شیر فله‌ای خراسان شمالی در جوشش قیمت


شیر فله‌ای خراسان شمالی در جوشش قیمت

خبرگزاری تسنیم: طرح ساماندهی عرضه شیر فله‌ای در خراسان شمالی از ابتدای اردیبهشت‌ماه در حالی آغاز شده است که قیمت این محصول هنوز شیر تو شیر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، موضوع قیمت‌گذاری برای شیر فله‌ای و تعیین نرخ مصوب برای آن سال‌های سال است که مورد مناقشه مسئولان بهداشت و تولیدکنندگان است و اجرایی شدن طرح ساماندهی شیر فله‌ای می‌توانست فرصتی باشد تا قیمت فروش آن نیز سامان بگیرد.

مسئولان وزارت بهداشت و نیز سازمان دامپزشکی می‌گویند تعیین نرخ مصوب برای شیر فله‌ای در حقیقت به معنای پذیرفتن و تأیید سلامت این محصول و مجوز برای مصرف آن است و به همین لحاظ تاکنون در برابر آن مقاومت می‌شد.

نرخ مصوب شیر رعایت نمی‌شود

همین امر سبب شده تا قیمت‌گذاری این محصول، که در خراسان شمالی، پرطرفدارتر از شیر پاستوریزه است بلاتکلیف بماند اما آن‌گونه که رئیس اتحادیه دامداران خراسان شمالی می‌گوید نرخ عرضه شیر در استان مصوب شده است اما به آن عمل نمی‌شود.

حسینعلی حصاری می‌گوید: قیمت خرید شیر فله‌ای از دامدار 1250 تومان مصوب شده و واحدهای صنفی نیز باید این محصول را با 150 تومان سود به قیمت 1400 تومان به مشتریان بفروشند.

وی می‌افزاید: البته این امر جز در واحدهای کنار مصلی در مرکز استان، رعایت نمی‌شود و شیر باقیمت 1500 به دست مشتری می‌رسد.

استقبال مردم از شیر فله‌ای و مصرف آن است. گذشته از اینکه این امر به علت گران بودن شیر پاستوریزه و فراوری‌شده، است یا فرهنگ مردم، به‌هرحال مردم ما استقبال خوبی از شیرهای پاستوریزه نداشته و همواره متقاضی شیرهای فله‌ای و محصولات لبنی سنتی بوده‌اند.

این استقبال و اقبال مردم نیز در حالی است که عرضه شیر فله‌ای به سبب تأمین امنیت غذایی مردم، ممنوع اعلام‌شده بود.

البته سخت‌گیری‌ها در مصرف شیر فله‌ای در استانی که سرانه مصرف این محصول در آن کمتر از میانگین کشوری است، نتوانست خیلی موفق آمیز باشد و مسئولان به‌ناچار برای کاهش مخاطرات بهداشتی و نیز تأمین سلامت مردم، طرح ساماندهی عرضه شیر خام و فله‌ای را از اول اردیبهشت اجرایی کردند تا نه بهداشت مردم با خطر روبه‌رو شود و نه شیراز سبد غذایی حذف شود.

در این طرح قرار است شیر فله‌ای و ماست‌هایی که به‌صورت سنتی تولیدشده‌اند، با مشخصات کارگاه‌های تولیدی به‌صورت سامان‌یافته عرضه شود اما بازهم در این طرح، ساماندهی بر قیمت شیراز قلم افتاد.

مشکل شیر مهروموم‌هاست که حل‌نشده است

مسئول اتحادیه لبنیات و مرغ فروشان بجنورد دراین‌باره می‌گوید: موضوع قیمت‌گذاری بر شیر فله‌ای سال‌های سال است که برطرف نشده باقی‌مانده است.

حسین قاسم‌زاده درباره اجرای ساماندهی عرضه شیر فله‌ای در استان اظهار می‌کند: این طرح از اواخر سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در آن، در مرحله نخست، قرار است شیر و نیز ماست‌های فله‌ای سنتی، تنها با درج مشخصات واحد کارگاهی تولیدی در ظروف، مجاز به عرضه باشند.

قاسم‌زاده می‌افزاید: قرار است با نتیجه‌بخش بودن این طرح، عرضه سایر محصولات لبنی همچون ماست چکیده و کره نیز ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه مردم استان به‌جای استقبال از مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه، به تولیدات سنتی اقبال دارند افزود: جلوگیری از عرضه محصولات لبنی فله‌ای در این استان، علاوه بر کاهش سرانه مصرف این محصولات، سبب تولید و عرضه این محصولات در منازل و به‌صورت زیرزمینی می‌شود.

وی گفت: به همین لحاظ مسئولان امر، در تلاش هستند تا محصولات لبنی فله‌ای با کمترین مخاطره بهداشتی و به‌صورت سامان‌یافته در بازار عرضه شود.

مردم به شیر فله‌ای رغبت بیشتری دارند

معاون فنی و سلامت دامپزشکی خراسان شمالی نیز می‌گوید: در فرهنگ مردم استان رغبت به استفاده از شیر فله‌ای بیش از شیرهای پاستوریزه و استریلیزه است و برای ترغیب مردم به استفاده از شیر و نیز پاسخ به ذائقه مردم استان در استفاده از شیرخام فله‌ای، مبادرت به ساماندهی مراکز عرضه شیر فله‌ای کردیم.

حمید رمضانی اظهار می‌دارد: توصیه دامپزشکی و نیز دانشگاه علوم پزشکی به مردم، مصرف شیر به‌صورت استریلیزه و یا پاستوریزه است اما مردم خراسان شمالی رغبت بسیار زیادی از استفاده از شیر فله‌ای دارند.

وی می‌افزاید: ازاین‌رو کارگروه سلامت، برای تأمین امنیت سلامت مردم در مصرف شیر خام، ساماندهی عرضه این محصول را در دستور کار خود قرار داده است و ازاین‌پس تنها، مراکز تعیین‌شده برای عرضه، مجاز به فروش شیر فله‌ای هستند.

به گفته وی میزان تولید شیر در استان معادل بیش از 70 درصد از فرآورده‌های خام دامی استان است و این محصول ماده اولیه برای بسیاری از تولیدات است بنابراین به خطر افتادن سلامت شیر سبب ایجاد مخاطرات جدی در سایر محصولات مزبور می‌شود.

سرانه مصرف شیر در جهان، 300 لیتر است اما سرانه مصرف این محصول توسط مردم خراسان شمالی در سال کمتر از 100 لیتر است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon