نیشابور به زودی تبدیل به قطب اصلی ژیمناستیک کشور می‌شود

نیشابور به زودی تبدیل به قطب اصلی ژیمناستیک کشور می‌شود

خبرگزاری تسنیم: دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: در صورت افتتاح سالن اختصاصی ژیمناستیک در نیشابور، این شهرستان تبدیل به یکی از مهمترین قطب‌های ژیمناستیک کشور می‌شود.

محمود سلطانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: سال گذشته انتخابات ریاست هیئت خراسان رضوی برگزار شد که هدف آن ارتقای ورزش ژیمناستیک بوده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه پیگیری شده از سال گذشته افزایش سطح دانش و علمی مربیان ژیمناستیک استان است که در همین راستا هر دو هفته یکبار جلسه‌ای برای ارتقای دانش مربیان برگزار می‌شود.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی افزود: در سال 94 نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته که در بخش کارآیی دانش مربیان و بخش سخت افزاری سالن‌ها و دیگری مسابقات است که بر همین مبنا هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی نیز درخواست برگزاری بیشترین کلاس‌های مربی‌گری، دوره‌های مهدکودک و دوره‌های داوری را در سطح کشور دارد.

سلطانی عنوان کرد: قبل از پایان سال 94 کلاس مربی‌گری درجه سه بانوان و در نیمه اول اردیبهشت کلاس داوری درجه سه خانم‌ها برگزار و بنا بر برنامه ریزی‌های صورت گرفته کلاس درجه سه مربی‌گری آقایان و بانوان نیز برگزار می‌شود که امیدواریم در سطح مهدکودک‌ها بتوانیم دو کلاس برای مربیان مهدکودک‌ها دایر کنیم.

وی بیان کرد: ژیمناستیک به گونه‌ای است که مسابقات آن در سه بخش برگزار می‌شود؛ نخست مسابقات سطح بندی، مسابقات کشوری و مسابقات باشگاهی و هر استان برای خود مسابقات باشگاهی را برگزار می‌کند که این مهم امسال در خراسان رضوی توسط هیئت مشهد برگزار می‌شود.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 50 مربی در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند و این افراد کسانی هستند که به نوعی با آموزش و پرورش و هیئت مشهد و استان فعالیت دارند اما با توجه به تعداد باشگاه‌هایی که وجود دارد به طور قطع تعداد بیشتر از این است که بر همین مبنا سطح بندی براساس درجه مربیان است.

سلطانی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال 94 برنامه‌های زیادی در هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی برگزار می‌شود که به عنوان مثال در تاریخ 13 و 14 اردیبهشت مسابقات آموزشگاهی بانوان استان پیش بینی شده است که در همین راستا با توجه به اینکه استعدادیابی امسال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت است با آموزش و پرورش توافقاتی صورت گرفته است.

وی گفت: هم اکنون براساس آنچه که آموزش وپرورش عنوان می‌کند باید طرح استعدادیابی از 9 سالگی در مدارس آغاز شود اما بر اساس آنچه که در رشته ژیمناستیک مطرح است آموزش و قبل‌تر از آن استعدادیابی است که باید از زمان پیش دبستانی و مهدکودک آغاز شود چرا که ژیمناستیک یک ورزش پایه است و تمام فاکتور‌ها مطرح است و این فاکتور‌ها در زمان کودکی شکل می‌گیرد.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون مسابقات ژیمناستیک در سه رده سنی؛ زیر 9 سال، زیر 11 سال، زیر 15 سال و بزرگسالان برگزار می‌شود که بر همین مهم باید پایه‌های پیش دبستانی برای استعدادیابی و پایه مهدکودک در اختیار ما قرار گیرد اما اگر بخواهیم براساس میل و صحبت‌های آموزش و پرورش پیش رویم ما یک رده سنی را در ژیمناستیک از دست می‌دهیم.

سلطانی بیان کرد: کمیته استعدادیابی در هیئت استان تشکیل شده تا بتوانیم از این طریق طرح استعدادیابی را سریع‌تر پیش ببریم و هم اکنون نیز به دنبال این هستیم، جلساتی با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کنیم تا سطح روابط افزایش یابد اما این در حالی است که متاسفانه تاکنون هیچ استعدادیابی از مدارس برای ژیمناستیک صورت نگرفته است که به امیداوریم این مهم سریع‌تر تحقق یابد.

وی گفت: در ژیمناستیک مربیانی که گواهی مربیگری هیئت ژیمناستیک داشته باشند بسیار کم‌ هستند پس به همین دلیل از خود هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی به مدارس تعدادی مربی جهت طرح‌های استعدادیابی اعزام شده‌اند؛ چرا که شاید برخی از معلمان ورزش در رشته‌های دیگر به صورت غیر تخصصی موفق باشند اما این مهم در ژیمناستیک بسیار محدود است.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: نخستین هدف ما در سال 94 این است که بتوانیم طرح استعدادیابی ژیمناستیک را پیاده کنیم و دیگری اجرای طرح استعدادیابی در دوره‌های تابستانی است که ما حداقل 100 نفر که فاکتورهای ژیمناستیک را دارند بتوانیم انتخاب کنیم.

سلطانی گفت: هم اکنون دیگر برای برگزاری مسابقات هم متاسفانه فدراسیون هیچ کمکی نمی‌کند و این بدان معنی است که حتی اگر ما تیم اعزامی به تهران هم داشته باشیم باید تمامی هزینه‌ها را خود هیئت پرداخت کند و این در حالی است که دیگر چندسالی است که حتی کمک مالی هم به هیئت‌ها نمی‌رسد و به نوعی ما خودکفا شده‌ایم که بر همین مبنا هم اکنون در استان بالغ بر 100 باشگاه‌ها ژیمناستیک وجود دارد.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی بیان کرد: اگر کاری از دست هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی بر بیاید و اعتبار و تجهیزاتی برسد حتما آنها در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌دهیم. یکی از بزرگ‌ترین حسن‌هایی که در هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی وجود دارد این است که هر دو هفته یک بار مربیان دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر به تبادل اطلاعات می‌پردازند.

سلطانی بیان کرد: هم اکنون تمامی شهرستان‌ها دارای سالن ژیمناستیک هستند اما به عنوان مثال هم اکنون شهرستان نیشابور به دنبال گرفتن مجوز‌های لازم جهت ساخت سالن اختصاصی ژیمناستیک در نیشابور است که اگر آن سالن افتتاح شود نیشابور به یکی از قطب‌های اصلی ژیمناستیک کشور تبدیل می‌شود چرا که حتی با توجه به ظرفیت موجود، این شهرستان توانایی برگزاری مسابقات کشوری را دارد.

وی گفت: هم اکنون 6 شهرستان به صورت فعال در رشته ژیمناستیک فعال هستند و هم اکنون تنها سالنی که برای ژیمناستیک در خراسان رضوی استاندارد و توانایی برگزاری مسابقات کشوری را دارد سالن یزد داد است که امکانات ورزشی سجاد بسیار عالی است که امیدواریم بتوانیم مجموعه تختی و شهرستان‌ها را به همین گونه مطابق استانداردهای ورزشی روز دنیا مجهز و به روز رسانی کنیم.

سلطانی بیان کرد: هم اکنون سالن‌های ژیمناستیک خراسان رضوی روز‌های پنج شنبه و جمعه در اختیار فرهنگیان قرار دارد چرا که تنها هدف ما در ژیمناستیک بالا بردن افزایش مخاطبان و سلامتی آن‌ها است. هم اکنون استعدادیابی را در شهر مقدس مشهد آغاز کنیم و پس از مشهد اگر این مهم موفق بود طرح استعدادیابی در شهرستان‌های خراسان رضوی اجرایی شود.

وی به وضعیت بانوان ژیمناستیک کار اشاره و گفت: ژیمناستیک بانوان خراسان رضوی هم اکنون وضعیت خوبی دارد و کلاس‌های سطح بندی به صورت منظم برگزار می‌شود و کمیته استعدادیابی در بخش بانوان آغاز شده و تاکنون نتایج خوبی کسب شده اما به هر دلیلی در بخش بانوان، مسابقات برون مرزی ژیمناستیک تیم ملی برگزار نمی‌شود اما در بخش مسابقات کشوری و مسابقات باشگاه‌ها بانوان خراسان رضوی جزو بر‌ترین‌ها هستند.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: در تمام رده‌ها بانوان ژیمناستیک کار خراسان رضوی در جایگاه خوبی قرار دارند و این در حالی است که تمام برنامه ریزی‌هایی که در بخش داوری، مربی‌گری و مهدهای کودک برای آقایان می‌شود برای بانوان هم‌‌ همان گونه است و حتی نیز در برخی موارد این برنامه ریزی‌ها به ویژه در بحث مهدکودک‌ها بیشتر است.

سلطانی گفت: آینده بسیار خوبی برای ژیمناستیک خراسان رضوی برای بزرگسالان در دو سال آینده مشاهده می‌شود چرا که هم اکنون تمرکز اصلیمان بر روی تیم‌های پایه است که بر همین مهم هم اکنون 4 نفر ملی پوش آقا از خراسان رضوی در تیم ملی وجود دارد اما به علت اینکه مسابقات برون مرزی بانوان برگزار نمی‌شود فردی را در تیم ملی بانوان نداریم.

گفت‌وگو از مهدی صبوری

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon