پارادوکس آزادسازی نان و اتلاف سرمایه ملی

پارادوکس آزادسازی نان و اتلاف سرمایه ملی

خبرگزاری تسنیم: حذف یارانه نان که با هدف کاهش هزینه‌های دولت و افزایش کیفیت این محصول آغاز شده بود، تبدیل به معضل کاهش کیفیت نان در واحد‌های سنتی و هدر رفت منابع ملی از طریق بیشتر شدن دور ریز نان و کاهش خروجی نانوایی‌‎‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزایش قیمت و برداشته شدن یارانه نان این روز‌ها تبدیل به یکی از دغدغه های مردم شده است.  یک روز اعلام می‌شود که این محصول در سال جاری از یارنه دولتی برخوردار خواهد بود و تنها  20درصد نانوایی‌های مناطق مختلف کشور تا پایان سال نان خود را  آزاد می کنند. در فاصله کمی از این موضع  قائم مقام وزیر صنعت می گوید: پخت آزاد نان، در کنار نان دولتی منجر به رانت و فساد اقتصادی شده و  قیمت این محصول از تیر ماه سال جاری آزاد می شود. به فاصله کمی از این موضوع مدیر عامل بازرگانی دولتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند که  بودجه یارانه نان تا پایان سال  تامین است و مشکلی  برای تامین نان مصرفی مردم به این صورت وجود ندارد و مواردی نیز که وزارت صنعت در خصوص آزاد ساری نرخ نان اعلام می کند ایده‌های ذهنی است که نیاز به طرح و تصویب در هیئت دولت با حضور رئیس جمهور دارد.

جنگ زرگری نان برای سنجش افکار عمومی

چند پارگی اظهارات مسئولین در خصوص قیمت نان در سال جاری و یارانه اختصاصی دولت را به دو شیوه می توان تحلیل کرد. درنگاهی ساده به موضوع، می توان آن رابه اختلافات دو وزاتخانه رقیب، یعنی جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و منفعت طلبی اصناف دانست.  با نگاهی عمیق تر به موضوع و بررسی ریشه اختلاف نظر مسئولان در این بخش، این نتیجه در ذهن متبادر می شود که این اختلافات ناشی از جنگ زرگری است که برای افکار سنجی و واکنش جامعه و بررسی تبعات احتمالی آزاد سازی نرخ نان، انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

لازم به توضیح است که روش آزمون و خطا و اظهارات متناقض شیوه‌ای است که دولت در زمینه‌های مختلف مانند حذف یارنه‌های نقدی و آزاد سازی حامل‌های انرژی برگزیده است.

رئیس انجمن آرد سازان:خروجی نانوایی های سنتی کم شده است

 با وجود اینکه هنوز بخش کمی از نان با رویکرد بهبود کیفیت آزاد شده است (بنابر گفته مدیرعامل بازرگان دولتی تا به امروز  9 درصد نانوایی های کشور آزاد شده اند)  اما نه تنها کیفیت نان در واحدهای آزاد پز بهبود نیافته است بلکه کیفیت نان تولیدی نانوای‌های دولتی نیز کاهش یافته است به طوری که رئیس انجمن آرد سازان ایران در این زمینه عنوان می‌کند که از زمان آزاد سازی نان، از خروجی  و کیفیت محصول تولیدی نانوایی کاسته شده است.

محمد رضا مرتضوی می‌افزاید که واحدهای نانوایی سنتی عملکرد کمتری در قایسه با واحد‌های آزاد پز دارند که مهم ترین دلیل آن کاهش کیفیت نان است.

کاوه زرگران فعال بخش نان و آرد نیز در این باره می‌گوید: آزاد سازی نرخ نان عملی لازم برای جراحی اقتصادی کشور و از بین بردن رانت‌های موجود است اما این امر باید به صورت هوشمندانه و برنامه ریزی شده صورت گیرد.

وی می افزاید: یکی از راهکارهای مناسبی که در زمان اجرایی این طرح، به منظور کاهش قیمت تمام شده و صرفه جویی در منابع اولیه تولید باید مورد توجه قرار داشت، کاهش عملیات پخت سنتی نان نظیر پهن کردن و کشیدن نان و ...  و مجهز کردن نانوایی ها است.

مهدی کاظم نژاد مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است آزادسازی 20درصدی نانوایی‌های کشور درسال جاری، برای بررسی تبعات آزاد سازی کامل قیمت نان در جامعه و کیفیت نان است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه