سند عملیاتی «دشت مشهد» به‌زودی تدوین و نهایی می‌شود

سند عملیاتی «دشت مشهد» به‌زودی تدوین و نهایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: سند عملیاتی «دشت مشهد» به زودی تدوین و نهایی می‌شود.

حجت شایانفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: موضوع مدیریت بحران چند ویژگی خاص دارد: اولا اینکه گستره تاثیرگذاری بالایی دارد یعنی اگر خدای نکرده زلزله‌ای مانند بم رخ دهد 30 هزار نفر را از بین می‌برد و اثرات اقتصادی و اجتماعی سنگینی دارد.

وی بیان کرد: دومین ویژگی خسارات زیاد است یعنی هم پهنه جغرافیایی بالایی دارد و ممکن است استان‌های زیادی را درگیر کند و از بعد تلفات هم این مسئله مهم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بحث بعدی اینکه تخصص‌های زیادی در این موضوع دخیل است یعنی برای مثال در بحث عملیات شاید 24 نوع کار متفاوت را انجام دهیم مثل آواربرداری، کشف و تجسس، بازسازی اماکن مسکونی و بحث‌های بازتوانی.

شایانفر گفت: اگر فقط در موضوع بهداشت و درمان نگاه کنید می‌بینید گستره‌ای از تخصص‌ها فقط در این موضوع درگیر است. ویژگی چهارم حساسیت موضوع است؛ در تقسیم بندی حوادث هم می‌گوئیم دو دسته حوادث تدریجی و کند و ناگهانی داریم مثل سیل و آتشفشان اما برخی تدریجی است مثل خشکسالی و بیابان زایی.

وی عنوان کرد: در این گستره تخصصی، موضوع رسانه و اطلاع رسانی بسیار مهم است و نقش بی بدیلی دارد، رسالت شما خبررسانی و اطلاع رسانی صحیح و سریع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان دستورالعمل اطلاع رسانی در بحران‌ها تهیه شده و این در کارگروه مربوطه تصویب شده و بسیار مهم است این اطلاع رسانی صحیح باشد؛ در مدیریت بحران بحثی تحت عنوان وحدت فرماندهی داریم. بر همین اساس ما اقدام می‌کنیم و برای ما رابطه با سیستم اطلاع رسانی بسیار مهم است زیرا یک خبر نادقیق مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

شایانفر گفت: این چند ویژگی مدیریت بحران است و نقش رسانه در آن بی بدیل است و باید رسانه در فرهنگ سازی کمک کند به ویژه که الان موضوعاتی مثل بحران آب را داریم و برخی رسانه‌ها به خوبی این را مطرح کرده‌اند.

وی عنوان کرد: ما به عنوان مدیریت بحران استان چند وظیفه داریم: سیاستگذاری در زمینه مدیریت بحران، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها، 14 کارگروه تخصصی داریم و علاوه بر این تقریبا شاید 25 دستگاه با شورای مدیریت بحران درگیر هستند و در این حوزه کار می‌کنند، به همین دلیل حساسیت موضوع سنگین است.

شایانفر گفت: در حال حاضر موضوعات مهمی در استان داریم، میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری بهبود داشته است، از ابتدای سال زراعی تا آخر اسفند سال گذشته حدود 153 میلیمتر بارش داشتیم، این میزان بارش در بلند مدت باید 124.4 میلی متر بود که 23 درصد افزایش داشته است نسبت به بازه زمانی سال 92 هم 192 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: تقریبا 53 میلیمتر در سال زراعی قبل بارش داشتیم البته هنوز برخی شهرستان‌ها مثل تایباد، گناباد و جغتای از نظر بارش به حد نرمال نرسیده‌اند.

شایانفر خاطرنشان کرد: تا 16 اسفند 93، در مجموع سدهای استان 369 میلیون مترمکعب آب داریم که 24 درصد میزان ذخیره سدها است و 76 درصد آن تا آن تاریخ هنوز خالی بوده است.

وی بیان کرد: باید عنوان کنیم بارش‌ها خوب بوده و این برای کشاورزی مناسب است اما یکی از تعاریف بحران برهم خوردن تعادل میان منابع و نیازها است، یعنی شما وقتی منطقه‌ای از بعد جمعیتی پتانسیل استقرار جمعیت خاصی را دارد اگر بیشتر شود کسری منبع برای شما ایجاد می‌شود.

شایانفر گفت: در دشت مشهد بارگذاری ما سنگین است با توجه به اهمیت شهر مشهد و ورود زائران به این شهر خیل عظیمی از جمعیت اینجا می‌آید و طبیعتا مصارفی که اکنون از دشت مشهد انجام می‌شود بسیار سنگین است و باید همگی دست به دست هم بدهیم اول اینکه باید صرفه جویی در سیستم زندگی ما فرهنگ شود.

وی بیان کرد: ما یک نشست هم اندیشی نخبگان را برای دشت مشهد تشکیل دادیم و تاکنون 4 هزار نفر ساعت جلسه داشتیم و دنبال تدوین سندی برای آن هستیم و 200 سیاست اجرایی در این زمینه تهیه کردیم و البته هنوز نهایی نشده است و تا پایان اردیبهشت جلسه نهایی را در حضور مسئولان کشوری می‌گذاریم تا حداقل برای یکی از مهمترین دشت‌های کشور بتوانیم سند تهیه کنیم و براساس آن وظایف ما معلوم باشد و در این زمینه فرهنگ سازی نقش زیادی دارد.

شایانفر گفت: علاوه بر جلساتی که به صورت روتین برای خشکسالی داریم چندین ستاد تامین و توزیع آب را تعریف کردیم برای مثال در مشهد و تربت حیدریه و ستاد تامین و توزیع آب شرب روستایی. پیامد و خروجی این جلسات این بود که در تابستان گذشته شهر مشهد شاهد جیره بندی و مشکل خاصی نبود.

وی افزود: نکته‌ای را باید عرض کنم؛ تقریبا سه تا چهار سال است که خسارت به خسارت دیدگان حوادث پرداخت نمی‌شود قبلا در این زمینه صندوقی داشتیم، با توجه به اینکه تقریبا 153 نوع فعالیت کشاورزی تحت پوشش بیمه است از شمول بلاعوض دولت خارج شده است.

وی افزود: در سال زراعی گذشته 14.5 میلیارد تومان مردم استان برای بیمه کشاورزی پرداخت کرده‌اند و 43 میلیارد و 333 میلیون تومان غرامت دریافت کرده‌اند یعنی سه برابر میزان پرداختی، غرامت دریافت کرده‌اند پس بیمه مکانیسم خوبی برای انتقال ریسک است،  توجه همه به بخش بیمه مهم است.

شایانفر بیان کرد: اقلیم استان ما خشک و نیمه خشک است و تغییر اقلیم در استان ما زیاد است و به همین دلیل باید بیمه جدی گرفته شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon