دیگر زمان انتشار گزارش برگ ایران است


دیگر زمان انتشار گزارش برگ ایران است

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان حوزه دیپلماسی معتقدند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هر چه زودتر باید فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند تا این هجمه ابهام هرچه زودتر برطرف شود.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر خارجه روسیه صحت و سقم بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی آمریکا در مورد تفاهم لوزان را تائید کرد، اما گفت برخی مسائل حل‌نشده، در این متن نادیده گرفته شده است.


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیروز در این خصوص گفت «چیزی که ایالات متحده به عنوان مرجع منتشر کرد، صحیح و خالی از انحراف است. این (متن) حاوی تفاهمی است که عینا بیانگر توافقی است که در لوزان به دست آمد، اما برخی موضوعات باقی‌مانده را نادیده گرفته است: ترتیب برداشته شدن تحریم‌ها و معیارهایی که باید رعایت شود، همین‌طور فعال‌کننده‌ها و ابزارهای اجرایی مربوط به آن. هیچ‌یک از این موارد مورد اشاره قرار نگرفته است. این‌ها مواردی است که همچنان نیاز به هماهنگی دارد.»


این اظهار‌نظر معاون وزیرخارجه روسیه و مهر تایید وی بر فکت‌شیت امریکایی در حالی مطرح شده که محمدجواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.


بهروز کمالوندی معاون بین‌الملل، راهبردی و امور مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در نشست خبری دیروز خود در محل باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انتشار فکت‌شیت از سوی آمریکایی‌ها اشتباه بوده زیرا مذاکرات همچنان ادامه دارد و انتشار هر کدام از جزئیات مذاکرات ممکن است روند مذاکرات آینده را تغییر دهد. وی افزود: طرف غربی موارد صحیح و غلط را به عنوان فکت‌شیت مطرح کرده تا ایران را وارد جنگ فکت‌شیت‌ها کند. هرچند که ما بنای این کار را نداریم.


کمالوندی در‌خصوص انتشار فکت‌شیت ایرانی نیز اظهار داشت: انتشار فکت‌شیت در دست وزارت خارجه است و آنها در حال بررسی هستند که انتشار آن به نفع ما است یا نه. چیزی جز حقیقت از ناحیه مسئولان و تیم ایرانی به مردم عزیز کشورمان گفته نشده است.


این تایید از سوی روس‌ها چند سوال را ایجاد می‌کند، ابتدا اینکه چرا روسیه با تاخیر دو هفته‌ای فکت‌شیت امریکایی‌ها را تایید کرد؟! فکت‌شیتی که خود آن‌ها نیز به صحت آن تردید دارند.


از سوی دیگر مسکو با این تایید از این پس می‌خواهد مذاکرات را در زمین امریکایی‌ها ادامه دهد؟!یعنی همراه شدن باهمه زیاده‌خواهی‌های امریکا در قبال ملت ایران. آیا روسیه به جای تعامل با جمهوری اسلامی ایران قرار است در تقابل با ایران، حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را نادیده بگیرد؟


یکی از مواردی که امریکایی‌ها بلافاصله بعد از تفاهم سیاسی در سوییس در قالب فکت‌شیت بیان داشتند لغو تدریجی تحریم‌ها بود. این سناریو دقیقا دو ساعت، بعد از قرائت بیانیه سوییس و نیز تاکید وزیرخارجه کشورمان در لغو یکباره تحریم‌ها منتشر شد.


سناریوی از پیش طراحی شده امریکایی‌ها با انتشار این فکت‌شیت در حالی از دو هفته پیش آغاز شده که تیم مذاکره‌کننده کشورمان این گزارش و تفسیرهایی که در چند روز گذشته از سوی مقامات عالی‌رتبه امریکایی مطرح شده را با عنوان مصرف داخلی آنها بیان داشتند.


البته برخی منتقدان در داخل هشدارهایی را در مواجهه با نیرنگ‌های آمریکا داده‌اند، به ویژه این که مقام معظم رهبری در فریبکاری امریکایی‌ها و صداقت آنها دچار تردیدند به همین خاطر چندی پیش اعلام کردند که موضوع محرمانه‌ای در باره گفت‌وگوهای هسته‌ای نیست و خواستار گفت‌وگو با منتقدین و توضیح به مردم شدند. تاشاید با ارائه آن خیلی از ابهامات پاسخ داده شود.اما تاکنون پاسخ دستگاه دیپلماسی تنها یک جمله بوده و اینکه در صورت ضرورت این فکت‌شیت منتشر خواهد شد.


با توجه به منتشر نشدن فکت‌شیت ایرانی حتی تایید مقامات روسیه بر فکت‌شیت امریکایی تنها یک اظهار‌نظری بیش نبوده وحتی صحت و سقم این گفته باید مشخص شود.


در هرصورت شاید سکوت دستگاه دیپلماسی بیش از این جایز نباشد ومی‌طلبد با ارائه فکت‌شیت ایرانی به همه این فضاسازی‌هایی که از سوی غرب وارد شده پاسخی قاطع داده شود.

 

صحت گفته ریابکوف باید به اثبات برسد


دکتر سید‌رضا صدرالحسینی کارشناس حوزه دیپلماسی پیرامون تایید روسیه بر صحت فکت‌شیت امریکایی به سیاست روز گفت: با توجه به 9 دور مذاکرات در لوزان و مسائل حاشیه‌ای فراوان که بین گروه کشورهای 1+5 پدید آمد متوجه سناریوی عملیات روانی آنان با محوریت فکت‌شیت و بازی رسانه‌ای در این چارچوب را شاهد هستیم. وی افزود: به نظر می‌رسد عقلای دوطرف در‌خصوص این پیش‌بینی غیرقابل اتکا نباید وقت و هزینه بیش از اندازه بنمایند چرا =که موضوع اصلی از جانب گروه 1+5 عدم دسترسی ایران به بمب‌ هسته‌ای است و هدف ایران دستیابی به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای و توسعه این علم توسط دانشمندان داخلی به همراه رفع کلیه تحریم‌ها می‌باشد.


از دیدگاه این کارشناس بنابراین دو طرف مذاکره در صورتی می‌توانند به یک تفاهم و توافق برد - برد برسند که در مسائل حاشیه‌ای مانند فکت‌شیت وقت و سرمایه زیادی هزینه ننمایند.


به اعتقاد صدرالحسینی البته سوابق بی‌صداقتی گروه کشورهای 1+5 بر همه آشکار شده و این بازی جدید فکت‌شیت‌ها (آمریکا و فرانسه) طرف ایرانی را هوشیارتر، دقیق‌تر و با برنامه هوشمندانه‌تر وارد مذاکرات آینده خواهد کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در جمع‌بندی باید توجه داشت که مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه روسیه موضوعی را بیان نمود که توجه بیشتر مذاکره‌کنندگان ایرانی را می‌طلبد و آن این بوده است که وی به صحت مندرجات فکت‌شیت آمریکایی صحه گذاشته و ابراز داشته که فکت‌شیت آمریکایی‌ها کاملاً درست است که البته صحت این گفته باید به اثبات برسد اما اصل موضوع صحنه مذاکرات ماه‌های آینده است که سربازان خط‌مقدم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید با هوشمندی و آمادگی کامل به آن ورود کنند.

 

حرکت تیم مذاکره‌کننده در خط رهبری


محمد‌حسن قدیری‌ابیانه دیگر کارشناس حوزه سیاست خارجی در این زمینه به سیاست روز گفت: هر طرفی سعی می‌کند از تفاهم سیاسی در لوزان برداشت خود را داشته باشد حتی اگر فکت‌شیت آمریکایی را واقعی بدانیم برداشت از عبارت آن می‌تواند متفاوت باشد.


وی در ادامه گفت: البته هیئت ایرانی تفسیر دیگری دارد و می‌گوید آن فکت شیت واقعی نیست و چون ما فکت‌شیت ایرانی را ندیدیم و هنوز در حد بیانیه است اظهارات وزیر خارجه را ملاک قرار می‌دهیم اما در این مذاکرات نگران مسئله مهمتری هستیم. به نقل از آقای ابوطالب معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور آمده است (که ارزش آغاز تعامل بیش از موضوع هسته‌ای است آن را نباید از دست داد) این نگاه اگر بر هیئت ایرانی حاکم باشد نگاه بسیار خطرناکی است و این در حقیقت توجیه همان عبارتی است که گفته بودند هر توافقی بهتر از توافق نکردن است.


به عقیده محمد‌حسن قدیری‌ابیانه کسی که این نگاه را داشته باشد برای رسیدن به تعامل هر امتیازی را می‌دهد بدون اینکه در مقابلش امتیازی بدهد. چراکه این نگاه با نگاه امام و رهبری نیز متفاوت است. امیدوارم وزیر خارجه کشورمان و همکارانشان چنین نگاهی نداشته باشند. وی در پایان گفت:در یک جمع‌بندی هیئت ایرانی موظف است در چارچوب سیاست‌های کلان رهبری قدم بردارد و اگر هم اشتباهی رخ داده باشد چاره‌ای جز رفع آن اشتباه نیست زیرا هنوز ایران تعهدی را امضا نکرده که بخواهد به آن پایبند باشد.

منبع: سیاست روز

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon