مذاکره هند‌ی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی ایران


مذاکره هند‌ی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی ایران

خبرگزاری تسنیم: یک هیئت هندی با مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی مذاکره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  روز گذشته (شنبه ٢٩ فروردین ماه) یک هیئت هندی درباره شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیژن نامدار زنگنه پیش از این اعلام کرده بود که "75 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تعریف شده که باید این طرح‌ها از طریق فاینانس خارجی تکمیل شوند."

براساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شود، در صورت تأمین 35 میلیارد دلار تا  افق ١٤ ٤، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ١٨ میلیون تن افزایش یابد تا ایران در این بخش از عربستان پیشی گیرد.

هم اکنون ظرفیت اسمی نصب شده مجتمع‌های پتروشیمی کشور حدود 58 میلیون و 500 هزار تن است اما از این رقم در مجموع 41 میلیون تن آن به تولید محصول پتروشیمی در کشور اختصاص یافته است.

** تسریع حضور مهاراجه‌ها در پتروشیمی ایران با صادرات گاز کشور به هند

به گزارش سایت خبری وزارت نفت، محمد حسن پیوندی؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست مشترک با هیئت تجاری هند با اشاره به اینکه طبق قانون، دولت جز در مناطق محروم نمی تواند در طرحهای پتروشیمی سرمایه گذاری کند گفت: سواحل ایران در دریای عمان به دلیل نزدیکی و هزینه حمل و نقل کمتر نسبت به دیگر بخشهای کشور برای سرمایه‌گذاران هندی بسیار جذاب است.

پیوندی با اشاره به این که فرمول قیمت خوراک برای صنایع پتروشیمی موضوعی در حد وزیران دو کشور است، گفت: نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران هندی دارد اما متاسفانه تاکنون این فرمول به صورت بلند مدت مشخص نشده است؛ در مذاکرات نیز خطاب به سفیر هند اعلام کردم که قیمت گاز موضوعی فراتر از این مذاکرات بوده و باید در سطح وزرای نفت دو کشور مطرح شود.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز ایران به هند، گفت: این موضوع ارتباط زیادی به سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی ایران دارد، زیرا در صورت حل این موضوع روند سرمایه‌گذاری هند در صنعت پتروشیمی تسریع می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به صادرات نفت خام، گاز مایع و کود اوره ایران به هند گفت: ایران در مذاکرات خود با هیئت هندی از جاذبه‌های سرمایه گذاری در مناطق چهابهار و ایرانشهر سخن گفته است.

وی با بیان این که هند علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در سواحل دریای عمان دارد، گفت: این کشور امروزه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کود شیمیایی در دنیا به شمار می آید از این رو علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این زمینه دارد.

** نرخ خوارک مانع اصلی هند در پتروشیمی ایران

سفیر هند در ایران نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه مذاکرات کشورش برای سرمایه گذاری در پروژه‌های صنعت پتروشیمی با مسئولان ایرانی گفت: هم اکنون نبود فرمول خوراک مشخص و بلند مدت یکی از موانع اصلی حضور سرمایه‌گذاران هندی در این صنعت است.

وی با اشاره به تبادلات نفتی و گازی میان هند و دیگر کشورها، گفت: هم اکنون بیشتر کشورهای طرف قرارداد با هند دارای فرمولی مشخص و ویژه خود برای فرآورده های نفت و گاز هستند، از این رو ایران برای جذب سرمایه گذاران هندی باید هرچه سریعتر فرمول خوراک پتروشیمی های خود را تعیین کند.

سفیر کشور هند در ایران منطقه آزاد چابهار را به دلیل نزدیکی به سواحل کشور هند را اولویت اصلی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اعلام کرد و گفت: هند هم اکنون به شدت نیاز به سرمایه گذاری در زمینه کود اوره و محصولات پتروشیمی است، از این رو در صورت توافق نهایی با ایران می تواند شاهد تحولی بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه