شلیک موشک به مردم مظلوم یمن مشکلی از آمریکایی‌ها و متحدانش حل نمی‌کند

شلیک موشک به مردم مظلوم یمن مشکلی از آمریکایی‌ها و متحدانش حل نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شلیک موشک به مردم مظلوم یمن مشکلی از آمریکایی‌ها و متحدانش حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در حاشیه دیدار با وزیر خارجه استرالیا در جمع خبرنگاران، گفت: ما با وزیر خارجه استرالیا گفت‌وگوهای طولانی، سازنده و مثبتی داشتیم و همان‌طور که وی اشاره کرد در رابطه با همکاری‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه ایران و استرالیا رابطه قدیمی با هم دارند، افزود: در اغلب اوقات روابط ایران و استرالیا سازنده بوده و بار دیگر دو طرف تصمیم گرفتند که این رابطه را از سر گرفته و تقویت کنند. بعد از گذشت 12 سال این اولین باری است که وزیر خارجه استرالیا به ایران سفر کرده که این نشانه مثبتی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سفر وزیر امور خارجه ایران به استرالیا خبر داد و گفت: در آینده آقای ظریف سفری به استرالیا خواهند داشت و از من نیز دعوت کرده‌اند که سفری به استرالیا داشته باشم که در فرصت مناسب این کار صورت خواهد گرفت.

ولایتی درباره همکاری ایران و استرالیا، گفت: ایران و استرالیا به‌عنوان دو کشوری که در آسیا و اقیانوسیه هستند، می‌توانند برای صلح و آرامش در این منطقه خصوصاً منطقه خاورمیانه و اقیانوس هند، همکاری داشته باشند. ایران و استرالیا با هم همکاری‌هایی دارند که اگر این همکاری‌ها تعمیم یابد می‌تواند در جهت سازندگی و برقراری امنیت در عراق و مبارزه با تروریسم، سازنده باشد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه استرالیا قویاً معتقد است که باید علیه داعش مبارزه کرد و از کار ایران در مبارزه با داعش تقدیر کرد و بنده نیز به وی گفتم که ما در مبارزه خود علیه تروریست‌ها و داعش مصمم و جدی هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش "با توجه به ورود مستقیم آمریکا به جنگ علیه یمن و پیامدهای آن، نظرتان چیست؟" گفت: آمریکایی‌ها ورود نظامی در کشورهای منطقه و اسلامی را بارها آزمایش کرده و از هیچ‌یک از این آزمایش‌ها سرفراز بیرون نیامده‌اند.

ولایتی ادامه داد: بعید می‌دانم که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با توجه به تجربه تلخی که از رؤسای جمهور قبلی آمریکا در مداخله در این منطقه داشته‌اند، این کار را تکرار کند. شلیک موشک به مردم مظلوم یمن مشکلی از آمریکایی‌ها و متحدانش حل نمی‌کند.

وی گفت: راه‌حل‌های یمن گفت‌وگوهای صلح‌آمیز با شناختن حقوق همه گروه‌های یمنی از جمله حوثی‌ها، سنی‌ها، شیعه‌ها و زیدی‌هاست و اینکه مذاکرات سازنده میان گروه‌های یمنی یمنی داشته باشند و دیگر کشورها کمک کنند که این گفتگوها انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ان‌شاءالله هرچه زودتر به صلحی برسیم که یمن بدون دخالت خارجی حکومت خود را تشکیل دهد.

ولایتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر "رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که اگر توافقی با ایران صورت گیرد، صرف یک معاهده رسمی نیست، تحلیل شما چیست؟" افزود: ما هم خیلی مشتاق بستن معاهده با آمریکایی‌ها نیستیم و اصلاً خواستار این نیستیم که معاهده‌ای با آنها بسته شود.

وی تأکید کرد: مسلم است که ایران می‌خواهد حقوق هسته‌ای خود را حفظ کند و بتواند انرژی هسته‌ای به‌صورت صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات بین‌المللی استفاده کند و با همین عقیده و دیدگاه در مذاکرات با 1+5 شرکت کرده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه طالب انعقاد معاهده با آمریکا و غیرآمریکا نبوده است، ادامه داد: مذاکره‌کنندگان ما مذاکره را با همین روشی که تا به حال داشته‌اند، ادامه می‌دهند، منتهی در چارچوب اصولی که از قبل خود را به آن پایبند اعلام کرده‌اند (چارچوبی که به‌نفع ملت ایران است و منافع مردم را تأمین می‌کند) مذاکرات را ادامه می‌دهند.

ولایتی افزود: مذاکره‌کنندگان ما با مذاکره با دیگر کشورها در دنیا و جامعه بین‌المللی اثبات می‌کنند که ایران هیچ‌گاه به‌دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نبوده است. همین که این موضوع تثبیت شود که تا به حال افکار عمومی جهان نیز این را فهمیده‌اند که آنچه دشمنان و بدخواهان به جمهوری اسلامی ایران اتهام زده بودند، این یک اتهام واهی بوده و ایران هیچ‌گاه به‌دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نبوده و ما به‌دنبال تثبیت حقوق هسته‌ای خودمان هستیم.

وی یادآور شد: ما به‌دنبال برداشته شدن تحریم‌ها همزمان با اقدام ایران در جهت کارهای هسته‌ای که در گفتگوهای آینده بین ایران و 1+5 توافق خواهد شد، هستیم و این توافق باید توافقی عادلانه و متوازن باشد.

جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا نیز در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن دیدار خود با ولایتی، گفت: دیدارم با آقای ولایتی همانند سایر مقام‌ها سازنده بود و در این دیدار درباره اهداف مشترک صحبت کردیم.

وی تأکید کرد: ما از دولت عراق در مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon