حمله عربستان به یمن نشان داد که اعراب می‌توانند به تنهایی اقدام کنند

حمله عربستان به یمن نشان داد که اعراب می‌توانند به تنهایی اقدام کنند

خبرگزاری تسنیم: سفیر عربستان در انگلیس در مصاحبه‌ای گفت که حمله ریاض به یمن نشان داد که اعراب می‌توانند به تنهایی اقدام کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شاهزاده "محمد بن نواف" سفیر عربستان در انگلیس گفت که مداخله نظامی عربستان در یمن نشان داد که این کشور در مقابل ایران خواهد ایستاد و کشورهای عربی بدون رهبری آمریکا نیز می‌توانند از منافع خود حمایت کنند.

وی افزود که حمله ائتلاف به رهبری عربستان به یمن که چهار هفته به طول انجامید به اهداف خود دست یافته است و این ائتلاف می‌تواند الگویی برای اقدام مشترک کشورهای عربی باشد.

ائتلاف کشورهای حمله کننده به یمن روز سه‌شنبه اعلام کرد که حملات هوایی به یمن را متوقف می‌کند اما تایید کرد که در صورت نیاز به عملیات خود در یمن ادامه خواهد داد.

شاهزاده محمد در ادامه مصاحبه خود با رویترز گفت: ایران نباید هیچگونه حرفی در امور یمن داشته باشد. آنها بخشی از جهان عرب نیستند. مداخله آنها باعث بی ثباتی شده است آنها به ایجاد ویرانی در بخشی از جهان ما پرداخته و به دلیل سیاست‌های خطرناک آنها شاهد حوادثی هستیم که اتفاق می‌افتد.

جنگنده‌های عربستان سعودی 27 روز مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را بمباران کردند که حاصل آن 2051 شهید و 3948 زخمی و آوارگی 150هزار نفر بوده است.

این شاهزاده سعودی گفت: از این رو شما یک ائتلاف و یک سیاست خارجی برای همه ما دارید. ما خواستار جهان عربی عاری از هرگونه مداخله خارجی هستیم. ما می‌توانیم با چالش‌های خود تعامل کنیم.

محمد بن نواف اضافه کرد: حمله نظامی به این درک که ما توانایی نداشته و شجاعت اتخاذ چنین تصمیمات سخت را نداریم پایان بخشید.

سفیر عربستان در انگلیس در ادامه این مصاحبه به نقش آمریکا در حمایت از ائتلاف حمله کننده به یمن اشاره کرد و گفت: دکترین اوباما بسیار شفاف است. این یک دوستی تاریخی است که ادامه خواهد یافت اما ما باید خود را ثابت کنیم.

این شاهزاده سعودی گفت که حمله به یمن هم اکنون وارد مرحله جدیدی شده است.

وی گفت: این یک آتش بس نیست بلکه انتقال عملیات از بمباران‌های استراتژیک به حمایت، نظارت و حفط توافق سیاسی است که هم اکنون بر اساس قطعنامه سازمان ملل در حال بررسی است.

با وجود حمله یک ماهه سعودی‌ها به یمن به بهانه مقابله با جنبش انصارالله، این شاهزاده سعودی گفت که حمله به یمن نه به دلایل اختلافات مذهبی بلکه به دلیل اختلافات سیاست خارجی بوده است.

وی گفت:این یک چالش سیاست خارجی است. ما با سیاست خارجی آنها [ایران] مشکل داریم.

محمد بن نواف افزود: به طور مثال زمانی که ما به تقابل با اسرائیل می‌پردازیم، ما با سیاست‌های آنها مشکل داریم و مشکلی با مذهب آنها نداریم. تقابل ما با ایران نیز به دلیل سیاست خارجی آنها است.

جنگنده‌های عربستان سعودی روز 6 فروردین ( 26 مارس) در عملیاتی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» به صنعا پایتخت یمن و چندین شهر دیگر این کشور حمله کردند. این حملات مناطق مسکونی یمن و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داد.

«احمد عسیری» سخنگوی عملیات موسوم به «طوفان قاطع» روز گذشته 1 اردیبهشت ماه  (21 آوریل) پایان این عملیات را اعلام کرد. عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که پایان عملیات بنا بر درخواست منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن صورت گرفته است.

عسیری در سخنان خود همچنین تأکید کرد که عربستان هرگاه که مناسب ببیند برای توقف آنچه تحرکات حوثی‌ها خواند، در یمن دخالت خواهد کرد.

در حالی که عربستان در هنگام شروع حمله به یمن هدف این عملیات را حمایت از مشروعیت و بازگشت منصور هادی به قدرت اعلام کرده بود ولی بعد از اعلان پایان جنگ هنوز درگیری کمیته‌های مردمی با عناصر وابسته به منصور هادی و القاعده در جنوب یمن همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان