ابعاد پیروزی استراتژیک یمنی‌ها و شکست مفتضحانه آل‌سعود


ابعاد پیروزی استراتژیک یمنی‌ها و شکست مفتضحانه آل‌سعود

خبرگزاری تسنیم: صبر استراتژیک ملت یمن بر تنفر راهبردی عربستان پیروز شد و ریاض حتی موفق نشد یک متر از خاک یمن را به اشغال درآورد و عبدربه منصور هادی را در آنجا مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار لبنان، عملیات طوفان مملکت شنها با اعلام شکست عربستان سعودی با وجود تلاش برای بزک کردن آن به پایان رسید، عربستان در این حمله، شکست مفتضحانه‌ای از انصار الله و ارتش و ملت یمن خورد و یمنی‌ها صلابت و قدرت خود برای درگیری و محافظت از تمامیت و تسلط بر کشورشان را عنوان کردند.

از همان روز اول تجاوز به یمن ریشه‌های شکست در این عملیات کاشته شد، چرا که کسانی که به‌دنبال اجیر کردن ارتش‌های عربی بر ضد ملتی فقیر و در عین حال شجاع و غیور و باشهامت هستند؛ هرگز پیروز نخواهند شد، علاوه بر اینکه نیروهای سعودی ناتوانی خود از پیشروی زمینی را نیز اثبات کردند . در نهایت این جنگ وجهه عربستان را به‌عنوان کشوری جنایت‌کار و متجاوز و خونریز و در عین حال ضعیف و ناتوان نشان داد.

امام خامنه‌ای چند روز پیش گفته بود: "اگر آنها [صهیونیست‌ها ] در غزه توانستند پیروزی کسب کنند، این عده [سعودی‌ها] نیز قادر به پیروزی خواهند شد". ایشان بر شکست قطعی عربستان در این حمله تأکید کردند و ابراز داشتند که بینی سعودی‌ها قطعاً به خاک مالیده خواهد شد، امتداد این سخنان استراتژیک از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تکرار شده و ایشان نیز وعده پیروزی یمنی در این جنگ را داد.

سؤالی که همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده، این است که در روزهای اخیر قبل از اعلام توقف جنگ چه اتفاقاتی افتاد تا عربستان سعودی مجبور به توقف تجاوز خود بدون تحقق حتی یکی از اهداف اعلام‌ شده گردید؟

اتفاقاتی که رخ داده تنها در چارچوب پیش‌بینی‌ها و اخبار متداول در رسانه‌های جمعی است، اما آنچه به‌قطع و یقین و وضوح می‌توان گفت و نشانه‌های بزرگی برای آن وجود دارد، اعلام احتمال توقف درگیری‌ها چند ساعت قبل از اعلام رسمی آن از زبان حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بود که در آغاز نشست معاونین وزارت خارجه ایران و سوریه و سوئیس مطرح شد. وی تأکید کرد: دیپلماسی ایران تحولات موجود در یمن را به‌دقت بررسی می‌کند و ما نسبت به توقف حملات نظامی عربستان سعودی در یمن طی چند ساعت آینده در سایه تلاش‌‌های انجام ‌شده در این مسیر خوش‌بین هستیم.

این موضوع به‌صورت شکلی نیز شکست عربستان سعودی در این جنگ را نشان داد.

اهداف اعلام ‌شده عربستان سعودی از تجاوز به یمن

در اینجا ناگزیر هستیم سقف بالای اهداف اعلام شده ائتلاف سعودی آمریکایی در تجاوز به یمن را بررسی کنیم و بگوییم چگونه این اهداف به سطح حمایت از عربستان در برابر خطر حوثی‌ها تنزل پیدا کرد؛ این در حالی بود که چنین چیزی اصلاً در تصور انصار الله نیز نبود.

مهم‌ترین اهداف اعلام شده عبارت بودند از:

1- عقب راندن حوثی‌ها از صنعا و سایر شهرهای یمن و خلع سلاح‌های سنگین و متوسط از آنها بدون قید و شرط.

2- بازگشت منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن و دولت وی به صنعا و ادامه فعالیت‌های او.

3- بازگشت به نتایج گفتگوها و اجرای آن تحت نظارت دولت منصور هادی.

4- لغو تمامی انتصابات انجام‌ شده از سوی انصار الله.

اینها اهداف اعلام شده از روی اعتقاد به تجاوزطلبی سعودی آمریکایی به یمن بود، کدام‌یک از این اهداف محقق شد ؟ مشروعیتی که عربستان ادعای بازگشت آن به یمن را داشت، کجاست؟ رئیس‌ جمهور مستعفی و فراری یمن کجاست ؟ آیا حوثی‌ها به صعده بازگشتند؟

نتایج تجاوز عربستان به یمن

- شکست ریاض در تسلط بر یمن در نتیجه خروج کامل این کشور و ابزارهای داخلی آن از یمن.

- اتحاد ملت یمن پشت رهبران جدید و جوان این کشور که توان خود را برای اداره بحران‌ها و درگیری‌ها ثابت کردند.

- کامل شدن پاکسازی کشور از عناصر القاعده و جماعت منصور هادی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی و انصار الله.

- اثبات صلابت و قدرت انصار الله در رویارویی با قدرت برتر هوایی و حفظ تمامیت و کنترل کشور.

- شکست خاندان حاکم عربستان در اجیر کردن و کشاندن ارتش‌های عربی به معرکه یمن و تنها ماندن در این کشور.

- اثبات ناتوانی نیروهای نظامی عربستان از پیشروی زمینی.

- افشای چهره عربستان سعودی به‌عنوان دولت جنایت‌کار و متجاوز و خو‌نریز در منطقه.

نکته جالب اینجاست که احمد العسیری سخنگوی عملیات موسوم به توفان قاطعیت که بنا به اعلام العربیه بعد از جنگ مشاور دفتر وزارت دفاع عربستان شد، مدعی شد که این عملیات نظامی با درخواست "دولت یمن" آغاز شده و با پیشنهاد آنها به پایان رسیده است!

صبر استراتژیک [ملت یمن ] بر تنفر استراتژیک [عربستان سعودی ] پیروز شد، پیکر کودکان شهید یمنی بر موشک‌های مکر و فریب عربستان فایق آمد و عربستان سعودی حتی موفق نشد یک متر از خاک یمن را به اشغال درآورده و عبدربه منصور هادی را در آنجا مستقر کند. این کشور حتی شاید نتواند بعد از این یک متر خاک برای دفن وی در یمن دست و پا کند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت