المیادین: امید عربستان برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت دور از انتظار است

المیادین: امید عربستان برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت دور از انتظار است

خبرگزاری تسنیم: رژیم سعودی در تلاش برای کسب دستاوردی در شهر عدن در جنوب یمن است تا بتواند عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری را به قدرت بازگرداند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی درباره یمن نوشت: ائتلاف سعودی‌ها که به کنترل بر شهر عدن چشم دوخته است، به کمک شورای امنیت برای بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادی امید بسته است اما روند رویدادها و واقعیت‌های میدانی در یمن نشان می‌دهد که دل بستن به تحقق این امر در یمن دور از انتظار است.

به نظر می‌رسد عملیات موسوم به "بازگرداندن امید" [که باید نام آن را عملیات ناامیدی نام گذاشت]، بعد از حملات هوایی به ساختار زیربنایی یمن آغاز شد، دل به تحقق دستاوردی نظامی در جنوب یمن به‌ویژه در عدن بسته است.

ائتلاف سعودی که جنگ خود علیه استان‌های تعز، لج و عدن را تشدید کرده است، امید دارد که بتواند در صحنه عمل کنترل را به دست بگیرد تا اینکه این امر به ائتلاف اجازه دهد تا دولت عبدربه منصور هادی را به عدن بازگرداند و سپس نیز یمن بار دیگر همان حیاط خلوت سعودی‌ها شود.

ائتلاف سعودی‌ها در تحقق این مسئله دل به شورای امنیت بسته است که به بحث مذاکره (طرفهای یمنی) زیر نظر نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل ــ بعد از کنار گذاشتن جمال بن عمر که متهم به نظارت بر توافقنامه صلح و شراکت در یمن بود ــ رسیدگی خواهد کرد.

به‌گفته دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل متحد، دل بستن به کسب مجوز شورای امنیت برای استفاده از قدرت نظامی غیرممکن به نظر می‌رسد اما شورای امنیت که درخصوص تلاش‌های خوب خود برای گذار سیاسی در یمن  ــ همان‌طور که بان کی مون بیان داشت ــ اطمینان بخشی می‌کند، به‌نوبه خود دل به ائتلاف سعودی‌ها برای کنترل بر شهر عدن به‌عنوان مقدمه‌ای برای آغاز گفت‌وگو درباره راه حل سیاسی بسته است.

در این چارچوب، ائتلاف سعودی‌ها و شورای امنیت هریک دل به دیگری بسته است و این درحالی است که جنبش انصار الله یمن برقراری آتش‌بس را قبل هرگونه بحث درباره مذاکره به‌عنوان شرط مطرح کرده است. این جنبش همچنین شرط کرده است که گفت‌وگو برای تشکیل یک شورای ریاست جمهوری و دولتی کاردان از آن مرحله‌ای که ــ قبل از آغاز حملات هوایی به یمن ــ متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

شروط ارتش و جنبش انصار الله متکی به قدرت و توان میدانی و صحنه عمل در یمن است و پیشروی آنها در استان‌های مأرب، تعز و عدن در سایه حملات هوایی گواه این مدعا است.

این امر ممکن است که زمینه شک و تردید درخصوص تلاش‌های شورای امنیت را فراهم کند که آیا این شورا به‌دنبال یک راه حل ممکن در کوتاه‌مدت است یا اینها تلاش‌هایی در وقت اضافه است که در انتظار تغییر معادلات در بلندمدت صورت می‌گیرد؛ آن‌گونه که در لیبی روی می‌دهد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان