خسروتاج: حذف سه ماهه یارانه نان حدس و گمان است

خسروتاج: حذف سه ماهه یارانه نان حدس و گمان است

خبرگزاری تسنیم: برنامه این هفته پایش که قرار بود به موضوع اقتصاد پس از تحریم ها بپردازد، به موضوع کارآفرینی در صنعت مرغ، یارانه نان و ورود گوشت های بوفالوهای هندی به بازار ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساعت 22:30 دقیقه روز 30 فروردین برای تهیه گزارش پشت صحنه این برنامه ، به محل ضبط گروه ساختمان 9 دی در سازمان صدا و سیما می‌رسم تا تلاش‌های این تیم را برای رساندن برنامه به آنتن زنده تلویزیون ‌ببینم.

برنامه  ترکیبی زنده و 120دقیقه ای، یکشنبه شب‌ها بعد از اخبار سراسری ساعت 21 بامداد روز دوشنبه در دو بخش از شبکه یک سیما پخش می شود: در بخش اول به مدت 10 دقیقه از بعد از اخبار ساعت21 (حدودساعت 21.50) تا قبل از سریال شبانه، بخش‌های مختلف برنامه، سوال نظرسنجی و نامزدهای قهرمان وجدان کاری هفته معرفی می شوند و در بخش دوم از بعد از سریال شبانه شبکه (حدود ساعت 23.10)، بخش‌های مختلف برنامه اجرا و پخش می شوند. درهربرنامه یک مسئول یا اقتصاددان و نیز یک کارآفرین نمونه ملی به عنوان مهمان در برنامه حضور دارند.

عوامل برنامه پایش، محسن تربیت دوست، تهیه کننده و مجری ها، مرتضی حیدری و کیا داوود اسفندیاری،گروه تحقیق، توحید آتشبار ، هادی شریفی ، امیر ثابتی ، محسن فاتحی زاده ، محسن علوی ، ابراهیم سجادی و مسئولیت تولید برنامه با سید ایمان سیاح و قاسم یوسفی بودند که در اتاقی تقریباً‌20 متری درست پشت استادیو تهیه برنامه پایش را دنبال می کردند.

هنوز مدت کوتاهی تا زمان بخش باقی مانده است و بچه‌های صدابردار چند بار نماهنگ زیر صدای شروع برنامه را چک می‌کنند و بالاخره ساعت 22 و45 دقیقه و بعد از پخش تیتراژ، با شمارش کارگردان، کیاداوود اسفندیاری  جلوی دوربینی که با فاصله نسبتاً کمی از دکور اصلی قرار می‌گیرد. مدیر برنامه در حال بررسی نقطه‌ای است که مجری آنجا ایستاده و صدابردارها و گروه کارگردانی، از مونیتور مکانی را که اسفندیاری ایستاده، نگاه می‌کنند.

قبل از اعلام پلاتوی شروع،  بر روی مانتیورهای داخل استادیو تصویر این الرجبیون دیده می‌شود و مدیر برنامه در این فاصله تمام موارد را کنترل می کند.

خلاصه برنامه با تاکید 1-2-3 منشی صحنه شروع به کار کرد و برنامه با اجرای کیاداوود اسفندیاری به روی آنتن زنده شبکه یک سیما رفت.

در ابتدای شروع مجری با صدای رسا پس از تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رجب،حدیثی از معصومین را و سپس سوال نظرسنجی را خواند.

سوال نظرسنجی برنامه این هفته به این شرح  بود: به نظر شما کدام راه برای حل مشکلات اقتصادی کشور ضروری تر است ؟ 1- رفع تحریم های خارجی 2- رفع موانع تولید 3- مبارزه با فساد و رانتخواری

علاقه مندان به شرکت در نظرسنجی برنامه این پایش این هفته می توانند از عصر یکشنبه عدد گزینه مورد نظر خود را به سامانه 30000111 ارسال کنند .
این دو مورد مدام از زیر نویس برنامه بخش می شد.

سوژه این هفته پایش برنامه کارآفرینی موفقی بود. نوید طالمی متولد 1338 در سنگر (استان گیلان)،کارآفرین مهمان در برنامه پایش، 55 سال پیش در خانواده ایی روستایی به دنیا آمده است. وی از جوانی وارد پرورش جوجه یکروزه شده و رشته دانشگاهی اش را  هم در همین موضوع انتخاب  کرد و در این راه چنان نبوغی از خود نشان داد که امروزه یکی از موفق ترین مرغداران ایران محسوب می شود.

نوید طالمی به استودیوی پایش آمده بود تا به سوالات بینندگان درباره دلایل و راز های موفقیت اش پاسخ بدهد.

* آیا یارانه نان تا پایان تیر ماه حذف می شود؟

این روزها سندورم آزاد پزی در میان خیلی از نانوایی ها به ویژه در شهرهای بزرگ شیوع پیدا کرده است، البته رئیس اتاق اصناف گفته با حذف احتمالی یارانه نان از تیر ماه نان تک نرخی و همه جا به قیمت آزاد عرضه می شود.

به همین دلیل بود که پایش این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات اصلی مد نظر قرار داده بود. به همین دلیل گفت‌ وگوی تلفنی را با مجتبی خسروتاج، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته بود.

زمانی که موعد تماس تلفنی با خسروتاج فرا رسید. ایمان سیاح که مسئولیت تولید این برنامه را به عهده دارد با خسرو تاج تماسی را حاصل کرد.

اسفندیاری: شنیده شده که یارانه نان قرار است تا تیرماه حذف شود، خیلی از مردم که مراجعه کردند برای خرید نان از ابتدای سال تاکنون، عنوان می کنند اندازه نان سنگک نصف شده اما قیمت آن به 1500 تومان رسیده و یا نان بربری کوچک تر از قبل با قیمت هزار تومان فروخته می شود. اینکه چه اتفاقی افتاده، آیا یارانه نان برداشته شده یا قرار است تا سه ماه آینده برداشته شود را با مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می کنیم.

در اخبار آمده که نانوایی ها می توانند درخواست آزادپزی بدهند یعنی آرد را با قیمت آزاد بخرند و نان را هم با قیمت آزاد بفروشند، ظاهرا این رویه درآمد بهتری برای نانوایی دارد و جذابیت آن باعث شده عده ای بروند درخواست بدهند و نانوایی های آزادپز هم مشغول فعالیت شوند. این خبر را شما تأیید می کنید که تا تیرماه قرار است یارانه نان حذف شود؟

خسروتاج: در سال گذشته در آذرماه، مصوبه ای را هیئت محترم وزیران داشت که آن مصوبه اشاره می کند که برای جبران هزینه های نانوایی ها، در کارگروههایی که در استانداری ها تشکیل می شود بتوانند قیمت نان را تا سقف 20 درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه های نانوایی ها که بیشتر به آرد برمی گردد باشد.

اسفندیاری: آن 20 درصد که پارسال اتفاق افتاد تمام شد.

خسروتاج: بله، آن مصوبه بخش دیگری هم دارد که نانوایی ها در صورت خواست خودشان می توانند به سمت آزادپزی حرکت کنند و اگر مثلا در منطقه ای 5 نانوایی وجود دارد، یکی از این نانوایی ها درخواست آزادپزی داشته باشد، این درخواست در کارگروههای استانی مطرح شده و با درخواست خود نانوایی، به آزادپز تبدیل می شود. تنها مصوبه ای که دولت در این زمینه داشت همان مصوبه آذرماه سال گذشته بود. منتها در سال جاری، در بند "و" ماده 20 لایحه بودجه به دولت اجازه داده می شود که از محل اصلاح قیمت ها نسبت به پرداخت یارانه نقدی و یا غیرنقدی به اقشار آسیب پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیربیست هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه ای که الان در بخش نان داده می شود یارانه دهد. در مصوبه مجلس آمده که دولت مجاز است از محل اصلاح قیمت و درآمدی که از این ناحیه ایجاد می شود که پیش بینی شده در لایحه بودجه که قریب به 5 هزار میلیارد تومان باشد، از محل این منابع کمک کند به اقشاری که نیازمند هستند. بر اساس این مصوبه مجلس برخی دارند گمانه زنی می کنند که چون در آن مصوبه گفته دولت باید در زمانی 3 ماهه این کار را انجام دهد؛ پس تا 3 ماه دیگر قرار است قیمت ها اصلاح شود و قیمت ها آزاد شود در حالی که دولت هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته و این صرفا بر اساس مصوبه ای که در قانون بودجه آمده حدس زده شده است و تنها گمانه زنی است.

اسفندیاری: پس درواقع هیچ صحبتی نشده و هیچ تصمیمی گرفته نشده است؟

خسروتاج: حتی از همان محل 20 درصدی که دولت در سال گذشته پیش بینی کرده بود که به سمت آزادسازی برویم، حداکثر تا پایان سال گذشته 9 درصد بیشتر در کل کشور آزادسازی نشده است.

اسفندیاری: مردم در برخی محله ها عنوان می کنند که کلا نانوایی ها آزادپز شدند و نان گران شده است؟

خسروتاج: نخیر اینجوری نیست، نانوایی با نوع نان مشخص و محل قرارگیری برای آزادسازی در نظر گرفته می شود. مثلا اگر در تهران یکهزار و صد و خرده ای نانوایی سنگکی داریم، در مجموع در استان تهران 134 نانوایی سنگکی آزادپز شده است. در مصوبه دولت هم این صراحتا عنوان شده که اگر در منطقه ای نانوایی درخواست آزادپزی دارد حتما باید در آن منطقه 4 نان یارانه ای داشته باشیم.

اسفندیاری: آزادسازی قیمت نان به طور کلی مشخص شده چه زمانی قرار است انجام شود و اگر این مسئله صورت بگیرد آیا از مبلغ یارانه نقدی کسر خواهد شد؟

خسروتاج: یارانه نقدی که ماهانه برای جامعه هدف واریز می شود 4500 تومانش مربوط به یارانه نان است. در ماده پنج قانون هدفمندی یارانه ها آمده که دولت موظف است یارانه آرد و نان را به میزانی که در لایحه بودجه سالیانه مشخص میشود ‌با روشهای مناسب در اختیار مصرف کنندگان متقاضی قرار دهد. و سرانه یارانه نان ‌روستاییان و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به‌تشخیص دولت حداقل پنجاه درصد(50%) بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود. یعنی برای اقشار آسیب پذیر 50 درصد بیشتر از 4500 تومان در نظر گرفته خواهد شد.

اسفندیاری: فقط به روستاها و شهرهای کوچک این یارانه 4500 تومان پرداخت خواهد شد؟

خسروتاج: حداقل 50 درصد بیشتر از این رقم برای اقشار آسیب پذیر و روستاییان وشهرهای کوچک در نظر گرفته می شود.

اسفندیاری: چطور اقشار آسیب پذری را شناسایی می کنید؟

خسروتاج: این یک مقدار زمان بر است، بر اساس اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها و بر اساس فرمهایی که مردم از اطلاعات خود ارائه داده اند باید این شناسایی صورت بگیرد.

در ادامه پس از پایان تماس تلفنی خسروتاج، سوال نظر سنجی برنامه با عنوان " به نظر شما کدام گزینه باید در اولویت های سیاست‌های اقتصادی دولت باشد؟ 1- رفع تحریم های خارجی  2- رفع موانع تولید   3-  مبارزه قاطع با فساد بخش می شود.

از سوی عوامل پشت صحنه هر از گاهی تذکری یا یادآوری‌هایی درباره جزئیات برنامه به اسفندیاری از طریق سیستم کنترل داده می‌شود.

*گوشت بوفالو هندی در راه بازار ایران

پس از آنکه مجری میزان نظرسنجی را اعلام می‌کند. تماس با دومین مهمان تلفنی که محمد مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی بود برقرار می شود.

"گوشت بوفالو هندی در راه بازار ایران" عنوان گفت وگوی خلج ، رئیس سازمان دامپزشکی در برنامه امشب پایش بود.

اسفندیاری: در خبرها آمده بود که گوشت های بوفالوهای هندی به ایران می آید البته این مسئله مال امروز نیست بلکه از دهه 70 به ایران می آیند. برخی می گویند که این گوشت ها آلودگی باکتریایی دارد و یک جور انگل در این گوشت ها وجود دارد. ما می خواهیم در خصوص واردات این نوع گوشت ها صحبت کنیم. از رئیس سازمان غذا و دارو که پرسیده بودند گفتند که به ما ربطی ندارد سازمان دامپزشکی در این زمینه مجوز می دهد و از دهه 70  برای تهیه سوسیس و کالباس وارد می شود. اینکه آیا اینها اساسا برای مصرف خوب است یا نه و اگر خوب است چرا واردات آن به گونه ای صورت نمی گیرد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند را از محمدمهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور می پرسیم.

خلج: گوشت منجمد گاومیش از دهه 70 از کشور هندوستان وارد کشور می شود. در سال 1391 که 22 هزار تن ، در سال 92 که 17.5 هزار تن و در سال 93 که 4 تا 5 هزار تن از این نوع گوشت وارد کشور شده، مشاهده می کنید که در طی این سه چهار سال روند به شدت کاهشی بوده است.

اسفندیاری: اگر بد است که کلا نباید وارد شود و اگر خوب است که کم شدن واردات آن فایده و سودی محسوب نمی شود.

خلج: بالاخره ما برای واردات یا کمیت واردات، کمیسیون تنظیم بازار داریم که واردات گوشت را مشخص می کند. اولین دلیل واردات گوشت منجمد از هندوستان برای مصرف در فرآورده های گوشتی است. البته باید توجه داشت که واردات گوشت از کشور هندوستان حداقل سابقه ای 40 ساله دارد.

اسفندیاری: با توجه به اینکه این گوشت ها حرف و حدیث دارد چرا همان گوشت هایی که حرف و حدیث ندارد را وارد نمی کنند؟

خلج: اجازه بدهید توضیح می دهم. علاوه بر مصوبه کمیسیون تنظیم بازار یک دلیل دیگر این است که اساسا سرمایه گذاران و تولیدکنندگان صنعت فراورده های گوشتی علاقه دارند از گوشت گاومیش استفاده کنند که دلیل آن این است که ظرفیت نگهداری آب در گوشت گاومیش به مراتب بیشتر از گوشت گاو است این یک فاکتور مثبت در تولید فرآورده های گوشتی که حرارت می بینند محسوب می شود. مباحث دیگر جنبه کیفیت تغذیه ای دارد که چربی گوشت گاومیش به مراتب کمتر از چربی گوشت گاو است و اسیدهای چرب غیراشباع در گوشت گاومیش بیشتر و اسیدهای چرب اشباع کمتر از گوشت گاو است. علاوه بر این ریزمغذی ها هم در گوشت گاومیش بیشتر است و اساسا گوشت منجمد گاومیش به دلیل مجموعه این مزایا در فرآورده های گوشتی استفاده می شود.

اسفندیاری: خب اگر انقدر خوب است بگذارید تمام مردم استفاده کنند.

خلج: در کنار تمام اینها، سازمان دامپزشکی کشور یک مرجع حاکمیتی و صلاحیت دار است که بر اساس ضوابط بهداشتی اظهار نظر می کند. وقتی یک واردکننده ای مجوز کمیت واردات را از ستاد تنظیم بازار دریافت می کند و به سازمان دامپزشکی کشور مراجعه می کند؛ سازمان دامپزشکی اساسا هر پیشنهادی را می پردازد اما می اید با مبنای ارزیابی خطر تصمیم می گیرد. یعنی می اید شرایط بهداشتی آن کشور، ساختار کشتارگاه و توان دامپزشکی آنجا را درنظر می گیرد و بر اساس اطلاعات بهداشت دام آن کشور است تصمیم گیری می کند. در مورد کشور هند، یکی اینکه خیلی از دوستان اظهار نگرانی کرده بودند که آن کشور آلوده است، وقتی ما می خواهیم چیزی را استدلال کنیم باید مبنا داشته باشد. وقتی شما در سایت سازمان جهانی بهداشت دام به عنوان عالی ترین و معتبرترین مرجع بین المللی مراجعه کنید، میبنید که کشور هندوستان را از نظر وضعیت بیماری جنون گاوی در وضعیت کشورهای گروه الف قرار داده است که یعنی جزو کشورهایی است که کم ترین خطر را از نظر شیوع این بیماری دارد.

اسفندیاری: یک انگلی هست که می گویند در این نوع گوشت ها وجود دارد.

خلج: در مورد انگل، بر اساس معیارهای مورد نظر که در بازرسی گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، این انگل مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد ، اگر میبینید این موضوع جایی مطرح می شود صرفا جنبه های زیباشناختی یک لاشه گوشت است که از نظر روانی برای مشتری که با چشم میبیند مشکل ایجاد می شود.

در تمام طول مدتی که برنامه در حال ضبط بود، درب استودیو که ضد عایق با چرم بود بسته بود. تا سر و صدای عوامل پشت صحنه به داخل استودیو نرود. در تمام طول مدت ضبط سیاح که از بیرون و از داخل مانیتور مکانی مجری و فضای داخل استودیو را کنترل می‌کرد،با مجری در ارتباط بود و مسائلی مانند اینکه الان قرار است کدام قسمت برنامه بخش شود یا فلان سوال پرسیده شود به مجری یادآوری می‌شد.

در ادامه برنامه قرار بود مهمان اصلی برنامه که نوید طالمی بود به استودیو وارد شود. قبل از ورود عوامل تولید نکاتی را با وی در پش صحنه برنامه هماهنگ کردند. مهمان خارج از استودیو ایستاده بود و مجری در فضای استودیو بود و بخش‌های مختلف درباره زندگی نامه این کارآفرین نمونه بخش می شد.

خلاصه پس از بخش بخش های مختلف نوید طالمی وارد استادیو شد تا به سوالات مختلف در این زمینه پاسخ و رمز های موفقیت خود را بیان کند.

نوید طالمی که امروز 10 درصد تولید مرغ کشور را انجام می دهد رمز موفقیت خود را علاقه به کار و هدفمند بودن می داند. به گفته این کارآفرین، اگر در کار تولید علاقه وجود داشته باشد و تولیدکننده هدفمند پیش برود می تواند از زمانهای رکود و ضرر عبور کرده و به سوددهی مطلوب برسد.

اما یکی از نکات برنامه زنده این است که گاهی با تغییراتی همراه است. طبق اطلاع رسانی قبلی قرار بود برنامه با عنوان اقتصاد پس از رفع تحریم‌ها برنامه ریزی شود که ظاهراً‌ برنامه تغییر کرد.

حتی قبل ازبرگزاری برنامه هادی شریفی مدیر روابط عمومی برنامه پایش با اعلام این خبر بیان کرده بود: تحریم های اعمال شده بر کشور ما در سال های اخیر از موضوعات چالش برانگیز و مهم بین المللی بوده که اغلب رسانه ها از نگاه های مختلف به آن پرداخته اند. در برنامه این هفته پایش سعی بر این است تا با ارائه اطلاعاتی در خصوص تحریم های اقتصادی و انواع این تحریم ها علیه کشورمان تاثیر رفع تحریم های اقتصادی پس از توافق احتمالی هسته ای بررسی شود.

در نظر سنجی این برنامه، بیش از 35 درصد مردم موافق با مبارزه قاطع با فساد و 32 درصد مردم موافق با رفع موانع تولید و 33 درصد مردم موافق با رفع تحریم های خارجی در اولویت های سیاست های اقتصادی دولت بودند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه