فرسایش خاک‌های با ارزش در چهارمحال و بختیاری؛ بلوط‌هایی که «زغال‌» می‌شوند

فرسایش خاک‌های با ارزش در چهارمحال و بختیاری؛ بلوط‌هایی که «زغال‌» می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل درختان بلوط جنگل‌های جنوب و غرب استان به زغال در کنار فرسایش خاک‌های با ارزش چالش پیش روی زمین در چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، در حالی که 22 آوریل را روزجهانی زمین نام گذاری کرده‌اند، در کشور ما پا را از این هم فراتر گذاشته و این روز را با عنوان «روز زمین پاک» می‌شناسند.

چهارمحال و بختیاری با داشتن مناطق جنگلی فراوان، مراتع، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و کوه‌های سر به فلک کشیده، همواره به داشتن زمین و آب و هوایی پاک و سالم در کشور شهره بوده است.

دیار کارون و زاینده‌رود این روزها اما نه تنها هوایش با میهمان ناخوانده‌ای به نام غبار استان‌ها و کشورهای همسایه آلوده شده و آب آشامیدنی مردم نیز عده‌ای را روانه بیمارستان‌ها نموده، خاک و زمینش هم وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

یک فعال محیط زیست در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: باید پذیرفت که وضعیت زمین در استان ما چندان جالب نبوده و اگر روند تخریبی خاک و زمین همچنان ادامه پیدا کند، آثار نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

یونس زراسوند با اشاره به روند تخریبی زمین در جای جای استان افزود: در حال حاضر اصلی ترین مشکل در چهارمحال و بختیاری فرسایش خاک‌های با ارزش است.

وی گفت: دخل و تصرف در نظام آبی و انتقال غیر علمی و غیرکارشناسی آب از استان به نقاط دیگر کشور و حتی انتقال‌های درون استانی آب، باید متوقف شود تا زمین زنده بماند و بتواند نفس بکشد.

زراسوند چرای بی‌رویه دام‌ها را که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی در سراسر استان شده از دیگر عوامل تخریب زمین دانسته و افزود: اگر مراتع فقط در اختیار عشایر باشد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما وقتی افرادی به جز عشایر وارد این حیطه می‌شوند باید انتظار نابودی پوشش‌های گیاهی و در نتیجه تخریب زمین را هم داشت.

این فعال محیط زیست، تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل درختان بلوط جنگل‌های جنوب و غرب استان به زغال را هم مورد اشاره قرار داده و خواستار عزم جدی مسئولان در سال جدید برای مقابله با این پدیده‌های مخرب محیط زیست شد.
 

زراسوند گفت: در سال‌های اخیر، احداث سدهای فاقد ارزیابی علمی زیست‌محیطی و حفر صدها چاه مجاز و غیرمجاز در چهارمحال و بختیاری سبب کویری ‌شدن زمین و فرسایش خاک شده است که آثار آن به مرور در حال خودنمایی است.

وی افزود: دوره آزمون و خطا گذشته و فقط با قبول اشتباهات باید در شیوه اجرای طرح‌های عمرانی تجدیدنظر کرده و با احترام به محیط‌زیست استان، برای نجات زمین تلاش کنیم.

یونس زراسوند پیرامون نقشی که هر کدام از مردم می‌توانند برای سهیم شدن در پاکی زمین داشته باشند هم مطالبی را بیان کرده و گفت: ما باید ثابت کنیم که زمین را دوست داریم و برای این کار، راه‌های فراوانی وجود دارد.

این فعال محیط زیست مواردی چون صرفه جویی در مصرف کاغذ، آلوده نکردن آب رودخانه‌ها و زمین گردشگاه‌های عمومی، قطع نکردن درختان جنگلی و کاشت نهال را از ساده ترین راه‌های کمک به حفظ زمین دانسته و افزود: زمین پاک، میراثی است که پیشینیان برای ما به ودیعه نهاده‌اند و ما هم باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

زراسوند گفت: بازیافت انرژی و موادی که به عنوان زباله می‌شناسیم می‌تواند دگرگونی‌های فراوانی را در پی داشته باشد که ظرفیت کره زمین را برای همه موجودات و از جمله انسان بالا ببرد و به همین دلیل از دور ریختن موادی که طبیعت را آلوده می‌کنند باید جدا خودداری کرد.

وی افزود: یکی از روسای جمهور پیشین کشور، چهارمحال و بختیاری را سوئیس ایران نامیده بود اما روند تخریبی زمین در این سال‌ها و برخی پروژه‌های عمرانی، به ویژه در حیطه انتقال آب می‌تواند این استان را به یک کویر کوهستانی بدل سازد که مردم و مسئولان باید در قبال این موضوع حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

گزارشی از سمانه عسگری

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon