از پرداخت ۵۳۰ میلیارد مطالبات ایثارگران تا واگذاری وام مسکن

از پرداخت 530 میلیارد مطالبات ایثارگران تا واگذاری وام مسکن

خبرگزاری تسنیم: معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشستی با اصحاب رسانه به تشریح فعالیت‌های مختلف این معاونت پرداخت و گفت: فقط مطالبات سال ۹۱ حدود ۵۳۰ میلیارد تومان است که در تلاش هستیم این مطالبات را امسال پرداخت کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سید منصور میر مرادی، معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، با حضور در نشستی رسانه‌ای به سؤالات خبرنگاران در حوزه‌هایی همچون کسری بودجه، بیمه ایثارگران شاغل در دستگاه‌های اجرایی، مطالبات ایثارگران و نقشه راه اصلاح نظام اداری پاسخ داد. وی با اشاره به وظایف معاونت توسعه مدیریت بنیاد گفت: این معاونت، معاونتی است که فرابخشی کار می‌کند و حوزه دفتر برنامه و بودجه، مرکز نوسازی، فناوری، مهندسی و پشتیبانی و منابع انسانی در حوزه این معاونت جای می‌گیرد؛ در نتیجه وظایفش فراتر از یک حوزه بخشی است.

وی افزود: حوزه تأثیرگذار معاونت در امورات می‌تواند به انجام بهتر مأموریت‌ها در بنیاد کمک کند و به عنوان بازویی که در کنار سایر حوزه‌ها قرار دارد و وظیفه رصد کردن برنامه‌ها را دارد، زمینه و بستر را در اجرا فراهم کند و پشتیبانی کند تا مأموریت‌ها به درستی انجام شود. در حوزه‌های تخصصی هم وظایف مهمی دارد. حوزه معاونت توسعه مدیریت باید همگام با تمام حوزه‌ها  و سازمان‌ها کار را دنبال کند. در برنامه ریزی‌ها، تدوین برنامه‌ها و همگرایی و خردگرایی حضور موثر داشته باشد. چه کمیسیون‌هایی که در حوزه دولت تشکیل می‌شود و چه مواردی که در مجلس پیگیری می‌شود و در این حوزه پیگیری می‌شود. در واقع نظارت و اجرایی بودن آنچه تکلیف می‌شود و فعالیت دارد بر عهده این معاونت است.

در بودجه امسال بخشی از قوانینی که در بودجه‌های سنواتی بنیاد داشتیم به عنوان قانون ثابت در نظر گرفته شده

میر مرادی با اشاره به گزارش بودجه سال 94 گفت: بنیاد شهید هم مثل سایر دستگاه‌ها موظف است تمام قوانین را اجرایی کند. پروسه بودجه نویسی هم در پیشنهادی از سوی دستگاه به هیات دولت تقدیم می‌شود. اتفاق مبارکی که در پایان 93 در مجلس افتاد این بود که بخشی از مواد و تبصره‌ها و قوانینی که در بودجه‌های سنواتی در بنیاد داشتیم و هر ساله به کثرت نوشتاری قانون ما اضافه می‌کرد، امسال دیگر به عنوان قانون ثابت در نظر گرفته شده است. پارسال قانون تنظیم الحاق در اسفند 93 از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و چند مورد که در بودجه‌های سنواتی می‌آمد به عنوان قانون تلقی شد.

وی در ادامه تصریح کرد: ماده 13 قانون جامع که الحاق شد اشاره می‌کند که تامین صد درصد هزینه بهداشت و درمان به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص خانواده شاهد جانبازان و آزادگان بر عهده دولت بوده و در اعتبارات هر ساله منظور می‌شود.  در قالب تخصیص اعتبارات نسبت به تامین و کسورات بیمه درمانی همگانی در دستگاه مربوط و خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان ابلاغ شده است. در ماده 12 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است که دولت مکلف است برای کسورات بیمه درمانی همگانی و تکمیل کارکنان شاغل در بخش غیر دولتی اعتبار لازم را هر ساله در لوایح بودجه کل کشور پیش‌بینی کند و در اختیار بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد. همچنین در تبصره 4 هم عنوان شده تا پایان قانون پنجم توسعه صد درصد هزینه درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل به عهده دستگاه اجرایی و غیر شاغل به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بررسی صورت سانحه جانبازانی که پرونده‌های آنان در منطقه امحا شده است گفت: افراد و رزمندگانی که در دفاع مقدس و حوادث انقلاب دچار آسیب های روحی و جسمی شده بودند ولی صورت سانحه و یا مدارک همزمان ندارند چنانچه نامه اعزام خود را آورده باشند، با معرفی یگان‌های اعزام‌کننده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد، جانبازی آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

530 میلیارد تومان مطالبات ایثارگران در سال 91 امسال پرداخت می‌شود

میرمرادی در پاسخ به سؤالی در مورد زمان پرداخت معوقات ایثارگران گفت: در تلاش هستیم مطالبات سال 91 را امسال پرداخت کنیم. به جهت آنکه قوانین اشاره دارند که هر مطالباتی که بخواهیم پرداخت شود تایید معاونت برنامه ریزی باید باشد و رقم در خود بودجه سال هم دیده شود باید گفت به زحمت می‌توان در مورد پرداخت آن نظر داد و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا از شرمندگی ایثارگران دربیاییم. فقط مطالبات سال 91  حدود 530 میلیارد تومان است. و بودجه سال 94 بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز 8 هزار و 236 میلیارد تومان است. قطعاً انتظار ما هم آن است که این مطالبات سال 91 تحقق پیدا کند. طبق جدول 18 در بودجه امسال 156 میلیارد تومان فقط برای سال 91 برای مطالبات گذاشته شده است.

وی افزود: مطالبات ایثارگران، تکالیفی است که بعضاً در قوانین دیده می‌شود. بخشی از آن هم بر اثر تغییرقانونی مثل مطالبات شهریه دانشجویی یا پرداخت حق بیمه‌‌ها ایجاد می‌شود؛ یعنی بخشی از آن به تغییر احکام برمی‌گردد. بخشی مربوط به تغییر احکام، بخشی مربوط به پاداش پایان خدمت، هزینه دانشجویی و بخشی هم حوزه بهداشت و درمان است که در تمام فصول و فعالیت‌ها این مطالبات می‌تواند شکل بگیرد.

بیشترین بودجه بنیاد برای معاونت تعاون و امور اجتماعی و معاونت بهداشت و درمان

معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین اعتبارات برای چه بخشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفته می‌شود گفت: در بودجه سال 94 بیشترین ردیف بودجه در وهله اول مربوط به بخش معاونت تعاون و امور اجتماعی و بعد بهداشت و درمان است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل قطع حقوق برخی از شاغلین بنیاد و یا تعدیل آن‌ها گفت: ما قطع حقوق نداریم ولی شاید جابه جایی داشته باشیم. همانطور که زمانی تکلیف حقوق آن‌ها بر عهده ماست ممکن است در شرایطی دیگر این وظیفه به دستگاه دیگری تکلیف شود. ما تا به امروز عذر کسی را نخواسته‌ایم اما در حوزه ساماندهی نیروی انسانی شاید جابه جایی داشته باشیم.  فکر می‌کنم بیش از 26 هزار نفر مستمری بگیر غیر شاغل داریم. هر ساله بحث‌هایی در بنیاد شهید بود که در قانون بودجه سال 94 که به عنوان تبصره به آن نگاه می‌کنید بیشتر از ردیف مستمری پرداخت می‌شود.

شهرهایی با جمعیت بیش از 1 میلیون، 83 میلیون تومان اعتبارات وام مسکن دارند

میر مرادی در پاسخ به سوالی در مورد وام مسکن ارزان قیمت برای جامعه ایثارگری گفت: در سال 94 اعتبارات مربوط به وام مسکن از تیرماه قابل اجراست. در استان‌ها با معرفی بنیاد شهید این کار انجام می‌شود. در شهرهایی با جمعیت بیش از 1 میلیون، 83 میلیون تومان تامین اعتبار می‌شود. مراکز استان‌ها 70 میلیون تومان است و در سایر شهرستان‌ها حدود 57 میلیون و 500 هزار تومان و در روستاها نیز 35 میلیون تومان است.

وی با اشاره به تسهیلاتی همچون تخفیف بلیط‌های هواپیمایی گفت: عدد این موضوع در بودجه بسیار پایین است. و ما سعی کردیم با تعامل با وزارت مسکن و راه و شهرسازی بتوانیم آن‌ها را به حداقل‌های ممکن برسانیم.

روابط باعث به وجود آمدن برخی از قوانین می‌شود/نهایتا تصمیم گیری با ما نیست

میر مرادی با انتقاد به برخی از این قوانین گفت: جایی مثل شهرداری طرح کارت منزلت را اجرا می‌کند برای افراد مسن که به وسیله آن تسهیلاتی دریافت می‌کنند اما اینکه هر جایی جلوی ایثارگر را بگیرند و بعد او بخواهد عنوان کند که شامل فلان تسهیلات می‌شود جالب نیست. در واقع هر قانونی که وضع می‌شود از جانب ما نیست. نمایندگان، موسسات، NGOها و روابط باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شود. قانونگذار یک جاهایی از ما نظر می‌گیرد اما نهایتا تصمیم گیری با ما نیست. سال گذشته سونامی که برای ما در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شد به همین دلیل بود و متاسفانه آن مبلغ بودجه رای آورد و شرایط برای ما مشکل بود. باید اگر قوانینی وضع می‌کنیم به گونه‌ای باشد که عزت و کرامت ایثارگر حفظ شود.

معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح ساختار اداری گفت: مواردی همچون دولت الکترونیک برای تقویت زیرساخت‌ها، ارائه خدمات از طریق فضای مجازی، توسعه حوزه ساختار و منابع انسانی و توجه به سطح ارتقای مشاغل را در برمی‌گیرد و در این موارد ما چیزی تحت عنوان کمیته ویژه داریم که فعالیت آن‌ها را رصد خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران