گاردین: مصر السیسی دیکتاتورتر از مصر مبارک است

گاردین: مصر السیسی دیکتاتورتر از مصر مبارک است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه انگلیسی با اشاره به صدور حکم ۲۰ سال زندان علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر، نوشت مصر در دوران رژیم «عبدالفتاح السیسی» دیکتاتورتر و بحرانی‌تر از مصر دوران «حسنی مبارک» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه مصر، سه‌شنبه گذشته «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور را به جرم «تحریک قتل» تظاهرات‌کنندگان در پرونده موسوم به «کاخ الاتحادیه» به 20 سال زندان محکوم کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای در این‌باره نوشت «آنچه که در جریان این تظاهرات اتفاق افتاد، همچنان مبهم است ولی روشن است که این محاکمه بخشی از حملات نظام کنونی مصر علیه مرسی و طرفدارانش است. این در حالی است که کسانی از مخالفان مرسی که تجاوزهایی را مرتکب شدند، محاکمه نشده‌اند.»

این روزنامه خاطرنشان کرد «نظام کنونی مصر رهبر ارشد گروه "اخوان‌المسلمین" را بازداشت کرده است و به این اقدام بسنده نکرده و بلکه نهادهای مدنی را هدف قرار داده و رسانه‌ها را به سیطره خود درآورده است. روزنامه‌نگاران و مخالفان با "کودتای نظامی" به فرماندهی السیسی در بازداشت به‌سر می‌برند.»

گاردین در ادامه نوشت «مصر در دوران السیسی بسیار دیکتاتورتر و بحرانی‌تر از دوران رژیم حسنی مبارک شده و بهار عربی در این کشور به کابوس عربی تبدیل شده است.»

گاردین با اشاره به ادامه همکاری‌های نظامی و اقتصادی آمریکا و برخی کشورهای غربی با نظام کنونی مصر، تصریح کرد واقعیت آن است که دولت منتخب و دموکراتیک مصر از طریق توسل به زور برکنار شد و صحیح نیست آمریکا و کشورهای غربی با این موضوع کنار بیایند.»

محمد مرسی اولین رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر، پس از تظاهرات مخالفانش که خواستار خروج‌ وی از قدرت بودند، در ژوئیه سال 2013 از این سمت عزل شد. از آن زمان تاکنون نیروهای پلیس و ارتش عبدالفتاح السیسی بیش از یک هزار و 400 تظاهر کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار طرفدار وی را زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها تن از طرفداران مرسی در محاکمه‌های جمعی سریع که سازمان ملل آن را در تاریخ معاصر جهان «بی‌سابقه» خوانده است، به مرگ محکوم شده‌اند.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز رژیم السیسی را که به علت خستگی مردم مصراز بی‌ثباتی سیاسی در کشور محبوبیت غیرقابل انکاری دارد، سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان