فرش کپی رقبا جای فرش دستباف ایرانی را گرفت

فرش کپی رقبا جای فرش دستباف ایرانی را گرفت

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه فرش دستباف در تاروپود زمان در حال از بین رفتن است، گفت: عدم سرمایه‌گذاری برای زیرساخت فرش دستباف از مسائلی است که باعث از بین رفتن فرش دستباف شده است.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره بازار فروش فرش دستباف در کشور گفت: یکی از دلایلی که مردم فرش دستباف نمی‌خرند، این است که مردم تصور می‌کنند قیمت فرش دستباف گران است.

 وی با بیان اینکه فرش دستباف مزایای بسیاری دارد، اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات درستی درباره فرش دستباف صورت نگرفته است. در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی به‌راحتی تبلیغات فرش ماشینی دیده می‌شود، اما هیچ‌گونه تبلیغی درباره فرش دستباف نیست. متأسفانه به‌راحتی بازار فرش دستباف را واگذار کردیم و به‌دنبال بازارهای دیگر هستیم.

بهرامی با بیان اینکه میزان فروش فرش دستباف به کمتر از 5 درصد رسیده است، ادامه داد: اینکه مصرف کننده‌ای بخواهد فرشی با تنوع رنگ بالا و میزان ابریشم زیاد را انتخاب کند، قیمت آن کمی بالاتر می‌رود، اما اگر بخواهیم صرفاً یک فرش دستباف برای مصرف انتخاب کنیم، نیازی به خرید فرش با قیمت گران نیست.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه کل پشم کشور صادر و پس از فراوری به کشور بازمی‌گردد، افزود: عدم سرمایه گذاری برای زیرساخت فرش دستباف از مسائلی  است که باعث از بین رفتن فرش دستباف در تاروپود زمان شده است. برندهای فرشهای خارجی در کشور خریدار بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: کشورهای دیگر با الگوبرداری از نقش‌های اصیل ایرانی فرش‌هایی مشابه فرش‌های ایران تولید می‌کنند و محصولات خود را در بازارهای جهان با نام و برند فرش ایران نیز به فروش می‌رسانند؛ اما ما قدر بازار داخلی را نمی‌دانیم.

 بهرامی با تأکید بر ضرورت ایجاد شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه گفت: برای زیرساخت فرش دستباف اقدامی نکرده‌ایم. حدود 5درصد مصرف فرش در کشور دستباف و بقیه ماشینی است. بانک‌ها می‌توانند عامل مهمی برای فروش کالا باشند، یعنی فرش را به‌ اقساط طولانی‌مدت به مشتری واگذار کنند.

 وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد فروشگاه‌های عرضه فرش ماشینی در کشور افزایش یافت، افزود: این مسئله نشان دهنده این است که بازار خرید فرش در کشور وجود دارد اما کسی از تولید کننده فرش دستباف حمایت نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با تأکید بر اینکه کلید گمشده توسعه تعاونی‌های فرش دستباف سرمایه است، گفت: علاوه بر این مسئله وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید در ایجاد تعاونی‌ها نظارت کند.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 3هزار و 260 تعاونی در کشور مشغول فعالیت است، افزود: در سال 93 حدود 200 تعاونی به تعداد تعاونی‌های کشور افزوده شده است و این مسئله یک آسیب است، کمیت تعاونی‌ها روز به روز در حال گسترش اما تولید، بازاریابی، فروش و در حالت کلی چرخه تولید تا مصرف فرش دچار مشکل و نیازمند رسیدگی است.

بهرامی اضافه کرد: بزرگترین مشکل اتحادیه‌های تعاونی فرش دستباف نبود سرمایه در اختیار است چه در امر تولید مواد اولیه که حتی ما در برخی کارگاه‌ها قادر به فراوری هم نیستیم. گاهی استفاده از برخی مواد اولیه سبب کاهش کیفیت می‌شود که دلیل تمام آنها نبود سرمایه در این بخش است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه تأمین این سطح از مواد اولیه برای اتحادیه مقدور نیست، ادامه داد: تعاونی قادر به تأمین این سطح از مواد اولیه نیست و به همین منظور مواد اولیه خود را از بازار تأمین می‌کند، بر همین اساس قیمت و کیفیت محصول دستخوش تغییر می‌شد. بر همین مبنا عدم سرمایه گذاری در این سطح از تعاونی‌ها کاملاً مشهود است و با حداقل امکانات آن را مدیریت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تأمین سرمایه در تعاونی فرش دستباف تنها در تأمین مواد اولیه نیست بلکه برای خرید تولیدات، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بازاریابی، برندسازی و تبلیغات اتحادیه تعاونی نیاز به سرمایه گذاری دارد.

 بهرامی گفت: فرش چهل‌تکه، ابداع جدید فعالان فرش برای دستیابی به بازارهای بیشتر است. با این تدبیر در گوشه‌ای از خانه نسل جدیدی که سرعت مهم‌ترین مؤلفه زندگی آنهاست، فرش‌های کهنه‌ای که بیش از هفت دهه از عمر آنها گذشته، جا می‌گیرد. فرش چهل‌تکه، روشی برای حفظ ارزش نقش‌هایی است که هرکدام دنیایی از خاطره را به‌همراه دارد. فرش و اصالت دو مفهومی هستند که در هم گره خورده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: تولید فرش چهل‌تکه فقط اندکی سلیقه می‌خواهد. فرد باید بداند که تکه‌ها را چگونه کنار هم بچیند تا اثری زیبا تولید شود.  تولید فرش چهل‌تکه نوعی مونتاژ فرش  است. تولید فرش چهل‌تکه یکی از هزاران سبک رایج در تولید فرش است. این سبک نوآوری خوبی است که با حفظ اصالت و هنر فرش، تغییراتی در تولید ایجاد کرده ‌است.

وی ضمن حمایت از ابداعات در زمینه تولید فرش به‌منظور توسعه بازار این محصول، معایبی را برای فرش چهل‌تکه می‌شمرد. از جمله این معایب، ایجاد نشدن ارزش افزوده برای خریدار است.  با خرید یک فرش دستباف، پس از گذشت سال‌ها حتی برای کهنه آن هم به صاحب فرش، مبلغی پرداخت می‌شود.

بهرامی گفت: اما در مورد فرش چهل‌تکه، دیگر خریداری برای آن نخواهید یافت. فرش چهل‌تکه قابلیت تعویض ندارد اما رقیب بسیار مناسبی برای فرش ماشینی است، زیرا از نظر قیمت در سطحی قرار دارد که مصرف‌کننده قادر به خرید آن است، ضمن آنکه تنوع در تولید این فرش زیاد است.

 انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه