تسلیحات آمریکایی آتش جنگ را در خاورمیانه شعله‌ور می‌کند

تسلیحات آمریکایی آتش جنگ را در خاورمیانه شعله‌ور می‌کند

خبرگزاری تسنیم: با ادامه بی‌ثباتی‌ها و جنگ‌های فرقه‌گرایانه در منطقه موج جدیدی از فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکا به کشورهای عربی منطقه در راه است.

خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز به گزارشی درباره خرید روزافزون تسلیحات کمپانی‌های آمریکا از سوی کشورهای عربی منطقه پرداخت. به گزارش این روزنامه عربستان سعودی برای درگیر شدن در جنگ یمن از جنگنده‌های اف15 آمریکایی استفاده می‌کند، امارات نیز برای بمباران یمن و سوریه جنگنده‌های اف16 آمریکایی را به پرواز در آورده است، انتظار می‌رود اماراتی‌ها به‌زودی قرارداد خرید یک اسکادران از پهپادهای آمریکایی را برای عملیات‌های جاسوسی در منطقه تکمیل کنند.

در حالی که منطقه به جنگهای نیابتی، فرقه‌ای و نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی فرو می‌رود کشورهایی که تسلیحات آمریکایی انباشته بودند در حال استفاده و درخواست خرید بیشتر آنها هستند. در نتیجه جهشی برای پیمانکاران صنایع نظامی آمریکا در دوران کسری بودجه پنتاگون و نیز چشم‌انداز یک رقابت تسلیحاتی جدید در منطقه پدیدار شده است.

هفته گذشته مقامات صنایع دفاعی به کنگره گفتند انتظار دارند طی روزهای آینده کشورهای عربی درگیر در منطقه ــ عربستان، امارات، قطر، بحرین، اردن و مصر ــ درخواست هزاران موشک آمریکایی، بمب و دیگر تسلیحات را برای پر کردن زرادخانه خود ارائه کنند.

آمریکا با این توجیه که برتری نظامی اسرائیل را در منطقه حفظ کند همواره محدودیت‌هایی برای فروش تسلیحات به کشورهای عربی برقرار می‌کرده است اما از آنجا که اکنون اسرائیل و کشورهای عربی به‌صورت غیررسمی علیه ایران متحد شده‌اند، آمریکا تمایل بیشتری برای فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داشته و اسرائیل نیز انتقادات علنی کمتری داشته است.

آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی می‌گوید کشورهای حاشیه خلیج فارس تهدیدی جدی برای اسرائیل نیستند. آنها نیروی قابل ملاحظه‌ای برای موازنه با ایران هستند.

به‌گفته تحلیلگران نظامی و سیاسی بی‌ثباتی در منطقه و نیز عزم کشورهای سنی ثروتمند برای مقابله با ایران در رقابت بر سر برتری‌جویی در منطقه به موجی از سفارشات جدید تسلیحات پیشرفته نظامی منجر می‌شود.

عربستان طی سال گذشته بیش از 80میلیارد دلار در امور نظامی هزینه کرد، که بیش از هزینه فرانسه و یا انگلیس بود، این کشور چهارمین بازار بزرگ تسلیحات جهان بود. امارات تقریباً 23میلیارد دلار هزینه کرد و کشور کوچک قطر نیز قرارداد 11میلیارد دلاری خرید بالگرد آپاچی با پنتاگون امضا کرد و به‌دنبال خرید جنگنده‌های اف15 است.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند جنگهای نیابتی در منطقه خاورمیانه برای سالهای متمادی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت