تدوین قانون احزاب براى اثربخشى طرح استانى شدن انتخابات ضرورى است

تدوین قانون احزاب براى اثربخشى طرح استانى شدن انتخابات ضرورى است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با اشاره به طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس گفت: قانون‌گذار و دولت باید تکلیف خود را با فعالیت‌هاى حزبى روشن کنند و سهم احزاب را نسبت به کرسى‌هاى مجلس به‌رسمیت بشناسند.

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح استانى شدن انتخابات مجلس، با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس مانند طرح‌های دیگر مزایا و معایبی دارد، گفت: وقتی انتخاب نمایندگان به صورت استانی برگزار شود، رویکرد مردم در انتخاب نماینده تغییر پیدا می‌کند. همچنین در این طرح گرایشات بیشتر به سمت حزبی و ائتلاف‌هاى گروهی پیش می‌رود و رویکرد فعالیت‌های حزبی در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوعات قانون‌گذار و دولت باید تکلیف خود را با فعالیت‌هاى حزبى روشن کنند و سهم احزاب را نسبت به کرسى‌هاى مجلس به‌ رسمیت بشناسد. در غیر این صورت ورود پول‌هاى کثیف و صاحبان قدرت و ثروت در قدرت سیاسى به خصوص پارلمان افزایش خواهد یافت، البته رونق بازار دلالان انتخاباتى نیز نباید فراموش شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: حتی اگر با این نگاه بدبینانه که نمایندگان فعلى با این مصوبه، مانع رقابت نیروهاى جوان و نوظهور در عرصه سیاست می‌شوند، به طرح نگاه نکنیم، باز هم باید توجه کرد که در این فرآیند فرصت براى سرمایه‌هاى انسانى نوظهور و توانمند بسیار سخت خواهد شد.

جلیلی تاکید کرد: در استانی شدن انتخابات مجلس ممکن است نگاه نمایندگان به مرکز استان و مناطق پر جمعیت متمرکز شود و این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این طرح است؛ اگر دغدغه‌ها و مشکلات مردم شهرهای کوچک دیده نشود، به خصوص شهرهاى کمتر برخوردار که به دلیل تبعیض و بى‌عدالتى از توسعه بازمانده‌اند، نتیجه این طرح مؤثر نخواهد بود.

"به‌عنوان مثال بسیارى از شهرهاى استان خوزستان دارای محرومیت‌های زیادی هستند که ممکن است با استانی‌شدن انتخابات مجلس و افزایش حجم فعالیت‌ها، نمایندگان نتوانند خود را پاسخگوی مردم شهر‌هاى حوزه اصلى بدانند."

وی در پایان گفت: اگر این طرح به‌گونه فعلی تدوین شود، علاوه بر توجه به احزاب باید نسبت به افزایش اختیارات شوراهاى شهر و روستا و شوراهاى شهرستان و استان نیز اقدام شود تا مدیران اجرایى پاسخگوی شوراها باشند و پیگیرى‌هاى منطقه‌اى و نیاز مردم به فراموشى سپرده نشود، لذا دو الزام تدوین قانون احزاب و قانون افزایش اختیارات شوراهاى روستا، شهر، شهرستان و استان براى اثربخشى طرح استانى‌شدن انتخابات ضرورى است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon