خسارت ۱۶۱ میلیارد تومانی سیلاب اخیر در آمل + تصاویر


خسارت 161 میلیارد تومانی سیلاب اخیر در آمل + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: سیلاب اخیر که در روزهای اخیر برخی شهرهای غرب مازندران را درگیر کرده بود، ۱۶۱ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی آمل خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، مازندران با وجود شرایط آب‌ و هوایی سالانه شاهد بارندگی‌های شدید در نقاط مختلف بوده که این بارندگی‌ها به همراه خود خسارت‌های جبران‌ناپذیری را دارد.

خسارت‌هایی که دستگاه‌های اجرایی برای جذب اعتبارات در مناطق آسیب‌پذیر چندین ماه و سال وقت خود را صرف بودجه می‌گذارند.

سیلاب اخیر نمونه‌ای دیگری از این خسارت‌ها بوده که بدنبال حوادث غیرطبیعی در یک روز بارندگی و افزایش دما بر سر مردم روستاهای بخش بلده، بالادست لاریجان و روستاهای بخش سرخ‌رود و تولیدکنندگان شهرک صنعتی جمشیدآباد شهرستان آمل فرود آمد.

این سیلاب در بخش‌های راه روستایی، مزارع پرورش ماهی، آب و فاضلاب روستایی، امور منابع آب، بنیاد مسکن، برق، شهرک صنعتی و تاسیسات شهری آمل بالغ بر 161 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

شهرستان آمل برای برآورد و تعیین خسارت سیلاب در مناطق مختلف آسیب‌دیده نخستین جلسه مدیریت بحران را سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار کرد.

خسارت به روستاهای ییلاقی

رئیس آب و فاضلاب روستایی آمل در این نشست با بیان اینکه سیلاب اخیر به برخی از روستاهای ییلاقی خسارت وارد کرد، افزود: در مجموع یک میلیارد و 353 میلیون تومان برآورد خسارت اعلام که شامل 27 روستای بالادست، ییلاقی بخش لاریجان و آمل بوده است.

علی صالحی با تاکید بر اینکه در این سیلاب 2 هزار متر لوله بخش لاریجان آسیب دیده است، گفت: هم‌اکنون هیچ روستایی در بخش لاریجان و آمل، مشکل قطعی آب ندارند و از آب سالم و تصفیه شده بهره‌مند شدند.

وی،خسارت مناطق آسیب‌دیده را از 10 میلیون تا 37 میلیون تومان در بخش امور آب روستایی بیان و عنوان کرد: در سیلاب اخیر بیشترین آسیب را سرچشمه‌های بخش لاریجان دیده است.

رودخانه هراز با حجم 230 مترمکعب یک بحران واقعی بود

رئیس اداره حفاظت و بهره‌برداری منابع آب آمل نیز با اشاره به هجوم سیلاب در این شهرستان، بیان داشت: آمل تاکنون شاهد حجم آب رودخانه هراز از 59 تا 130 مترمکعب بوه که در سیل اخیر این حجم 200 مترمکعب ثبت شده است.

علی‌رضا رودگر آملی با بیان اینکه در دوره 60 ساله رودخانه هراز دو دبی شاهد بوده که امسال سومین دبی بوده با حجم 230 مترمکعب گزارش شده است، یادآور شد: سیلاب اخیر در این رودخانه یک بحران واقعی بوده است.

وی، اساسی‌ترین مشکل و خسارت را در سردهنه‌ها بیان و عنوان کرد: در این امر 5 دستگاه برای جلوگیری از سیلاب و ساماندهی آن از سوی ستاد بحران استفاده شده است.

رودگر آملی با تاکید بر اینکه متاسفانه زیرساخت‌های منابع آب جمشیدآباد بسیار آسیب دیده است، گفت: با توجه به وجود هفت سردهنه در شهرستان آمل، شش سردهنه مورد رسیدگی قرار گرفته تا برای تامین آب زراعی کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد.

برداشت‌های غیرمجاز در بستر رودخانه سبب سیلاب شهرک صنعتی آمل

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی جمشیدآباد نیز در این جلسه با اعلام اینکه برداشت غیرمجاز در رودخانه این منطقه بسیار دیده می‌شود، افزود: متاسفانه بدون نظارت امور آب، این اقدام در قسمت‌های مختلف رودخانه با برداشت‌های غیرقانونی انجام شده است.

مسعود خان‌محمدی با اشاره به مزرعه پرورش ماهی در آن محور، گفت: مجوز پرورش ماهی با توجه به قانون تعیین شده بر اصول پرورش ماهی در بستر رودخانه در مسیر این منطقه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پایین رفتن 8 متر ارتفاع در بستر رودخانه، موجب ایجاد سیلاب و خسارتی بر شهرک صنعتی جمشیدآباد شده و جاده این شهرک حدود دو تا سه کیلومتر زیر آب رفته است.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه 12 واحد تولیدی شهرک از 30 تا 100 درصد خسارت دیده است، تصریح کرد: در صورتی که اداره آب برای ورود به رودخانه فکری نکند و به فکر ساخت سیل‌بند نیافتد، بارندگی یا سیلاب دیگر سبب تخریب زیربناها خواهد شد.

وارد عمل شدن ستاد مدیریت بحران آمل برای جلوگیری از سیلاب شهری

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری آمل نیز با بیان اینکه تیم ستاد بحران شهرستان آمل پس از اطلاع حوزه بخشداری لاریجان اعزام به مناطق آسیب دیده شدند، گفت: برای ساماندهی مناطق و جلوگیری از سیلاب، ماشین‌آلات و بیل مکانیکی به سمت بالادست فرستاده شد.

محمد للهی افزود: در مجموعه شهری آمل نیز تخریب در پل عرشی پیروزی بوده که دو بخش فلزی آن دچار تخریب شده و با توجه به اینکه این پل به منظور آبروفتی ساخته شده تا در مواقع سیلاب جلوی بسیاری از کنده‌ها و ریشه‌های درختان، گل و لای سیلاب گرفته شود.

وی ادامه داد: در این امر شهرداری به همراه سازمان‌های وابسته عمران، آتش‌نشانی و پسماند وارد کار شده و با یک دستگاه بیل مکانیکی به پاکسازی آبروها و جوی‌های شهری پرداخته تا جلوی سیلاب در داخل شهر گرفته شود.

للهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از خانه‌ها در بستر رودخانه ساخته شده، توجه به این خانه‌ها از سوی سازمان‌ها ضروری تا سیلاب به این خانه‌ها آسیبی نرساند.

سیلاب اخیر به مدیریت بحران مازندران هشدار داده بود

رئیس اداره هواشناسی آمل با بیان اینکه در این شهرستان در سال 92 حدود 558 میلی‌متر بارندگی داشته است، بیان کرد: در حالی که در سال گذشته این میزان بارندگی 600 میلی‌متر بوده است و براساس دوره آماری 10 ساله با 653 میلی‌متر افزایش 25 درصدی داشته‌ایم.

ایمان نبی‌پور با اعلام اینکه در سال 93 طبق دوره آماری آمل 7 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال قبل داشته است، افزود: این شهرستان طبق آمار زراعی شش ماهه دوم سال گذشته یعنی از اول مهر تا پایان اسفند 7/550 میلی‌متر بارندگی داشته که در سال 92 این میزان 500 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: در فرودین‌ماه امسال نیز میزان بارندگی حدود 14 میلی‌متر گزراش شده در حالی‌که سال گذشته این میزان 70 میلی‌متر بوده است و آمل با کمبود بارندگی مواجه بوده است.

نبی‌پور با تاکید براینکه دلیل این سیلاب طبق اطلاعیه سایت هواشناسی در بحث سیل هشدار داده شد، گفت: با توجه به اینکه قبل از سیلاب این استان با افزایش دما مواجه بوده و براساس گزارش دمای شهرستان آمل به 31 درجه سانتی‌گراد رسیده بود، این عاملی بر آب شدن برف‌ها در ارتفاعات البرز شده تا هجوم آب به سمت رودخانه هراز با شدت شکل گیرد.

وی بیان داشت: علاوه براینکه در چهارم فرودین بارندگی به میزان 63 میلی‌متر در سیاه بیشه افتاد موجب سیلاب و افزایش آب در رودخانه هراز شده است.

نبی پور خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تا پنج روز آینده استان مازندران با افزایش دما مواجه است و بارندگی در روزهای پنجشنبه و جمعه بارش باران خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار ویژه آمل با ابراز رضایت‌مندی از عملکرد سریع و درست اعضای ستاد مدیریت بحران بیان داشت: در حوادث اخیر با وجود تلاش برخی دستگاه‌ها در بعضی از مکان‌های آسیب‌دیده و پایه کار آمدن مدیران بالغ بر 161 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این شهرستان خسارت وارد شد.

سیدجعفر رسولی با تاکید براینکه در زمان بحران نباید به مدیری اطلاع‌رسانی شود بلکه باید خود آماده‌باش کامل باشد، گفت: هم‌اکنون با وجود ستاد مدیریت بحران 14 کارگروه در این شهرستان تشکیل شده که در سال گذشته جلسات متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: وجود این کارگروه‌ها در امور حوادث غیرمترقبه متفاوت است و هر یک از آنها سالی یک بار به برگزاری مانور اقدام کنند به طوری که این مانورها صوری نباشد.

رسولی با بیان اینکه خوشبختانه در سیلاب اخیر این شهرستان از یک آمادگی قبلی برخوردار بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بیشتر این سیلاب به همراه ریشه درختان و شاخه برگ‌ها بوده است.

معاون فرماندار ویژه آمل با اعلام اینکه سدانحرافی در سیلاب اخیر آسیب  خسارتدیده است، اذعان داشت: در مواقع بحران باید به منطقه‌ای که آسیب شهرستان بیشتر می‌رساند نظارت صورت گیرد و دستگاه‌های که امکانات دارند در این مواقع موظف هستند به آن مناطق بروند.

وی تاکید کرد: در بالادست رودخانه جمشیدآباد دیواره 30 متری احداث شود لایروبی انهار و جوی‌ها در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

رسولی با اشاره به اینکه در مواقع بحران آمادگی نباشد مطمئنا خسارت‌های جبران‌ناپذیری دچار می‌شویم، یادآور شد: در این زمینه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به ساخت پل‌های غیرفنی بدون نظارت و جداول مدیریت داشته باشند.

گزارش از کبریا مقدس

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon