خروج توسعه بندر چابهار از بلاتکلیفی با سفر وزیر هندی به ایران

خروج توسعه بندر چابهار از بلاتکلیفی با سفر وزیر هندی به ایران

خبرگزاری تسنیم: منابع هندی اعلام کردند با سفر وزیر کشتیرانی این کشور به ایران طی چند روز آینده و امضای یک یادداشت تفاهم دو جانبه، توافق ایران و هند بر سر توسعه بندر چابهار شکل رسمی به خود خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، توافق ایران و هند بر سر توسعه بندر چابهار که مدت هاست بلاتکلیف باقی مانده، احتمالا با امضای یک یادداشت تفاهم بین دو کشور شکل رسمی به خود خواهد گرفت.

نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند قرار است در چند روز آینده به ایران سفر کند و با امضای یک یادداشت تفاهم دو جانبه این توافق را رسمی کند.

هند همچنین در حال مذاکره با آمریکا برای معاف شدن فعالیت هایش در چابهار از تحریم ها علیه ایران است. مذاکرات در مورد سرعت و نحوه ای که دولت آمریکا قرار است هند را از تحریم ها معاف کند  نیز ممکن است در دستور کار باشد، تا هند در معرض ریسک تحریم شدن قرار نگیرد.

سفر گادکاری به تهران پس از آن صورت می گیرد که راجیو خار از مقامات ارشد وزارت بارزگانی هند  اوایل ماه جاری به ایران سفر کرد.

با توجه به احتمال توافق ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای این کشور و لغو تحریم ها علیه ایران، توافق هند با ایران می تواند دسترسی هند به افغانستان را ممکن سازد که این موضوع برای دهلی نو از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

به محض امضای این توافق، دولت هند 85 میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز و احداث یک ترمینال کانتینری و لنگرگاه های چند منظوره در بندر چابهار سرمایه گذاری خواهد کرد. به علاوه، سالانه 22.95 میلیون دلار از سوی دولت هند صرف اداره این بندر خواهد شد.

ایران تا سال 2006، دومین تامین کننده بزرگ نفت هند بود، اما در اثر تحریم های غرب تا پایان سال 14-2013 ایران به رتبه هفتم تنزل پیدا کرد. هرچند هند واردات نفت از ایران را کاهش داده، اما همچنان به روابط خوب خود با این کشور ادامه می دهد.

بندر چابهار که در محل اتصال اقیانوس هند و دریای عمان وقع شده، اولین بندر خارجی ای است که هند در آن سرمایه گذاریم می کند.

انتهای پیام/ 104

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه