سقوط السیسی نتایج مصیبت‌باری برای اسرائیل دارد

سقوط السیسی نتایج مصیبت‌باری برای اسرائیل دارد

خبرگزاری تسنیم: یک مرکز مطالعات صهیونیستی فرصت رئیس‌جمهور مصر برای جلوگیری از سقوط را محدود دانست و در عین حال تأکید کرد که سقوط السیسی در مصر نتایج مصیبت‌باری برای این رژیم خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات اورشلیم در زمینه بررسی‌های جامعه و دولت ضمن ابراز نگرانی از اینکه زمان به‌نفع عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در جریان نیست، تصریح کرد در صورتی که اوضاع مصر تحت حاکمیت وی به این صورت ادامه پیدا کند، شکست وی قطعی خواهد بود و این موضوع به‌صورت مصیبت‌باری بر امنیت داخلی اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت.

در گزارش منتشر شده از سوی این مرکز که مدیریت آن به‌عهده "دوری گولد" مشاور ارشد سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی است، آمده است: "شکست دولت السیسی در مصر اوضاع را نه تنها در این کشور بلکه در تمامی بخش‌های دنیا به حالت انفجار می‌‌رساند و هرج ‌ و مرج ایجاد شده و اسرائیل در این شرایط هزینه سنگینی را خواهد پرداخت".

این گزارش که از دیروز در سایت مرکز مذکور آمده، می‌افزاید که السیسی این واقعیت را می‌داند که زمان وی بسیار محدود است و باید نتایج ملموسی برای ملت مصر ارائه کند، چرا که این ملت زمان نامحدود به وی نمی‌دهند. بلکه در صورتی که چیزی برای آنها فراهم ننماید، او را مؤاخذه خواهند کرد.

این مرکز صهیونیستی موضوع نگران کننده را ناتوانی ارتش مصر از مقابله با عناصر گروه تروریستی منطقه سینا دانسته تصریح کرد که ارتش مصر با وجود استفاده از تمامی تسلیحات خود از جمله جنگنده‌های اف16 و بالگردهای آپاچی در از بین بردن این گروه ناتوان است.

این گزارش تأکید دارد که ارتش مصر سعی در ممانعت از ورود عناصر سینا به کانال سوئز و منطقه شرم‌الشیخ دارد، این در حالی است که شکست در این هدف به‌معنی ضربه اقتصادی سنگینی به السیسی است که توان وی برای باقی ماندن در قدرت را کاهش می‌دهد.

این مرکز صهیونیستی همچنین به سیاست‌های آمریکا در رد پیشنهاد السیسی برای توسعه دادن به جنگ بر ضد تروریسم در لیبی انتقاد کرده مدعی شد که لیبی مرکز تأمین تسلیحات مورد نیاز اسلام‌گرایان در سینا و نوار غزه است.

گزارش مذکور همچنین به‌شدت از سازمان‌های حقوقی بین‌المللی که به اقدام ارتش مصر در تخریب منازل در منطقه مصری رفح اعتراض کرده بودند، تاخته این اقدام را ضرورتی برای ایجاد امنیت و ثبات در این منطقه قلمداد کرد.

این گزارش همچنین نسبت به خطرات اوضاع نابسامان اقتصادی در مصر هشدار داده تصریح کرد که میانگین رشد جمعیت در این کشور به‌شدت زیاد است و هر 6 ماه یک‌میلیون نفر به جمعیت مصر افزوده می‌شود، این در حالی است که هیچ روزنه امیدی وجود ندارد که دولت السیسی بتواند زیرساخت‌های زندگی این تعداد بالای جمعیت را فراهم نماید.

مرکز مذکور مشکلات مصر را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد که معدل بیکاری در این کشور به 50 درصد رسیده و بخش‌های گسترده‌ای از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این در حالی است که میزان بی‌سوادی در این کشور به 30 درصد رسیده و 10 تا 12 درصد از مصری‌ها از بیماری‌‌های مزمن رنج می‌برند. همچنین مظاهر فساد و کاغذبازی نیز در این کشور ملموس است.

این مرکز صهیونیستی تصریح کرد که السیسی با لغو 80 درصد از یارانه کالاهای اساسی برای کاهش هزینه‌ها ریسک بزرگی انجام داد. گزارش مذکور ضمن کم‌‌اهمیت توصیف کردن اعلام آغاز پروژه‌های گسترده مانند ایجاد شهر جدید نوشت که تردید‌های زیادی وجود دارد که السیسی بتواند هزینه‌های مالی لازم در این پروژه‌ها را تأمین کند.

این مرکز مطالعات صهیونیستی در عین حال از تصمیم دولت مصر برای معدوم کردن کتب دینی که به جهاد دعوت می‌کنند و حذف آن از برنامه‌های آموزشی استقبال کرده نوشت که السیسی در از بین ‌بردن منابع افراط ‌گرایی دینی جدی است.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان