صادرات گاز ایران به اروپا در مرحله مذاکره بر سر جزئیات است

صادرات گاز ایران به اروپا در مرحله مذاکره بر سر جزئیات است

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در ترکیه با اشاره به تمایل کشورش برای صادرات گاز به اروپا گفت:«زمینه انتقال گاز ایران (به اروپا) از طریق ترکیه ایجاد شده و جزئیات همچنان موضوع مذاکره است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفیر ایران در ترکیه گفت: در صورت لغو تحریم‌های غرب، ایران می‌تواند فرصت سرمایه گذاری به‌ارزش 30میلیارد دلار در بخش انرژی خود ایجاد نماید.
علیرضا بیگدلی که در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی سخن می گفت، افزود: «ما می‌توانیم یک فرصت سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در بخش انرژی پیشنهاد دهیم».
وی گفت: بخش انرژی ایران به‌دلیل تحریم‌های بین المللی، سرمایه گذاری‌های لازم را جذب نکرده است.
اوایل ماه جاری، ایران و قدرت‌های جهانی به چهارچوبی برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند. در صورت دستیابی به توافق تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو خواهد شد.
از زمان اعلام دستیابی به این تفاهم، شرکت‌های بزرگ انرژی از قصد خود برای سرمایه گذاری در منابع انرژی پرسود ایران خبر داده‌اند.
سفیر ایران همچنین گفت: منابع عظیم گازی ایران می‌تواند برای انتقال انرژی به اروپا از طریق ترکیه مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: «زمینه انتقال گاز ایران (به اروپا) از طریق ترکیه ایجاد شده و جزئیات همچنان موضوع مذاکره است».
کشورهای اروپایی که به‌دلیل اختلافات با روسیه خواهان تنوع بخشیدن به منابع تأمین انرژی خود هستند، در حال تمایل نشان دادن به چنین پروژه‌ای به‌عنوان بخشی از کوریدور گازی جنوبی هستند.
اوایل ماه جاری، میگوئل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت، اعضای این اتحادیه آزادند که از ایران گاز وارد کنند. این اقدام می‌تواند وابستگی آنها به روسیه را که یک‌سوم کل گاز مصرفی اروپا را تأمین می‌کند، از بین ببرد.
ترکیه خط لوله انتقال گاز ترانس آتلانتیک را احداث کرده که گاز جمهوری آذربایجان را از طریق گرجستان به مرزهای غربی ترکیه انتقال خواهد داد تا از آنجا به کشورهای اروپایی ارسال گردد.
ایران همچنین علاقمند به اضافه شدن گاز ترکمنستان به این پروژه است، در حالی که احداث یک خط لوله جدید از زیر دریای خزر به جمهوری آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد.
بیگدلی افزود: «ما همچنین می‌خواهیم یک خط ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه باشیم... این به ارتقای مناسبات اقتصادی سه‌جانبه کمک خواهد کرد».

انتهای پیام/95*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه