سرتیپ سپاه؛ سردار سخن

سرتیپ سپاه؛ سردار سخن

خبرگزاری تسنیم: این گزارش، جملات انتخاب شده از سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای چند سال اخیر سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه است که با ادبیات خاص خود به تبیین مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،سردار سرتیپ پاسدارحسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران است که در طول شش‌سالی که به این سمت برگزیده شده است، همواره یکی از چهره‌های اثرگذار در تبیین مواضع سپاه پاسداران و دستاوردهای نظامی کشور بوده است. سلامی هم چنین در تحلیل مسائل کشورهای منطقه و وقایع روز دنیا نیز دستی بر آتش دارد.

سردار سلامی در طول دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در کردستان و عمدتاً در جبهه جنوب عهده‌‏دار مسئولیت‏‌های رزمی و فرماندهی مختلف در کنار رزمندگان اسلام بوده است. از جمله مسئولیت‌‏های وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرماندهی در لشکرهای کربلا، 14 امام حسین (ع) و قرارگاه نوح (ع) در دوران دفاع مقدس، فرمانده دوره عالی جنگ از سال 1371 تا 1376، معاون عملیات ستاد مشترک سپاه از سال 1376 تا 1384، فرماندهی نیروی هوایی سپاه‌ از سال 1384 تا 12 مهرماه 1388 و جانشین کنونی فرماندهی کل سپاه و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

سردار سلامی شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی نگاه یک که از شبکه اول صداوسیما جمهوری اسلامی پخش می‌شد، ضمن بهره‌گیری از تعابیر و اصطلاحات بدیع و جذاب پاسخ‌های مهمی به ادعاها درباره لزوم بازرسی از تاسیسات نظامی ایران بر اساس توافق هسته‌ای، اظهارات نتانیاهو و تجاوز نظامی عربستان به یمن داد. بر این اساس بر آن شدیم تا با مرور کوتاهی بر برخی سخنرانی‌ها و اظهارات این جانشین فرمانده کل سپاه، به بازخوانی بخشی دیگر از اظهارات جالب وی بپردازیم.

متن زیر، تکه جملات جالب انتخاب شده از برخی سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای چند سال اخیر سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه است که البته با توجه به محدودیت وقت برای تنظیم این گزارش، تنها معدودی از این جملات زیبا و سخنورانه انتخاب شده است:

هر کسی از بازدید نظامی حرف بزند باید با مشت دیپلماسی به صورت آن‌ها زد

گفت‌وگوی شبکه یک 94/1/30: اجازه دادن به این که یک بازرس بتواند به پادگان ما سربزند همچون اشغال سرزمین است زیرا تمامی اسرار و رموز دفاع ما در مراکز نظامی ما تجمیع شده است به همین منظور بیان این موضوعات حتی در سطح گفتگو نیز به معنای تحقیر ملی خواهد بود.

چنان مشت دیپلماسی به صورتشان می‌زنیم که با سرعت چند برابر صوت به پایتختهایشان برگردند

مطمئن هستم مردان دیپلمات ما دارای شجاعت، حیثیت، عزت و ایمان هستند که اگر دشمن بخواهد در این باره حرفی بزند اینان چنان مشت دیپلماسی بر صورت آن ها می زنند که با سرعت چند برابر صوت به پایتخت هایشان برگردند و پیام جمهوری اسلامی ایران را به دولتمردان خود بدهند.(11)

ترجیح می دهم به جای این که به صحبت های نتانیاهو گوش بدهم کارتون گوریل انگوری را ببینم

گفت‌وگوی شبکه یک 94/1/30: علت حضور ایران در مقابله با حضور تکفیری‌ها چگونه است اظهار داشت: نتانیاهو فاقد یک حداقل اعتبار سیاسی است و این را نه به دلیل این که بنده از وی نفرت دارم و ترجیح می دهم به جای این که به صحبت های وی گوش دهم کارتون گوریل انگوری ببنیم می گویم، بلکه این یک واقعیتی است که وجود دارد.(12)

خط قرمز ما با خون قرمز است نه با جوهر

گفت‌وگوی شبکه یک 94/1/30: [خطاب به آمریکا]اگر می خواهید در چنین فضایی گفت‌وگو کنید مطمئن باشید همه چیز به نقطه اول باز خواهد گشت گفت: در ایران هیچ کس زیر پای بیگانه ای که قصد نفوذ به مخزن اسرارمان دارد فرش قرمز پهن نمی‌کند و این خط قرمز با خون قرمز است نه با جوهر بنابراین این پیام ما به آمریکایی‌ها است.(13)

جواب بازرسی از اماکن نظامی را با سرب داغ خواهیم داد

گفت‌وگوی شبکه یک 94/1/30: هرکس از این حرفها (بازدید از مراکز نظامی ایران) بزند، جواب آن را با «سرب داغ» خواهیم داد. دشمن می‌گوید توافقمان با ایران بر اساس اطمینان نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی است اما ما می گوییم هرگز براساس راستی آزمایی با دشمن توافق نمی‌کنیم چرا که بی‌اعتماد ما به آنها بی‌انتهاست.(14)

 

ایران بهشت جاسوسان نیست

اگر بخواهند در این فضاها صحبت کنند بدانند همه چیز به روز اول خود بازخواهد گشت. جلوی پای دشمن فرش قرمز پهن نخواهیم کرد. ایران، بهشت جاسوسان نمی‌شود.

عربستان امروز دچار یک جهالت استراتژیک شده است

سعودی ها که قبل از این ماجرا احتیاط های سیاسی لازم را در مداخلاتشان به کار می بردند و بیشتر از طرق تسلیح، شارژ عقیدتی و شارژ مالی جنگ های نیابتی را مدیریت می کردند و به شکل مستقیم وارد صحنه های عملیاتی نمی شدند امروز دچار یک جهالت استراتژیک شدند و ما مفروضات غلط و مطالعه ناصحیح محیط به یک جنگ شتابزده و مبهم دست زدند.

تحریم‏‌ها به مانند سنگ زدن کودکان به یک قطار در حرکت است

سخنرانی در نشست فرهنگی اساتید بسیجی در دانشگاه علامه طباطبایی 91/11/27: تحریم‏ ها که به مثابه جنگ جهانی‏‌اند، قطعا موهبت الهی هستند و موجب شکوفا شدن ملت ما، لذا جوانان ما فعال می شوند. ایران اسلامی در شرایط تحریم رو به پیشرفت است و اجازه نمی‏دهند دشمن از این فشارها شاد شود. این تحریم‏ها به مانند سنگ زدن کودکان به یک قطار در حرکت است. اگر آمریکا در فضای تحریمی مانند تحریم ایران قرار می‏گرفت از هم می‏پاشید. نظام موازنه جهانی به نفع ما در حال تغییر است و دشمنانی که می‏خواستند ما را فلج اقتصادی کنند اکنون باید شاخصه‏‌های اقتصادی و اجتماعی خود را با ما مقایسه کنند.فرمایشات رهبری در روز اول نوروز (92) متکی بر واقعیات قدرت دفاعی کشور بود و اگر اشتباهی از سوی رژیم صهیونیستی رخ دهد، فرمایشات رهبری عملی می شود. اگر منیت ها و فردگرایی ها را کنار بگذاریم و پشت سر رهبری حرکت کنیم به راحتی می توانیم بر تحریم‏‌ها غلبه کنیم و راه انقلاب را ادامه دهیم.(1)

آمریکا مانند کوه یخ در حال ذوب شدن است

سخنرانی در نشست فرهنگی اساتید بسیجی در دانشگاه علامه طباطبایی 91/11/27: آمریکایی‏‌ها از فقدان رهبری رنج می‏برند، زیرا قدرت ایران را ناشی از حاکمیت رهبری می‏دانند. آنها هر زمان که به بن ‏بست سیاسی می‏رسند، قدرت نظامی را به کار می‏گیرند و تمدنی که برای حیات خود به انهدام بشر می‏اندیشد، قابل دوام نیست. آمریکا مانند کوه یخ در حال ذوب شدن است و ظرفیت‏های آنها برای آفرینش پیروزی به انتها رسیده است. از دیگر علل تنزل قدرت آمریکا می‏توان به انقلاب اسلامی اشاره کرد که توانسته چرخه نزول قدرت‏های بزرگ را شتاب داده و آنها را از نقطه اوج با شیبی نزولی به سمت غروب خود پیش ببرد، همه قدرت های امپراطوری مادی عالم، دارای چرخه عمر معینی هستند، که این بر اساس سنت‏های الهی پایان‏ پذیر و دارای اجل معینی است.(2)

وقتی داستان از جنس عاشوراست، جای مرگ و زندگی عوض می‏‌شود

یادداشت 91/9/2: آن‏ها(آمریکا در رابطه با ایران سال88)دقیقاً از همان الگوهای انقلاب زرد و نارنجی و مخملین استفاده کردند. اشتباه آنها در درک تفاوت این محیط‏ها نسبت به یکدیگر بود و این معمولاً برای آمریکایی‌‏ها که به نظر می‏رسد عقل یک گنجشک در بدن یک دایناسور که توصیف‏گر شخصیت و هویت سیاسی آن‏هاست، گمراهی و امید کاذب ایجاد کرد. این الگوسازی دقیقی از نظریه‏ ها و دکترین‏هایی بود که غرب در مورد جوامع دیگر به کار برده و موفق شده بود، اما درمورد ایران با شکست روبرو شد.

وقتی داستان از جنس عاشوراست، ملت ایران جای مرگ و زندگی را عوض می‏‌کند. شعارهایی که داده می‏شد نه غزه نه لبنان، یعنی دور کردن جامعه از آن ارزش‏های پسندیده، با شعارهای جدید بود. تهاجم نرم و عملیات فرهنگی در این امتداد صورت می‏گیرد، بنابراین الگوی عملیاتی یعنی استفاده از آن نمادها و ریختن بخشی از جامعه به خیابان‏ها و هدایت رسانه‏ای آن‏ها و استفاده از عوامل راهبر فتنه‌گر داخلی است.(3)

پاسخ ما به هرگونه حمله نظامی، قطعاً نظامی خواهد بود  نه سیاسی

در همایش نهضت روشنگری 92/3/8: میدان موازنه قوا در جهان با رقابت راهبردی ایران و آمریکا توصیف می‌شود، این در حالی‏ است که در گذشته میدان موازنه قوا در رقابت آمریکا و شوروی توصیف می‌‏شد.

امروز ما در اوج قدرت هستیم و مرزهای خود را با دشمنان تغییر داده‌‏ایم و به نقطه‏‌ای رسیده‌‏ایم که مرزهای امنیت و دفاع را به هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی‏‌مان برده‏‌ایم و شعاع عمل ما با شعاع تاثیر دشمن در هم تنیده شده است و همچنین مرزهای امنیتی خود را تا شرق مدیترانه ادامه داده‌‏ایم. رژیم صهیونیستی که در برخی مکان ها تنها 24 کیلومتر عرض دارد، یک گردان پیاده ما قادر خواهد بود در یک شبانه روز کمر آن را بشکند.

پیش از انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی به راحتی با کشورهای عربی مقابله می‏ کرد. اما پس از انقلاب اسلامی سربازان مخفی انقلاب و سرشاخه‌‏های این قدرت تنومند در لبنان و غزه شکست‏‌های تاریخی به ارتش افسانه‌‏ای رژیم صهیونیستی وارد کردند و هیمنه غرب را از هم پاشیدند. پاسخ ما به هرگونه حمله نظامی، قطعاً نظامی خواهد بود که کوبنده و ویرانگر است، نه سیاسی که برای ما ارزش چندانی ندارد. تهدید را با تهدید و حمله را با حمله پاسخ می‏‌دهیم.  نه کسری موشکی داریم و نه فقدان نیروی انسانی. رادارهای ما به بهترین شکل عمل می‏‌کنند و این قدرت‏‌ها ناشی از دو عامل است که یکی عمود خیمه انقلاب اسلامی است و دیگری قدرت ظرفیتی است که در اتحاد، همدلی و یکدلی معنا می‌شود و آن را در 22 بهمن دیدیم.(5)

شهادت هرگز یک تصادف نیست، یک گزینش است

سخنرانی در اولین کنگره شهدای منطقه 13 تهران 91/12/17: شهادت هرگز یک تصادف نیست، بلکه یک گزینش است. هم خداوند شهیدان را انتخاب می‌کند و هم شهیدان خدا را و این یک معامله هوشمندانه و دلیل تمام زندگی آنهاست. جنگ 8 ساله تحمیلی بی سابقه‌ترین جنگ تاریخ بشریت پس از عاشورا بود. هر ملتی در جنگ تمام شخصیت خود را بروز می‌دهد، پس وقتی ما در اوج نابرابری مطلق با بزرگترین دولتها درگیر شدیم ملت ما دامنه قدرت خود را به جهانیان نشان داد.

ایران فقط با یک کشور جنگ نکرد. ما با قدرت اطلاعات آمریکا و اروپا، با سلاح شیمیایی آلمان، با توپ های اتریشی، با تانک های روسی و با دلارهای نفتی خلیج فارس جنگیدیم. ملت ما توانست درمقابل محاصره اقتصادی، سیاسی و نظامی غرب و شرق ایستادگی کند.

آمریکا و شوروی در مقابل هم بودند اما وقتی به ایران رسیدند با هم متحد شدند تا ایران را بشکنند اما آنان حقیقت قدرت جهاد و اسلام را نمی‌شناختند. اگر آنها در جنگ پیروز می‌شدند از اسلام و انقلاب خبری نبود و ما را در گورستانی از جهل و ترس مانند دوران شاهنشاهی مدفون می‌کردند. جنگ 8 ساله عامل امنیت دائمی ایران است چون بعد از جنگ هیچ کشوری نتوانست ارعاب نظامی را راهبرد خود قرار دهد و این به برکت دفاع مقدس است.(6)

آمریکا هزینه می‌برد منافعش به جیب ایران می‌رود

 در گفتگو با فارس 92/7/10: امروز آمریکا [حتی] قادر به مداخله محدود نظامی در منطقه نیست و این‌ها آثار نزول سیاسی از یک امپراطوری به یک قدرت ایستا بوده که توان تبدیل شدن به قدرت پویا را ندارد. پایان امپراطوری و استکبارورزی آمریکا بر روی زمین است و این یک داستان یا یک آرزوی دوردست نیست بلکه براساس شواهد موجود یک واقعیت است. اگر به منحنی تحول قدرت در آمریکا و به منحنی گسترش نفوذ انقلاب توجه شود، این مهم را با چشم می توان نظاره کرد. زمانی رئیس جمهور آمریکا از سیاست ارعاب استفاده می‌کرد اما امروز دیگر آن پتانسیل ارعاب را از دست داده است.

امروز روندها معکوس شده است. همیشه کشورهای دیگر هزینه می کردند و آمریکا سود می‌برد ولی امروز آمریکا هزینه می‌کند و انقلاب اسلامی ایران منافع آن را بدست می‌آورد و این یک واقعیت است که حتی خود آمریکا نیز آن را باور کرده است.(7)

گزینه‌های ما در مقابل آمریکا، روی زمین، آسمان و قلوب مسلمین است

سخنرانی در آیین تودیع و معارفه فرمانده سپاه عاشورا 92/7/10: رئیس جمهور آمریکا از عبارت کلیشه ای «روی میز بودن پرونده حمله نظامی» سخن می‌گوید ولی گزینه های ما نیز روی زمین، دریا، آسمان و قلوب مسلمانان است. طبق آیه «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» راه های غلبه کافران بر مؤمنان بسته است و ما خود را برای یک پیروزی قدرتمند آماده کرده‌ایم. جلوگیری از به قدرت رسیدن اسلام هدف اصلی آمریکا است و آنان بهتر از ما صدای تکبیر ما را می شنوند. ما در خلاء زندگی نمی‌کنیم و راه‌های غلبه بر دشمنان از سوی ایران طراحی و پیاده‌سازی شده است و دارای استعداد عملیاتی شدن است.  کلید امنیت اقتصادی جهان در دست ایران است.(8)

طرح‌های روی کاغذ آتش انبار را خاموش می‌کند؟

سخنرانی در همایش "سوریه؛ سنگر مقاومت" 92/6/12: آیا کسی می‌تواند تضمین کند اگر در چارچوب استراتژی آمریکا در سوریه مداخله کرد بازتاب این مداخله امنیت ملی خود آنها را در معرض مخاطره قرار ندهد? آیا کسی می‌تواند این تضمین را ایجاد کند. آیا آتش زدن انبار باروت می‌تواند توسط طرح‌های روی کاغذ مهار شود؟ ما راهی جز بازگشت به واقعیت‌ها نداریم.

نباید تصور کنند که سوریه در محیط بین الملل تنهاست. این هم جز تصورات نادرست غربی‌ها به شمار می‌رود؛ در هر صورت آنچه که اهمیت دارد این است که ملت، نظام و ارتش سوریه تصمیم گرفته است از خود شرافتمندانه دفاع کند و تاریخ هم نشان داده هر ملتی به دفاع شرافتمندانه روی بیاورد سرانجام سرزمین خود را گورستان متجاوزان خواهد ساخت.

سوریه با فرهنگ و محتوا و مضمون مقاومت آشناست. سوریه جزو کشورهایی است که در خط مقدم جبهه پایداری اعراب و مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی امروز بیش از 5 دهه مقاومت می‌کند؛ سوریه به عنوان نقطه کانونی مقاومت و تکیه گاه بسیاری از موفقیت‌های نبردهای 33 و 22 روزه است و کشور بزرگی است و مردم سخت کوش، مسلمان و مقاومی دارد. چشم انداز مقاومت با سوریه بسیار روشن است بنابراین ما توصیه می‌کنیم به تصمیم‌گیران استراتژیست و کارگردانان امنیت ملی در آمریکا و در نزد کشورها و دولت‌هایی که تصمیم گرفتند در تهاجم احتمالی آینده به آنها کمک کنند که این یک بازی بسیار خطرناک است.(9)

انتهای پیام/

اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon