عراقچی: همه تحریم‌های مالی و اقتصادی باید در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو شوند

عراقچی: همه تحریم‌های مالی و اقتصادی باید در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو شوند

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: "همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرای توافق باید لغو شود و بر همین اساس هم توافق صورت گرفته است و تلاش خواهیم کرد تا آن را مکتوب کنیم".

خبرگزاری تسنیم ــ سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای‌، کشورمان پس از پایان مذاکرات سه‌روزه وین گفت: "کار روی نگارش متن را شروع کردیم و سه روز خیلی فشرده ابتدا روی چارچوب کاری که می‌خواهیم انجام دهیم بحث کردیم سپس بحث نگارش را از موضوع مشخص تحریم‌ها آغاز کردیم".

عراقچی در گفتگو با صدا و سیما در وین افزود: "با توجه به سوء تفاهماتی که در این مدت پیش آمده بود، و با توجه به اظهارات ضد و نقیضی که از سوی طرف مقابل وجود داشت، اصرار ما این بود که باید حتماً یک تصویر روشنی در این خصوص وجود داشته باشد در خصوص بحث تحریم‌ها و لذا محور اصلی کار ما این بار تحریم‌ها بود و از بحث تحریم‌ها کار نگارش را شروع کردیم".

وی با بیان "مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم" گفت: "البته کار سختی است و خیلی آهسته به پیش خواهیم رفت".

معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: "موضع ما کاملاً مشخص است، توافقاتی که در ادوار گذشته به دست آمده و در جلسه لوزان در قالب یک بیانیه مشترک منتشر شده کاملاً روشن است".

سید عباس عراقچی پس از پایان نشست ایران و گروه 1+5 که در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد، افزود: "همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرای توافق باید لغو شود و بر همین اساس هم توافق صورت گرفته است و تلاش خواهیم کرد تا آن را مکتوب کنیم".

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: "البته مکتوب کردن با توجه به ابعاد بسیار مختلفی که بحث تحریم‌ها دارند، خیلی پیچیده و گسترده است".

وی افزود: "در یک جمله می‌توان گفت که باید همه تحریم‌های اقتصادی برداشته شود، ولی با توجه به انواع و اقسام تحریم‌هایی که وجود دارد و زوایای بسیار مختلف آنها کار سختی است".

وی گفت: "با توجه به اینکه برخی به شورای امنیت مربوط می‌شود و برخی هم به آمریکا و برخی هم به اروپا و تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که گذاشته‌اند و ابعاد مختلفی که دارد، نگارش آن به این آسانی هم نیست ولی ما کار را شروع کردیم و امیدوار هستیم که در وقت مقتضی بتوانیم به پایان برسانیم".

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره دور بعدی مذاکرات گفت: دور بعدی مذاکرات در حاشیه اجلاس بازنگری "ان.پی.تی" هفته آینده در نیویورک برگزار می شود به این ترتیب فرصت را خیلی از دست نمی دهیم و هفته اینده ادامه مذاکرات در نیویورک است.

عراقچی افزود: با توجه به اینکه همه کارشناسان فنی و کارشناسان خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در اجلاس نیویورک حضور دارند، تصمیم گرفتیم که از این فرصت استفاده کنیم و درحاشیه ان اجلاس کار نگارش را هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح وزرا در نیویورک ملاقات های دوجانبه صورت خواهد گرفت گفت: وزیر خارجه امریکا در این اجلاس شرکت می کند و برنامه ای برای دیدار دوجانبه در حاشیه این اجلاس در رابطه با بحث هسته‌ای تنظیم شده است و خانم فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در نیویورک حضور دارد و برنامه ملاقاتی برای دیدار با وی تنظیم شده است و اگر وزرای دیگر هم به نیویورک بیانید ملاقات های دوجانبه خواهیم داشت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت