مونیز: در توافق نهایی باید هر زمان به هر مکان در ایران که بخواهیم دسترسی داشته باشیم

مونیز: در توافق نهایی باید هر زمان به هر مکان در ایران که بخواهیم دسترسی داشته باشیم

خبرگزاری تسنیم: وزیر انرژی آمریکا که یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور است تاکید کرد که برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بازرسان باید دسترسی نامحدودی به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا که یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور است در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد که برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بازرسان باید دسترسی نامحدودی به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشند.

مونیز در ادامه سخنانش گفت: ما انتظار داریم که هر زمان به هر مکانی دسترسی داشته باشیم. بازرسی‌ها بخشی از یک روند خوب تعریف شده با یک زمان پایان خوب تعریف شده برای دسترسی به مکان‌هایی است که گمان می رود در آنجا فعالیت‌های خارج از حد و مرز انجام می‌شود.

"سردار سلامی" معاون فرمانده سپاه پاسداران پیشتر اعلام کرده بود که ایران اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی این کشور را نخواهد داد.

مونیز در واکنش به این سخنان گفت: اگر به دلیلی گمان نقض توافقنامه برود، باید دسترسی به سایت مشکوک داده شود.

وزیر انرژی آمریکا گفت که دست کم شش ماه طول می کشد تا ایران به تعهدات خود بر اساس توافقنامه نهایی برسد. این تعهدات شامل کاهش ذخایر اورانیوم ایران از 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم و کاهش تعداد سانتریفیوژها است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که با حصول توافق تمامی تحریم‌ها باید فورا و به صورت یکباره برداشته شود.

مونیز در این باره گفت: زمان برداشته شدن تحریم ها و دسترسیها، دو موضعی است که باید به طور مناسب حل شود و اگر به طور مناسب حل نشود، من نمی دانم چگونه قادر خواهیم بود به جلو به پیش برویم.

مدیران کل سیاسی ایران و 1+5 قصد دارند پس از چندین دور نشست کارشناسی، دور جدید مذاکرات خود را 24 آوریل یعنی جمعه آینده مصادف با 4 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار کنند.

مارتین وایس سخنگوی وزارت خارجه اتریش تاکید کرد که مذاکرات بین کارشناسان فنی روزهای 22 و 23 آوریل (2 و 3 اردیبهشت) برگزار خواهد شد و نشست مدیران کل سیاسی نیز 24 آوریل انجام می شود.

ایران و قدرت های جهانی 2 آوریل به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و در ازای آن تحریم های بین المللی علیه تهران لغو می شود.

دو طرف اکنون تا 30 ژوئن فرصت دارند تا بر سر جزییات مربوط به توافق جامع هسته‌ای به توافق نهایی دست یابند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان