طرح نحوه فعالیت احزاب این هفته در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود

طرح نحوه فعالیت احزاب این هفته در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پس از ۹ ماه مسکوت ماندن این هفته در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پس از 9 ماه مسکوت ماندن از 29 تیرماه 1393 این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تدوین طرح اصلاح قانون احزاب در سال گذشته، در جلسه علنی 18 تیرماه 1393 گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را مورد بررسی قرار دادند و پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح، در نهایت آن را با 171 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

پس از تصویب کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، نوبت به جزئیات این طرح رسید که در 3 فصل و 21 ماده شرایطی را برای نحوه صدور پروانه مجوز فعالیت احزاب، چارچوب‌ها و حدود فعالیت هر حزب و حقوق و مسئولیت‌های آنها مشخص کرده بود؛ در حین بررسی این طرح نمایندگان مجلس مرتب عدم پختگی طرح مذکور، تعارض طرح با قانون اساسی و عدم اخذ پیشنهادهای لازم از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس را گوشزد می‌کردند، اما با وجود این ایرادات بهارستان‌نشینان 12 ماده از این طرح را به تصویب رساندند.

با افزایش ایرادات طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و ارجاع برخی مواد طرح مذکور به کمیسیون شوراها برای رفع ایراد، سرانجام وکلای ملت پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح به مدت سه ماه را بر اساس ماده 195 آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح و با 132 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با این تقاضا موافقت کردند.

بنابراین با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس، کمیسیون شوراها موظف شد از 29 تیرماه 1393 پس از 3 ماه گزارش نهایی خود را در مورد این طرح به صحن پارلمان ارائه دهد. 

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور نیز چهارم مرداد 1393 خبر تدوین لایحه فعالیت احزاب را رسانه‌ای کرد و گفت: این لایحه نهایی شده و اوایل شهریور ماه تقدیم مجلس می‌شود.

پس از وعده سخنگوی وزارت کشور و به منظور تهیه لایحه نحوه فعالیت احزاب، کمیته سه جانبه‌ای با مشارکت احزاب، دولت و مجلس در وزارت کشور تشکیل شد و این کمیته به جمع‌آوری نظریات احزاب و گروه‌های سیاسی برای پربارتر کردن لایحه پرداخت و این پیشنهادات را به وزیر کشور برای ارسال به هیئت دولت جهت تصویب و ارائه به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

با وجود اینکه سخنگوی وزارت کشور خبر از تدوین لایحه فعالیت احزاب داده بود، اما فرصت به بررسی و تصویب پیشنهادات وزارت کشور در خصوص اصلاح قانون احزاب نرسید و در نهایت کمیسیون شوراها نسبت به تکمیل طرح اصلاح قانون احزاب اقدام و گزارش نهایی آن را برای معاونت قوانین نیز ارسال کرد.

محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این خصوص گفت: کمیسیون شوراها با تأخیر هفت ماهه دولت در ارائه لایحه احزاب مجبور شد طرح اصلاح این قانون را که پیش از این در دستور کار مجلس بود را نهایی کند.

وی ادامه داد: مجلس انتظار داشت، وزارت کشور پس از آنکه زمان سه ماهه برای ارائه قانون احزاب تعیین کرد، در زمان مقرر لایحه را به قوه مقننه ارسال می کرد؛ هفت ماه از زمان ارائه لایحه احزاب گذشته است و باید تکلیف و چارچوب احزاب مشخص شود، بر این اساس کمیسیون شوراها و امور داخلی نسبت به تکمیل طرح اصلاح قانون احزاب اقدام کرده و گزارش نهایی آن را برای معاونت قوانین نیز ارسال کرده است.

نائی رئیس کمیسیون شوراها تأکید کرد: طرح اصلاح قانون احزاب با نظر دولت و کمک کارشناسان وزارت کشور تهیه و تنظیم شده است که تصور می کنم از چارچوب خوبی برخوردار است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon