفتاب، چیتاب، میمند، بونگای مهریان، دم چنار، گناوه گچساران، لنده، خائیز دچار بیماری خشکیدگی شده‌اند.

جواد رحیمی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که کدام از یک مناطق استان از لحاظ این بیماری وضعیت ناگوارتری دارند؟ افزود: جنگل‌های مناطق بوستان شهرستان باشت، دم چنار بویراحمد، خائیز گچساران و شهرستان لنده بحرانی است.

این کارشناس مناطق بالای 75درصد آلودگی را مناطق بحرانی دانست و عنوان کرد: عملیات بیولوژیکی در قالب بذرکاری بلوط و بادام و نهال کاری کُنار در 200 هکتار از مساحت خائیز و بوستان اجرا شده، ضمن این که درختان خشک و آلوده در این مناطق سوزانده شدند تا آلودگی از این مناطق به سایر مناطق سرایت نکند.

رحیمی ابراز کرد: یک تن بذر بلوط به ارزش 70 میلیون ریال برای کشت در منطقه حفاظت شده خائیز در سال 92 در اختیار محیط زیست قرار دادیم که متاسفانه این اداره با این ادعا که امکانات لازم را برای این کار در اختیار ندارند، هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندادند و تنها کمکی که در خائیز به ما ارایه کردند، بازکردن درب بود.

وی افزود: برای مهار آب های روان در اراضی شیب دار خائیز و بوستان عملیات بانکت بندی طی سال های 92 و 93 انجام گرفت.

رحیمی در پاسخ این سوال که برای مبارزه با آفات جنگل چه کار باید کرد؟، اظهار داشت: نمی توان مثل مزارع با آفات جنگل مقابله کنیم، بلکه باید با روش‌های نزدیک به طبیعت و بیولوژیک به جای سموم آفات جنگل را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: به هر صورت این بیماری سبب شده تا گونه غالب و با ارزش بلوط رو به زوال و نابودی باشد.

رحیمی هشدار داد: زنگ خطر به صدا در آمده است و اگر به صورت جهادی با این پدیده شوم مقابله نشود به طور حتم فاجعه زیست محیطی رخ می‌دهد.

سعید نظری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد به تسنیم گفت: محدوده موسوم به تپه جهوزار مسی به مساحت تقریبی 70 هکتار که عملیات صیانت از آن  برعهده حفاظت محیط زیست بویراحمد است توسط برخی از کشاورزان زیر کشت گندم و عدس رفت که این موضوع تخلف است.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به حال این مردم و طبیعت باید گریست.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon