با کسی دعوا نداریم، خط قرمزها مشخص است


با کسی دعوا نداریم، خط قرمزها مشخص است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی با اشاره به نکاتی که برخی از منتقدان نسبت به هنرهای سنتی و صنایع دستی مطرح می‌کنند گفت: با کسی دعوا نداریم؛ خط قرمز هنرهای سنتی و صنایع دستی مشخص است.

عبدالمجید شریف‌زاده در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به پرسشی در خصوص مرز میان هنرهای سنتی و صنایع دستی با اشاره به مثالی اظهار اشت: چرا فرش یک سازمان جدا دارد؟ چرا برخی می‌گویند که فرش چون جزء صنایع دستی است باید زیرمجموعه معاونت صنایع دستی بیاید؟ در حالی که من اعتقادی به این موضوع ندارم؛ چرا که فرش جزء صنایع دستی ما هست ولی به دلیل جایگاه و اهمیتی که دارد و آن قابلیت را دارد که مجموعه مستقلِ اداره‌کننده‌ای به نام مرکز ملی فرش ایران داشته باشد.

وی اضافه کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی ما مثل همین است که فضا، گستردگی و تنوع زیادی دارد لذا نیاز به سازمان صنایع دستی دارد یا معاونت صنایع دستی دارد؛ ما هنر سنتی داریم و در مقابل آن هنر مدرنی که از غرب آمده است وجود دارد؛ حال این نکته را باید در نظر داشت که هنر سنتی ما وابسته به فرهنگ ماست و از این فرهنگ و تمدنِ سده‌ها و هزاره‌ها تغذیه می‌کند لذا تعریفی مشخص و رشته‌های مشخصی دارد.

مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی ادامه داد: زیرمجموعه رشته‌های هنرهای سنتی، صنایع دستی است که بهتر است به آن هنرهای صناعی بگوییم؛ همچنین رشته‌های دیگری همچون نگارگری و کتاب‌آرایی، موسیقی سنتی و مقامی و محلی، نمایش‌های سنتی و آئینی، معماری سنتی و هنرهای وابسته و کتابت و خوشنویسی نیز در ذیل این مجموعه قرار دارند.

شریف‌زاده یادآور شد: معتقدیم این طبقه‌بندی کلی است و در هر کدام از اینها، زیررشته‌های مختلفی داریم؛ به عنوان نمونه طبق طبقه‌بندی استاندارد ملی، فرش زیرمجموعه صنایع دستی است، همچنین هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب و سنگ، نساجی سنتی، سفال و سرامیک، رودوزی سنتی، آبگینه، چاپ‌های سنتی و رنگ‌رزی سنتی نیز از دیگر زیرمجوعه‌های صنایع دستی هستندکه هر کدام از اینها به نوبه خود زیررشته‌های دیگری را دربرمی‌گیرند؛ مثلاً وقتی می‌گوییم فلز؛ دواتگری، کوفت‌گری، میناسازی، ریخته‌گری و بسیاری از رشته‌های دیگر را در نظر داریم.

مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی با بیان انکه هیچ جای دنیا همچنین چیزی ندارند گفت: در ایران تعریف داریم که هنرهای سنتی چیست؟ رشته‌های ما کدامند؟ طبقه‌بندی ما چیست؟ و وقتی می‌گوییم صنایع دستی ما 250 رشته است منظور این است که این زیررشته‌ها از دل همین رشته‌ها درآمده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه وقتی می‌گوییم هنرهای سنتی، منظورمان در اصل یک کار علمی است و دعوای اداری با کسی نداریم، یادآور شد:‌ می‌گوییم شما در دانشگاه، مبانی هنرهای تجسمی را نباید به کسی که در رشته هنر اسلامی و صنایع دستی درس می‌خواند تدریس کنید اما کسی نمی‌فهمد.

وی اضافه کرد: با صدای بلند اعلام می‌کنیم که متن فارسی را نمی‌توانید با الفبای انگلیسی بخوانید؛ به همین منوال هم باید مبانی هنرهای سنتی را بنویسید و به دانشجو درس بدهید تا او بتواند این متن را بخواند، نباید مثل ترکیه شویم که خطشان را عوض کردند حالا نمی‌توانند خط اسلامی را بخوانند.

مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی خاطرنشان کرد: آنچه این دوستان ایراد می‌گیرند متأسفانه به دلیل عدم آشنایی به موضوع است؛ ما دعوایی نداریم که صنایع دستی به صورت مستقل باشد و خوشحال هم می‌شویم، همان‌طور که فرش شده است، اگر جایی ضعف داریم آن را باید تقویت کنیم.

شریف‌زاده با بیان اینکه این تعریف و طبقه‌بندی ما از هنرهای سنتی است تصریح کرد: در این کشور آنچه مربوط به گذشته تاریخی‌مان می‌شود، هنرهای سنتی است اما متأسفانه هیچ جای دیگر از سازمان‌های دولتی مکلف به فعالیت در حوزه هنرهای سنتی نیستند، مگر معاونت صنایع دستی؛ لذا ما باید انجام دهیم ولی کسی توجه نمی‌کند که این هنرمندان هنرهای سنتی را چه کسی باید مدیریت کند؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon