افغانستان نیازمند تجربه‌های ایران

افغانستان نیازمند تجربه‌های ایران

خبرگزاری تسنیم: برخی کارشناسان با اشاره به روابط افغانستان با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای می‌گویند که رابطه دولت کابل با سایر کشورها از اهمیت همسایگی ایران نمی‌کاهد و این کشور نیازمند تجربه‌های تهران است.

«روح الله توفیق» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در یادداشت ارسالی به دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، با اشاره به روابط افغانستان با کشورهای منطقه به ویژه ایران و سنخیت‌های تاریخی و فرهنگی دو کشور نوشت که رابطه دولت کابل با سایر کشورها از اهمیت همسایگی ایران نمی‌کاهد و این کشور نیازمند تجربه‌های تهران است.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

رابطه نیک همسایگی ایران و افغانستان با رفت و آمدهای سیاسی استحکام بیشتری می‌یابد، در کمتر از یکسال گذشته اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اولویت سیاست خارجی خود را بر اساس صلح با طالبان پی ریزی کرده از این رو به کشورهایی که گمان می برد این کشور را در ایجاد روند صلح با طالبان بیشتر کمک می‌کند سفر کرده است..

وی با دوبار سفر به عربستان سعودی از موضع سعودی در قبال یمن نیز  پشتیبانی کرد تا شاید ریاض در راه ایجاد صلح به افغانستان کمک کند. به هر حال رابطه با سایر کشورها از اهمیت همسایگی ایران نمی‌کاهد و هر دو کشور را از همکاری با یکدیگر نیز بی‌نیاز نمی‌کند به ویژه افغانستان که نیازمند تجربه‌های ایران درابطه با مبارزه با تروریزم و مواد مخدر است.

یکی از مشکلات مزمن افغانستان تروریسم و مبارزه درست و قاطع با این پدیده شوم است که نزدیک به یک و نیم دهه تمام توان و انرژی حکومت افغانستان در این راه به مصرف رسیده و هنوز هم مشکلات زیادی وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران در بخش مبارزه با تروریسم از تجربیات بسیار خوبی برخوردار است به ویژه آنکه ایران در دهه شصت خورشیدی با پدیده تروریسم خشن وخطرناکی مواجه بود، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی آن کشور به شهادت رسیدند. اما تلاش‌های نیروهای امنیتی ایران در آن مقطع تاریخی با وجود کم تجربگی دستاوردهای خوبی در مهار تروریسم بدست آورد که امروز با گذشت سال‌ها امنیت پایداری را در این کشور بوجود آورده است.

به عقیده برخی کارشناسان، گر چه رویکردهای تروریستی در ایران و افغانستان یکسان نبوده اما اگر تجربیاتی از این دست میان دو کشور رد و بدل شوند، در امنیت افغانستان تاثیرگذار خواهد شد.

در مبارزه با مواد مخدر هم ایران می‌تواند تجربه‌های خود را در اختیار حکومت وحدت ملی افغانستان قرار دهد. حکومت گذشته افغانستان با اتکا به نیروهای غربی به ویژه نیروهای انگلیسی تصمیم داشت، جنوب کشور را عاری از مواد مخدر کند اما عدم صداقت نیروهای انگلیسی در مبارزه با کشت تریاک، تلاش‌هارا ناکام گذاشت و اینک جنوب افغانستان بیش از گذشته ناامن و کشت تریاک نیز کاهش نیافته است.

آنگونه که پیدا است ایجاد امنیت نیازمند مبارزه مستمر و درست با کشت و قاچاق مواد مخدر است. با توجه به این که ایران خود یکی از قربانیان قاچاق مواد مخدر بوده، همدلی بیشتری با افغان‌ها نشان خواهد داد و نیروهای امنیتی افغانستان را یاری خواهد رساند.

افزون برتجربه‌هایی که ایران در زمینه‌های مختلف دارد؛ پس از پاکستان نزدیک‌ترین کشور برای رسیدن افغانستان به آبهای آزاد است بنابراین اگر محاط بودن افغانستان به خشکی را یکی از دلایل عقب ماندگی و عدم توسعه این کشور بدانیم در نتیجه راه یافتن به آب‌های آزاد می‌تواند این کشور را از انزوای تاریخی بیرون آورد.

 این در حالی است که وجود تنش در روابط افغانستان و پاکستان راه‌های مواصلاتی را به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن دولت کابل تبدیل کرده است. همچنین  یافتن راه جدید، امنیت و توسعه پایدار را برای افغانستان به ارمغان خواهد آورد. متاسفانه حکومت‌های گذشته این کشور نتوانستند دستیابی به آبهای آزاد را از اولویت‌های مسائل تجاری و سیاسی خود قرار دهند اما شرایط دنیا تغییر یافته و اکنون می‌توان از ظرفیت‌های موجود همسایگان و فرصت‌های پیش آمده  در جهت توسعه این کشور سود برد تا افغانستان از وضعیت جاری خود خارج شود.

از سوی دیگر، ایران یکی از کشورهای مهم و استراتژیک خاورمیانه است و افغانستان از همکاری متقابل می‌تواند نفع ببرد. در حالی که در گذشته مقامات افغان همواره سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در کشورشان تشویق می‌کردند.

حال اگر زمینه‌ای برای تاجران ایرانی به ویژه بدلیل نزدیک بودن و سنخیت‌های فرهنگی و تاریخی بیشتر فراهم شود، همکاری متقابل دو کشور سودمند خواهد بود.

همچنین اگر ایران با کشورهای 1+5 به توافق برسد و تحریم‌های اعمال شده نیز برداشته شود، یکی از توانمندی‌های مهم اقتصادی منطقه  که دریک دهه اخیر دچار اختلال شده بود باردیگر دراختیار ایران قرار خواهد گرفت و امکان سرمایه گذاران ایران در افغانستان بیشتر خواهد شد.

در عین حال از نگاه سیاسی هم اعتماد به نفس زیادی را برای تاجران ایرانی به وجود خواهد آورد که می‌تواند زمینه‌های تاثیرگذاری بیشتری را در منطقه و ایجاد صلح و ثبات فراهم کنند.

باید خاطر نشان کرد افغانستان نیز دارای توانمندی‌های بالقوه فراوانی است، اگر حکومت وحدت ملی از تنش‌های داخلی بکاهد و توجه خود را به سوی بهبود وضعیت این کشور بکار بندد، ایجاد صلح، امنیت وثبات افغانستان محور توجه حکومت قرار گیرد، زمینه‌های سرمایه گذاری خارجی در این کشور فراهم خواهد شد.

کشورهای جهان و همسایگان افغانستان می‌دانند که این کشور دست نخورده است، معادن سرشاری در دل خود نهفته دارد، سنگ های قیمتی افغانستان تزئین کننده دربارهای مجلل شاهان گذشته و حال نیز بوده است. بیرون آوردن این سنگ‌ها ازدل کوه‌های سخت، امروزه نیازمند سرمایه گذاری ازیک سو و دانش فنی از سوی دیگر است و با ایجاد امنیت می‌تواند  سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تحریک کند.

سرمایه گذاران ایرانی نیز  به جای ر فتن به برخی از کشورهای دور می‌توانند در نزدیک‌ترین سرزمین به کشور خود سرمایه‌گذاری خواهند کرد و افزون بر سرمایه گذاری درمعادن، افغانستان به دلیل داشتن نیروی کار ارزان  برای ایجاد کارگاه‌های کوچک نیز می‌تواند زمینه های مناسب سرمایه گذاری برای همسایگان باشد.

به هر حال اگرچه اشرف غنی سیاست خارجی خود را برمحور ایجاد صلح با طالبان سامان داده اما هیچگاه بی‌نیاز از تعامل منطقه‌ای نخواهد بود و امنیت پایدار در گرو تعامل مثبت با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای  همسایه میسر و ممکن می‌شود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان