محدودیتهای اقتصادی سینماگران را به استفاده از ظرفیت جهانی ترغیب کرد
خبرگزاری تسنیم: رضاداد گفت: سینمای ایران به زایش قابل قبول و قابل توجهی رسیده است و اتفاقا بخشی از محدودیت های اقتصادی، سینماگران ما را به استفاده از ظرفیتهای جهانی ترغیب کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری دبیر جشنواره و مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فجر دقایقی پیش در موزه سینمای ایران آغاز شد.
در این نشست، علیرضا رضاداد به عنوان دبیر جشنواره، آرش امینی به عنوان مدیر بخش بین الملل جشنواره و سیداحد میکائیل زاده مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره حضور دارند و با اصحاب رسانه به گفت وگو می پردازند.
علیرضا رضاداد در ابتدای این نشست گفت: جهان امروز، جهان حاکمیتی رسانه هاست و هر تاثیری که قرار است بر مخاطب سینما در داخل و خارج از کشور بگذاریم از این طریق خواهد بود.
وی یادآور شد: به حمدالله در بخش ملی با تلاش خیلی زیادی که اصحاب رسانه انجام دادند به توفیقاتی خوبی رسیدیم و حس می کنیم آنچه وظیفه ما بود انجام شد و توانستیم موقعیت فراهم کنیم که ارتباطی چند سویه با رسانه و مخاطبان برقرار کنیم.
دبیر سی و سومین جشنواره فیل فجر اظهار کرد: البته قطعا نواقصی داشتیم که قطعا تذکرات شما را به دیده منت می گذاریم.
رضاداد ادامه داد: طبیعی است که در بخش بین الملل جشنواره هم درخواست همین همکاری نزدیک را داریم؛ خصوصا که برای اولین بار است که بخش بین الملل در یک موقعیت تفکیک شده برگزار می شود که می تواند تهدید یا فرصت باشد.
دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: تلاشی که در دوره های مختلف جشنواره انجام شده است، مرور آثار خارجی در ایران با توجه به محدودیت های نمایشی بود.
رضاداد اظهار کرد: بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تا دوره مدیریت مرحوم سیف الله داد به شکل غیررقابتی بود.
وی تاکید کرد: آن زمان امکان دسترسی آسان به فیلم ها با فاصله زمانی کوتاه نبود و البته شبکه نمایش خانگی هم تا این حد گسترده نشده بود. به همین دلیل این امکان فراهم می شد که جشنواره مروری بر فیلم های خارجی داشته باشد و این بخش قابل قبول بود.
رضاداد در عین حال خاطرنشان کرد: در این بخش، اگرچه تلاش های بسیاری زیادی برای شناسایی فیلم های مناسب برای بخش بین الملل جشنواره فجر انجام می شد اما نهایتا نتیجه چندان مثمر ثمر نبود چرا که هم رسانه ها و هم فیلمسازان در جریان برگزاری جشنواره، کاملا درگیر بخش ملی بودند.
وی افزود: از سال 82 این دغدغه جدی وجود داشت که بخش بین الملل بهتر دیده و استانداردتر برگزار شود و در عین حال جامعه رسانه ای، منتقدان و مخاطبان هم بتوانند بیشتر از این بخش استفاده کنند.
دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: تلاش های بسیار زیادی در این سال ها تا امروز برای هرچه بهتر برگزار شدن بخش بین الملل جشنواره انجام شده است.
رضاداد تصریح کرد: شرایط جشنواره هم البته گاهی به بخش بین الملل آسیب هایی می زده چرا که طبیعتا اولویت های برگزارکنندگان کمابیش اولویت های سینمای ایران بود.
وی یادآور شد: از ابتدای برگزاری جشنواره سی و دوم به این تفکیک بخش فکر کردیم. جلساتی برگزار کردیم که اگر امکان دارد برای همان دوره اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره نخواستیم شتاب زده و بدون کار کارشناسی کافی تغییرات مورد نظرمان را اعمال کنیم.
وی یادآور شد: همکاران من در سازمان جشنواره و بخش بین الملل سازمان سینمایی از نیمه دوم سال گذشته که این تفکیک بخش تصویب شد، تلاش خود را آغاز کردند و بلافاصله از 23 بهمن همه وقت را مصروف این بخش کردیم تا به ثمر بنشیند.
علیرضا رضاداد، گفت: سینمای ایران به زایش قابل قبول و قابل توجهی رسیده است و اتفاقا بخشی از محدودیت های اقتصادی، سینماگران ما را به استفاده از ظرفیت های جهانی ترغیب کرده است. ضمن آنکه نوعی بلاتکلیفی در برگزاری بخش بین الملل وجود داشت. مجموعه این مباحث تقریبا همه را به این جمع بندی رساند که باید تغییراتی هم در بخش ملی و هم در بخش بین الملل انجام شود.
وی اظهار کرد: در بخش بین الملل، همه اتفاق نظر داشتند که باید از میان گزینه های ممکن و با شجاعتی که آقای دکتر ایوبی در همه ایجاد کرد، ریسک بالای تفکیک دو بخش را پذیرفتیم. ما این تفکیک را نقطه آغاز و شروع مجددی برای بخش بین الملل جشنواره داریم که بتوانیم به سینمای جهان با اولویت سینما منطقه بپردازیم.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: به این نتیجه رسیدیم که اگر نقطه آغازین این بخش، محیط پیرامونی کشورمان نباشد نمی توانیم در آینده به گستردگی خوبی برسیم.
رضاداد توضیح داد: در حوزه نیروی انسانی به اعتراف کسانی که حداقل آشنایی را با سینمای ایران دارند، نیروها و تفکر بسیار خلاقی را داریم اما ظرفیت تولیدی محدودی داریم که می تواند باعث اشتراکات تولیدی با کشورهای منطقه شود.
وی افزود: ظرفیت دیگر، ظرفیت شناخته شده بودن سینمای ایران است. اکثر جشنواره ها ممکن است گاهی فیلمی از سینمای ایران انتخاب نکرده اند اما همیشه رصد کرده اند که ببیند می توانند فیلمی از ایران را در جشنواره شان داشته باشند یا خیر.
دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تصریح کرد: مروری بر جوایز بین المللی سینمای ایران نشان می دهد که ما مهمترین و برجسته ترین جوایز اکثر جشنواره های مهم و غیرمهم را تاکنون کسب کرده ایم.
رضاداد گفت: نهایتا این جمع بندی ما را ترغیب کرد که این استقلال انجام شود. البته طبیعی است که حتما در طول برگزاری جشنواره، نقاط قوت و ضعف را با کمک کارشناسان و اصحاب رسانه شناسایی کرده و آن ها در دوره های بعدی مدنظر قرار می دهیم.
وی ادامه داد: خدا را شکر که تفکیک بخش بین الملل در گام نخست با استقبال اصحاب رسانه روبرو شده و همه منتظر نتیجه این تفکیک هستند.
دبیر جشنواره فجر تصریح کرد: در اینکه بخش مستقل بین الملل با نام فجر برگزار شود و یا با نامی مستقل در جلسات مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که جشنواره فیلم فجر سابقه درخشان 33 ساله ای دارد که ما را ترغیب کرد که بخش بین الملل را با نام مبارک فجر برگزار کنیم.
انتهای پیام/