مستندهای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را بشناسید +فیلم


مستندهای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را بشناسید +فیلم

خبرگزاری تسنیم: از قتل و فقر و شکست گرفته تا هنر و معنویت و پیروزی را این روزها می‌شود در مستندهای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر جستجو کرد. مستندهایی که نماینده ۱۳ کشور دنیا هستند و می‌خواهند نگاه‌ و نگرش فرهنگ خود را در مردم جهان گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایش فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از امروز آغاز می‌شود. خانه هنرمندان و پردیس سینمای ملت دو مکانی هستند که برای اکران فیلم‌های مستند حاضر در بخش غیر رقابتی سینما حقیقت جشنواره فجر در نظر گرفته شده‌اند.

در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره فجر که به صورت مستقل از بخش ملی در حال برگزاری است، 12 فیلم مستند از کشورهای ایران، پرو، اتریش، فرانسه، آلمان،  فنلاند، رواندا، استونی، هلند، بلژیک، انگلیس، دانمارک و آمریکا حضور دارد. سهم سینمای ایران از این بخش تنها یک فیلم است. البته دو فیلم‌ساز ایرانی دیگر هم با فیلم‌هایی از انگلیس و آلمان در این دوره حضور دارند. در لیست فیلم‌های اعلام  شده، آلمان با 3 فیلم دارای بیشترین تعداد مستند بخش بین‌الملل جشنواره فجر است.

در ادامه گزیده‌ای از موضوع و تیزر مستندهای این بخش جشنواره را می‌بینید.

«پروانه سفید» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور محصول ایران

«پروانه سفید» به کارگردانی بهروز نورانی پور محصول شبکه الکوثر است. این مستند داستانی و شاعرانه که درباره «آیت‌الکرسی» است، آرزوهای سلما خاتون را برای نوه متولد شده‌اش در قالب روایت داستانی به تصویر می‌کشد.

در «پروانه سفید» که برای اولین با در سازمان صدا و سیما با فرمت 4k تهیه و تولید شده است، بازیگرانی همچون مریم رستمی، هوشنگ رضایی، کارن بدوحیان، محسن بریمانی و فرهنگ زادمهر نقش آفرینی کرده‌اند. گفته می‌شود برخی از پلان های این مستند شاعرانه با طراحی سه بعدی اختصاصی برگرفته از نماهای پروژه تولید شده است.

«هنر و صنعت» به کارگردانی سم کولمن و جنیفر گراسمن محصول آمریکا

در این مستند کارگردان یک نقاش حرفه‌ای را دنبال می‌کند که آثار هنرمندان بزرگ را کپی می‌کند. او به جای فروش آثارش، آنها را به موزه‌ها اهدا می‌کند. این فیلم داستانی عجیب درباره وسواس یک هنرمند و درک تقاطع انسان دوستی، هنر و سلامت روان است.

 

 

«تولد دوباره مارول» به کارگردانی فیلیپ گاج و فیلیپ روئور محصول فرانسه

 

این مستند فرانسوی به صعود شرکت «مارول» پس از ورشکستگی اقتصادی آن در سال 1996 می‌پردازد. مارول یک کمپانی آمریکایی است که کتاب مصور عرضه می‌کند. این شرکت همچنین در رابطه با این کتاب‌ها در سینما و تلویزیون و ... فعالیت می‌کند.

 

 

«انرژی» به کارگردانی هیوبرت کاناوال محصول اتریش

حوادث هسته‌ای، جنگ‌ بر سر نفت و گاز، تغییرات آب و هوایی و مصرف روزافزون انرژی ما را به یک چهارراه مهم رسانده است. برای حفظ بقای انسان یک گزینه بیشتر وجود ندارد. اما چگونه می‌توان نیازمان به انرژی را برآورده کنیم بدون اینکه به خودمان آسیب برسانیم؟ آیا چیزی به عنوان انرژی پاک و فن‌آوری کارآمد وجود دارد؟ و اگر چنین است، چرا ما از آن استفاده نمی‌کنیم؟ مستند «انرژی» با سفری در دنیای دیوانه وار جنگ برای انرژی بینندگان را به خود جذب می‌کند.

 

 

«صدای ساخاروف» به کارگردانی لینا کیل پلنن محصول استونی، فنلاند، آلمان

 

الکساندر ساخاروف یکی از کارگردان‌های مشهور روسی است که به عنوان یک نابغه سینمایی شناخته شده است. مستند «صدای ساخاروف» داستان زندگی و  دنیای سینمایی این هنرمند است.

«یافتن گاستون» به کارگردانی جولیا پاتریسیا پرز محصول پرو

این فیلم در مورد یک آشپز پرویی به نام گاستون آکوریو است. او یکی از سرآشپزهای ماهر پرویی است که به طبخ غذاهای مطبوع پرویی با استفاده از میوه‌ها و گیاهان محلی می‌پردازد.

 

 

«از کالیگاری تا هیتلر» به کارگردانی رودریگر ساشلند محصول آلمان

 

این فیلم درباره دوران شکوفایی سینمای آلمان در زمان جمهوری وایمار است. جمهوری وایمار در اصل اصطلاحی است که مورخان برای دوره تاریخی حدفاصل پایان جنگ جهانی اول تا روی کار آمدن حکومت نازی‌ها در آلمان ابداع نموده‌اند. جمهوری وایمار اولین تلاش برای ایجاد مردم‌سالاری در آلمان بود که توسط سیاست‌مداران آلمانی در شهر وایمار مورد اجماع قرار گرفت. «از کالیگاری تا هیتلر» به بررسی سینمای آلمان در این مقطع می‌پردازد.

 

 

«ما بسیاریم» به کارگردانی امیر امیرانی محصول انگلستان

این مستند انگلیسی که توسط یک کارگردان ایرانی الاصل ساخته شده است در مورد یک تجمع بزرگ انسانی است که سازندگان فیلم ادعا می‌کنند بزرگترین اجتماع انسانی تاریخ است. این فیلم به موضوع راهپیمایی مردم جهان در 800 شهر 7 کشور در محکومیت حمله ارتش آمریکا به عراق می‌پردازد.

 

 

«ملاقات» به کارگردانی مایکل مادسن محصول فنلاند و دانمارک

 

این فیلم در مورد یک رویداد مهم در زندگی بشر است که تاکنون رخ نداده است. کارگردان در این فیلم با مراجعه به سازمان ملل، ناسا و دانشمندان و محققان به بررسی رویداد اولین ملاقات انسان با موجودات فضایی هوشمند می‌پردازد.

 

 

«جنون عقل» به کارگردانی پیتر کروگر محصول هلند و بلژیک

در توضیحات این فیلم آمده: «جنون عقل» در مورد یک وسواس غیر معمولی است. یک محقق فرانسوی برجسته سعی می کند آثارش بعد از مرگش کامل شود. این فیلم در مورد تقابل ذهن غربی با معنویت آفریقایی است.

 

 

«پاره تن من» به کارگردانی محمود بهرازنیا محصول آلمان

 

«پاره تن من» فیلمی درباره «ویم وندرس» یکی از چهره‌های سرشناس سینمای معاصر آلمان است. وندرس، عکاس، نویسنده، تهیه‌کننده و از بزرگ‌ترین کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان سینمای اروپا و جهان است و در کنار ورنر هرتزوگ، از نوابغ سینمای آلمان به حساب می‌آید.

در کارنامه کاری بهرازنیا علاوه بر ساخت مستندهای متعدد برای شبکه‌های آلمانی، تولید مستندی درباره تهمینه میلانی نیز دیده می‌شود. وی هم‌چنین در فیلم‌های «جمعه» به کارگردانی حسن یکتاپناه در سال 2000 ، «باران» ساخته مجید مجیدی سال 2001، «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی سال 2007 و «چمدان» ساخته مانی حقیقی سال 2010 نقش آفرینی کرده است.

 

«نابخشوده: رواندا» به کارگردانی لوکاس آگوستین محصول آلمان و رواندا

 

این فیلم مستند درپی پاسخ به این سوال است که «یک قربانی چگونه می‌تواند یک قاتل را ببخشد؟». این فیلم حاصل تحقیقات لوکاس آگوستین در کشور رواندا در سال 2003 است. جمهوری رواندا کشوری است کوچک در مرکز آفریقا. خاطره قتل‌عام توتسی‌ها در این کشور در سال 1994 هنوز در اذهان باقی‌مانده‌است.

 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران