امتناع ایران از امضای قرارداد تجارت آزاد با پاکستان به دلیل جنگ یمن

امتناع ایران از امضای قرارداد تجارت آزاد با پاکستان به دلیل جنگ یمن

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه پاکستانی با اشاره به خودداری ایران از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با پاکستان مدعی شد حمایت اسلام آباد از تهاجم عربستان به یمن علت امتناع ایران از امضای این موافقتنامه بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بیزینس ریکوردر، خرم دستگیر وزیر دارایی پاکستان در راس هیئتی به ایران سفر کرده تا جلوی کاهش مبادلات تجاری دو جانبه را بگیرد و ایران را متقاعد سازد یک موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور امضا نماید. گزارش ها حاکی از آن است که ایران رسما از امضای این موافقتنامه خودداری کرده است.
آخرین موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور در دولت پرویز مشرف و در مارس 2004 به امضا رسید و دو سال بعد در سال 2006 اجرایی شد. این موافقتنامه روی کاغذ تا امروز لازم الاجرا بود. اما این موافقتنامه در عمل اجرا نمی شد.
با توجه به سفر 15 روز قبل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاکستان و ابراز رضایت وی نسبت به تقویت همکاری ها بین دو کشور از طریق امضای یک موافقتنامه، شاید امتناع ایران از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با پاکستان غیرمنتظره به نظر برسد.
گفته می شود که دلیل خودداری ایران از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با پاکستان، نارضایتی تهران از اظهارات نخست وزیر پاکستان در مورد حمایت وی از عربستان در تهاجم نظامی به یمن و همچنین افزایش حس ناخرسندی در بین مقامات ایرانی به دلیل تداوم کوتاهی اسلام آباد در اجرایی کردن پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است.
واضح است که ظریف در ماه جاری میلادی با این هدف به اسلام آباد آمد تا پاکستان را متقاعد به عدم ورود به جنگ یمن سازد. اما هر چه که در دیدار این مقام ارشد ایرانی با مقامات پاکستانی گذشته باشد، مشخص است که دولت نواز شریف نه توانسته ایرانی ها را راضی کند و نه سعودی ها را.
روابط تجاری ایران و پاکستان هرگز به حد روابط تجاری ایران و هند نبوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد دلار نمی رسد و این رقم از زمان روی کار آمدن دولت شریف کمتر نیز شده است. در سال 14-2013 صادرات پاکستان به ایران 84 درصد کاهش یافت و از 97.7 میلیون دلار به 53 میلیون دلار رسید. پاکستان در سال های اخیر تمایلی به دور زدن تحریم های تجاری علیه ایران از خود نشان نداده است. ظاهرا این روند کاهشی امسال نیز ادامه خواهد داشت. بدین ترتیب و با توجه به احتمال انعقاد توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5، بعید به نظر می رسد که وزیر دارایی پاکستان بتواند ایران را به ارتقاء روابط تجاری با پاکستان متقاعد سازد.
انتهای پیام/ 103

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه