طرح تکثیر یوز ایرانی به‌زودی اجرایی می‌شود

طرح تکثیر یوز ایرانی به‌زودی اجرایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: طرح تکثیر یوز ایرانی که توسط «کوشکی» یوزپلنگ نر خراسان شمالی و «دلبر» یوز ماده سمنان در دست اجرا بود به‌زودی به بار می‌نشیند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، سید علی‌اصغر مطهری بعدازظهر امروز به مناسبت هفته زمین پاک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ازآنجایی‌که باردارشدن یوز مادر، طبیعی نبوده، زمان دقیق برای به دنیا آمدن توله و یا توله‌ها قابل پیش‌بینی نیست اما خبرهای خوش در این زمینه درراه است.

مطهری در بخش دیگر سخنان خود، درباره مشکل زباله در استان خراسان شمالی گفت: حل مشکل دفن غیراصولی و ناقص زباله در کوه بابا موسی و نیز جمع شدن آن در جاده گلستان شهر با راه‌کار قانونی مکان پذیر است اما این امر سبب جمع شدن زباله‌ها در کوچه‌ها و جلوی درب خانه‌ها می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: البته شهرداری بجنورد به‌عنوان متولی و مسئول مدیریت پسماند و مشکل زباله، باید پاسخگو باشد.

مطهری افزود: امروز، پسماند، مشکل و دغدغه اصلی در این استان است و متأسفانه شاهد نبود مدیریت مناسب در این بخش هستیم و پسماندهای شهری و روستایی ما به‌درستی مدیریت نمی‌شود.

وی بابیان اینکه شاید یکی از علت‌های نبود مدیریت درست پسماند، نبود طرح جامع دراین‌باره است گفت: محیط‌زیست استان شرح خدمات طرح جامع مدیریت پسماند را به کارگروه پسماند ارائه کرده و در صورت تأیید نهایی در این کارگروه، در شورای برنامه‌ریزی استان موردبررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی اظهار داشت: امید است بامطالعه و اجرای این طرح، تکلیف پسماندها در استان مشخص شود.

مطهری به تعطیلی کارخانه کمپوست در بجنورد به علت مشکلات اجتماعی اشاره کرد و گفت: قرار بود ماه گذشته این مشکل حل شود اما این امر به نتیجه نرسید و مشکلات اجتماعی بازگشایی این واحد تولیدی کماکان باقی است.

وی افزود: هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری جدید در سیستم کارخانه کمپوست، مشکلات گذشته حل‌شده اما مردم هنوز به تکرار نشدن معضلات اطمینان ندارند و به شهرداری بجنورد نیز مجوز داده‌شده تا نسبت به بازگشایی و فعالیت موقت کارخانه کمپوست برای راستی آزمایی اقدام کند.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: اگر قرار به جابه‌جایی کارخانه کمپوست است، محیط‌زیست آمادگی دارد تا در جانمایی مکان جدید همکاری داشته باشد.

مطهری با اشاره به اینکه با تعطیلی کارخانه کمپوست، زباله تولیدی بجنورد، در مرکز موقت در جاده گلستان شهر و کوه بابا موسی جمع می‌شود گفت: دفن ناقص و خارج از ضابطه زباله در بابا موسی از دغدغه‌های ما است.
وی تصریح کرد: انتقال آلودگی و بیماری‌ها ناشی از تجمع زباله‌ها سبب نگرانی است.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره سهم فاضلاب‌ها در آلودگی منابع آب‌وخاک استان گفت: هم‌اکنون 16 تصفیه‌خانه صنعتی در استان فعالیت دارد که میزان فاضلاب صنعتی تولیدشده در آن، 16 میلیون و 200 هزار مترمکعب و میزان فاضلاب تصفیه‌شده حدود دو میلیون و 940 هزار مترمکعب، معادل 18 درصد از حجم ورودی به تصفیه‌خانه‌ها است.

مطهری بابیان اینکه حجم بسیار کمی از فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه‌ها تصفیه می‌شود اظهار داشت: این رقم از میانگین کشوری پایین‌تر است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، سیستم برخی از تصفیه‌خانه‌های استان که نیاز به تعمیرات و رفع نقص دارد باید تعمیر شود.

وی اظهار داشت: میزان پسماند صنعتی نیز در استان سالانه یک‌میلیون تن و میزان پسماند صنعتی ویژه نیز 9 هزار تن در سال گزارش‌شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon