هشدار درباره بروز «فاجعه انسانی» در یمن


هشدار درباره بروز «فاجعه انسانی» در یمن

خبرگزاری تسنیم: به دلیل ممانعت عربستان سعودی از امدادرسانی و رساندن کمک‌های فوری پزشکی و غذایی به مردم یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور ، رسانه های خبری از وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ارتش یمن توانست برخی از مواضع گروه تروریستی القاعده را در استان مارب واقع در مرکز این کشور به کنترل خود درآورد.

المیادین گزارش داد که ارتش یمن مارب را به شکل کامل در محاصره خود درآورده است و کنترل کامل بر این شهر نیاز به زمان دارد.

نیروهای ارتش یمن و نیروهای امنیتی توانستند با کمک کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله منطقه حمراء در غرب استان مارب را از دست عناصر گروه های تروریستی آزاد کنند.

همچنین شبکه المسیره، از حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه «خور مکسر» در شهر عدن و دو حمله هوایی به دانشکده فنی و دادگاه شهر الحوطه در استان لحج خبر داد.

بر اساس این گزارش، در حمله جنگنده‌های سعودی به شهر حرض در استان حجه یمن نیز دو نفر جان باخته و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز از جان باختن 6 شهروند یمنی در حملات جنگنده های سعودی به چند منطقه در استان تعز خبر داد و به نقل از وزارت بهداشت یمن افزود که شمار قربانیان و زخمی‌های حملات سعودی‌ها به یمن به 4100 نفر رسیده است.

شبکه تلویزیونی العالم نیز در تازه‌ترین گزارش خود از یمن گفت که هواپیماهای سعودی دو بار شهر الحدیده را بمباران و دو دهنه پل و یک ساختمان تاریخی را منهدم کردند و یک کارناوال عروسی در بخش دمت در استان ضالع در جنوب یمن را هدف قرار دادند.

چند منطقه در استان مأرب نیز هدف حملات هوایی قرار گرفت. کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در این استان توانستند مرکز الزری مشرف بر شهر مأرب را به کنترل خود در آورند.

شمار زیادی از عناصر شبکه القاعده هنگام تلاش برای کنترل بر مراکز نیروهای امنیتی یمن در اطراف شهر مأرب کشته شدند. منابع رسمی گفتند که نیروهای امنیتی شماری از عناصر این گروه را بعد از خنثی سازی نفوذ آنها به برخی از مراکز خود، اسیر کردند.

در همین حال، اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت حمد المخلافی سرکرده گروه القاعده در شهر تعز منتشر شده است.

درحالی که برخی منابع امنیتی گفتند که المخلافی بعد از موفقیت ارتش و کمیته‌های مردمی در کنترل مرکز تیپ 35 و اکثر مناطق شهر تعز، به‌همراه شماری از همدستانش دستگیر شده است، خبرنگار العالم در یمن گفت که المخلافی ممکن است در جریان درگیری‌ها کشته شده باشد.

هشدار درباره وقوع فاجعه انسانی در یمن/گزارش
شبکه خبری بی بی سی عربی در گزارشی اوضاع انسانی در یمن را بسیار ناگوار دانسته و احتمال وقوع فاجعه انسانی در این کشور را زیاد دانسته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری بی بی سی، اوضاع انسانی در یمن هر روز ناگوارتر از قبل می شود، و این مساله با کمیاب شدن سوخت در کل شهر صنعاء پایتخت یمن و دیگر شهرهای بزرگ این کشور می رود تا یمن را با بحرانی جدی رو به رو سازد.

اکنون اهالی یمن اگر غذایی هم فراهم سازند برای پخت آن حتی سوخت مناسب در اختیار ندارد و اگر قرار هم قرار باشد سوختی تهیه شود، گاز بسیار محدود است که بیشتر برای به حرکت در آوردن خودروها از آن استفاده می شود.

هم اکنون در مناطق دور افتاده یمن مردم برای نقل و انتقال کالا از چهارپایان استفاده می‌کنند و محصولات کشاورزی و مواد غذایی تنها با این چهارپایان از جایی به جای دیگر منتقل می شود. (جزئیات بیشتر)

واشنگتن ناو هواپیمابر و ناو جنگی خود را از سواحل یمن خارج کرد

مقامات آمریکایی می‌گویند که این کشور ناوهواپیمابر و ناوجنگی خود را از سواحل یمن خارج کرده است.

مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که این کشور ناوهای هواپیمابر و ناو جنگی خود را از سواحل یمن خارج کرده و این اقدام پس از آن صورت گرفته است که ناوگان ایران نیز از این منطقه خارج شده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن گمان می‌‌کرد که ناوگان ایران حامل سلاح برای انصارالله یمن بود و به این دلیل به ناو هواپیمابر روزولت و ناو جنگی "نرماندی" که به موشک‌های هدایت شونده آمریکایی مجهز است، دستور دادند تا به آب‌های یمن نزدیک شوند.

یک مقام در وزارت دفاع آمریکا نیز گفت که ناو هواپیمابر و کشتی‌ جنگی آمریکا خیلی زود به آبهای خلیج بازخواهند گشت.

این در حالی است که 7 کشتی جنگی آمریکا همچنان در خلیج عدن و نزدیک سواحل یمن مستقر است.

استفان وارن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ما معتقدیم که می‌توانیم بگوییم که خروج ناو هواپیمابر و ناو جنگی آمریکا از سواحل یمن به این معنا است که از شدت بحرانی که طی هفته شاهد آن بودیم، کاسته شده است.

این در حالی است که کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که وجود ناوهای هواپیمابر آمریکا نزدیک سواحل یمن به‌منظور تضمین آزادی تجارت دریایی است.

ادعای مقام سعودی:هواپیمای ایرانی برای فرود در صنعا مجوز نداشت

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی نیروهای عربستان سعودی علت جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی در صنعا پایتخت یمن را نداشتن مجوز عنوان کرد.

 «احمد عسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی علیه یمن در واکنش به احضار کاردار عربستان در تهران و ابلاغ اعتراض ایران به اقدام این ائتلاف در جلوگیری از فرود دو هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های انسان دوستانه برای مردم یمن در صنعا گفت: ما به این دلیل به هواپیمای ایرانی اجازه فرود ندادیم که مجوز نداشت.

در حالی که اوضاع انسانی در یمن وخیم گزارش می‌شود، رژیم سعودی از فرود یک فروند هواپیمای هلال احمر ایران حامل کمک‌ها و تجهیزات دارویی و پزشکی در فرودگاه صنعا جلوگیری کرد.

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر در این باره گفت: متاسفانه هنگام نشستن هواپیمایی کمک‌های انسان‌دوستانه ایران در خاک یمن، جنگنده‌های عربستان اجازه فرود ندادند و هواپیما به اجبار به تهران بازگشت.

وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر اظهار داشت: هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ایران برای مردم مظلوم یمن به خاک کشور بازگشته و رایزنی‌ها برای ارسال مجدد کمک‌ها ادامه دارد.

تداوم کشتار غیرنظامیان و جلوگیری از امدادرسانی به مردم/ گزارش

سعودی‌ها در یمن همچنان چنگ و دندان خود را آشکار کرده و به تجاوزات وحشیانه علیه ملت مظلوم یمن ادامه می دهند، تجاوزی که تنها محله های مسکونی و غیرنظامیان که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، هدف قرار می دهد.

تجاوزات سعودی ها در یمن حد و مرز ندارد و آنها حتی هر چیز ممکنی که ملت یمن به آن نیاز دارد اعم از جیره غذایی، دارویی و غیره را نابود می کنند و گذشته از آن همچنان این کشور را در محاصره دریایی، هوایی و زمینی خود قرار داده و اجازه عبور هیچ گونه کمک انساندوستانه اعم از غذا و دارو به یمن و انتقال مجروحان را نمی دهند.

این کینه بزرگی که هواپیماهای آل سعود بر سر کودکان یمن و زنان آن خالی می کنند تا خرابی و ویرانی برای اهالی مظلوم این کشور بر جای گذارند و در همین راستا هواپیماهای تجاوزگر سعودی به 2 هواپیمای ایرانی حامل کمک های انساندوستانه و دارویی اجازه فرود در یمن را ندادند.(جزئیات بیشتر)

                                                               تحولات سیاسی در چهارمین روز پس از عملیات طوفان تخریب

انصار الله یمن: قطعنامه سازمان ملل و درخواست علی عبدالله صالح "مردود" است
عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه یمن را مردود دانست و تاکید کرد که درخواست اخیر علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن قابل قبول نیست.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن در گفت وگو با شبکه خبری المیادین درباره اخبار برخی رسانه ها درخصوص آزادی سرتیپ محمود الصبیحی وزیر دفاع سابق این کشور گفت: الصبیحی و غیر از او آزاد نشده اند و اخبار شبکه های ماهواره ای مبنی بر آزادی الصبیحی نادرست است.

وی افزود: برادر عبدربه هادی منصور رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن نیز آزاد نشده است.

محمد البخیتی تصریح کرد: اگر عبدربه منصور هادی و همدستانش را از همان ابتدا بازداشت می‌کردیم، این تجاوزگری نظامی سعودی علیه یمن صورت نمی‌گرفت.

عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن درباره درخواست اخیر علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن گفت: دعوت عبدالله صالح قابل قبول نیست زیرا قطعنامه شورای امنیت مردود است.

عبدالله صالح خواستار آشتی، توقف درگیری بین یمنی‌ها و گفت‌وگوی داخلی بین یمنی‌ها شد و از جنبش انصار الله خواست تا قطعنامه‌های شورای امنیت را بپذیرد.

البخیتی همچنین تصریح کرد: اینکه جنبش انصارالله سلاح دارد، یک وضعیت استثنائی است و در پایان گفت‌وگوها، سلاح ها جمع خواهد شد.

قدردانی منصور هادی از جنگ‌افروزان در یمن

رئیس‌جمهور فراری یمن در دیدار با وزیر کشور عربستان، از کشورهای عضو ائتلاف موسوم به سعودی به دلیل آنچه که تحقق بخشیدن به اهداف عملیات «طوفان قاطعیت» در یمن خوانده است، قدردانی کرد.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، دیروز در مقر اقامتش در ریاض با شاهزاده «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی دیدار کرد.

در حالی‌که تجاوز نظامی وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن به شهادت و زخمی شدن هزاران غیرنظامی منجر شده است، ولی منصور هادی با بی‌توجهی به این موضوع و در تلاش برای القای پیروزی این ائتلاف علیه یمن، از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و تمام کشورهای همپیمان عربستان در جنگ علیه یمن تشکر و قدردانی کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان (واس) نوشت عبد ربه منصور هادی در این دیدار به نمایندگی از ملت «برادر» یمن از کشور عربستان سعودی و همپیمانان آن به جهت موافقت با درخواست وی برای آغاز عملیات «بازگشت امید»، تشکر و قدردانی کرد.

منصور هادی همچنین از کمک 274 میلیون دلاری ملک سلمان به یمن تشکر و عنوان کرد این امر نشان دهنده مواضع پایدار و تاریخی عربستان سعودی در یاری رساندن به ملت یمن و حمایت از آن است.

شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد سعودی نیز در این دیدار امنیت عربستان سعودی و امنیت یمن را جداناپذیر توصیف کرد.

المیادین: امید عربستان برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت دور از انتظار است

رژیم سعودی در تلاش برای کسب دستاوردی در شهر عدن در جنوب یمن است تا بتواند عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری را به قدرت بازگرداند.

 شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی درباره یمن نوشت: ائتلاف سعودی‌ها که به کنترل بر شهر عدن چشم دوخته است، به کمک شورای امنیت برای بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادی امید بسته است اما روند رویدادها و واقعیت‌های میدانی در یمن نشان می‌دهد که دل بستن به تحقق این امر در یمن دور از انتظار است.

به نظر می‌رسد عملیات موسوم به "بازگرداندن امید" [که باید نام آن را عملیات ناامیدی نام گذاشت]، بعد از حملات هوایی به ساختار زیربنایی یمن آغاز شد، دل به تحقق دستاوردی نظامی در جنوب یمن به‌ویژه در عدن بسته است.(جزئیات بیشتر)

بازگرداندن امید با طعم باروت /گزارش تحلیلی تسنیم
احمد العسیری از مقامات نظامی سعودی شامگاه سه‌شنبه اول اردیبهشت، رسماً از پایان عملیات موسوم به توفان قاطعیت به یمن خبر داده و مدعی موفقیت متجاوزان در رسیدن به اهدافشان شده است، اما حقایق و واقعیت‌ها خلاف ادعای سعودی‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش تسنیم، شامگاه سه شنبه اول اردیبهشت از طریق تلویزیون عربستان سعودی خبری اعلام شد که برای مخالفان جنگ  افروزی آل سعود غافلگیرکننده نبود،‌چرا که مطمئن بودند این رژیم هرگز نمی تواند در جنگ علیه یمن به اهداف خود و اربابان آمریکایی و صهیونیستی اش برسد.(جزئیات بیشتر)

ابعاد پیروزی استراتژیک یمنی‌ها و شکست مفتضحانه آل‌سعود/تحلیل
خبرگزاری تسنیم: صبر استراتژیک ملت یمن بر تنفر راهبردی عربستان پیروز شد و ریاض حتی موفق نشد یک متر از خاک یمن را به اشغال درآورد و عبدربه منصور هادی را در آنجا مستقر کند.
عملیات طوفان مملکت شنها با اعلام شکست عربستان سعودی با وجود تلاش برای بزک کردن آن به پایان رسید، عربستان در این حمله، شکست مفتضحانه‌ای از انصار الله و ارتش و ملت یمن خورد و یمنی‌ها صلابت و قدرت خود برای درگیری و محافظت از تمامیت و تسلط بر کشورشان را عنوان کردند.

از همان روز اول تجاوز به یمن ریشه‌های شکست در این عملیات کاشته شد، چرا که کسانی که به‌دنبال اجیر کردن ارتش‌های عربی بر ضد ملتی فقیر و در عین حال شجاع و غیور و باشهامت هستند؛ هرگز پیروز نخواهند شد، علاوه بر اینکه نیروهای سعودی ناتوانی خود از پیشروی زمینی را نیز اثبات کردند . در نهایت این جنگ وجهه عربستان را به‌عنوان کشوری جنایت‌کار و متجاوز و خونریز و در عین حال ضعیف و ناتوان نشان داد.(جزئیات بیشتر)

عربستان سعودی و ریشه شکست‌های متوالی در منطقه/تحلیل

 سیاست عربستان در هزینه کردن پول برای هرج ‌و مرج و ویرانی در کشورهای عربی به نفع دشمنان اسلام تمام شده، عربستان در هر جا مداخله کرده، شکست خورده و علت آن هم این است که آن‌ها چیزی به نام ملت ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

با خروج سوریه از لبنان در سال 2005 در پی ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق این کشور که به دنبال آسیب رساندن به دمشق و حضور آن در لبنان بود و پیامدهایی نظیر اتهام زنی به دمشق و فشار بر این کشور در ابعاد نظامی و امنیتی به همراه داشت، ریاض تصور کرد که حضور قدرتمندی را کسب کرده که موازنه سیاسی را به نفع خود تغییر داده است. البته عربستان این نکته را نادیده گرفت که معادلاتی در لبنان وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها عبور کرد.(جزئیات بیشتر)

مثلث اهداف نظامی عربستان در یمن/گزارش
 نیروهای متجاوز سعودی در یمن ضمن تلاش برای تسلط بر مناطق جنوبی و جنوب غربی یمن به دنبال ایجاد شورای نظامی جهت روی کار آوردن عبد ربه منصور هادی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: شهر عدن دست عربستان سعودی و ابزارهای آن نخواهد افتاد، هدف اعلام شده از درگیری‌ها دسترسی به محوری شامل عدن- ابین در جنوب تا مأرب در شمال شرقی است، هدف نهایی این است که مسیر جنوب با تحمیل واقعیت سیاسی مورد نظر ریاض با هر هزینه ممکن [به روی ارتش و نیروهای انقلابی ] مسدود شود.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت