امسال باید ساماندهی لازم در مرزهای شرقی کشور ایجاد شود

امسال باید ساماندهی لازم در مرزهای شرقی کشور ایجاد شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس با اشاره به مشکلاتی که در مرزهای کشور وجود دارد گفت: در شرق کشور مشکلاتی از نظر امنیتی ایجاد شده که سال ۹۴ ثقل آن خواهد بود و زمان آن است که بستن مرزها به سامان برسد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا که در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد، با اشاره به شرایط مرزهای کشور به خصوص در شرق، گفت: ایران مرزهای آبی و خاکی زیادی دارد که این مرزها می‌تواند سرمایه باشد و از طریق آنها از کشورهای همسایه بهره ببریم.

وی ادامه داد: از آنجا که در برخی کشورها از نظر امنیتی مشکلاتی وجود دارد، لذا باید در زمینه مرزها سازمان لازم ایجاد شود؛ به خصوص در شرق کشور مشکلاتی از نظر امنیتی ایجاد شده که به نظر می‌رسد در سال 94 ثقل آن غلیظ‌تر خواهد شد چرا که موج‌های تروریستی در این کشورها است و باید در مرزها متناسب با این مسائل سازمان لازم ایجاد شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید در زمینه امنیت مرزها با کمک مسئولان آن کشورها سازماندهی لازم ایجاد شود، البته ما هم از نظر مرزبانی باید اقدامات خوبی انجام دهیم. حتی در مورد بستن مرزها که در گذشته نیز تصمیمات خوبی مطرح شد حالا لازم است که این مسئله به سامان برسد و در این زمینه باید جدیت لازم صورت گیرد. در مورد منابع آن هم فکر شده است.

رئیس مجلس با تبریک انتخاب فرماندهی جدید نیروی انتظامی به فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: از ویژگی‌های آقای اشتری این است که سالیان متمادی در ناجا خدمت کرده‌اند و اینکه فرماندهی کل قوا، فرمانده جدید نیروی انتظامی را از درون این نیرو انتخاب کردند حکایت از این دارد که روند حرکت نیروی انتظامی مورد توجه و تایید ایشان است. همچنین اینگونه نگاه که تکیه بر سرمایه داخلی دستگاه‌ها باشد یک حرکت سنجیده و دقیق است و حکایتگر نوعی ابتکار به روند تکاملی آن دستگاه است و نیروی انتظامی نیز از این ویژگی برخوردار بوده است.

وی افزود: نیروی انتظامی از سال‌های گذشته از مجموعه بخش‌های مختلفی از امور انتظامی، که سنخ‌های آن متفاوت بود، ترکیب شد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از چالش‌هایی که بر سر راه این نیرو وجود داشته به خوبی گذر کرده است.

لاریجانی با تاکید بر لزوم حمایت قوای سه‌گانه از اقدامات نیروی انتظامی گفت: لازم است قوای سه‌گانه اقدامات معنوی و مادی در این زمینه انجام دهند که سهم ما به عنوان قوه مقننه حمایت معنوی است و از نظر مالی هر چه نیاز دارید یقه رئیس قوه مجریه را بگیرید. البته ما هم در خدمت‌تان هستیم.

رئیس مجلس با اشاره به شرایط منطقه گفت: در این شرایط داغ منطقه که پر از مسائل امنیتی است، ایران از ثبات امنیتی برخوردار است که این موضوع دستاورد مهمی برای نظام جمهوری اسلامی است و نیروی انتظامی از ارکان تحقق آن است. همچنین کمتر کشوری در منطقه داریم که در این بحران ضد امنیتی وضعیت مرتب و منظمی داشته باشد اما با اینکه نگاه ریب‌آمیزی به ایران وجود دارد خوشبختانه کشور ما از ثبات امنیتی برخوردار است که این مسئله جز با برنامه‌ریزی درست و تلاش نیروهای انتظامی امکانپذیر نیست و بخش مهمی از آن هم بر عهده ناجا است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی بین نیروهای مسلح یک شرایط اختصاصی دارد، تصریح کرد: هیچ یک از نیروهای مسلح به اندازه ناجا در حل مسائل مردم درگیر نیست و در واقع ناجا با مسائل مردم در هم تنیده شده است و این مسئله از لب مرز گرفته تا مرافعات روزانه مردم وجود دارد لذا نیروی انتظامی در بسیاری از امور تکیه‌گاه مردم است.

لاریجانی بر همین اساس خطاب به مسئولان نیروی انتظامی گفت: این موضوع یک سرمایه برای شما است، اما اقتضائاتی وجود دارد که این اقتضائات از آداب و رفتار گرفته تا نوع گزینش نیروها را در بر می‌گیرد. لذا باید به اقتضائات نیز توجه کرد یعنی در گزینش افراد باید دغدغه وجود داشته باشد و خصوصیات روحی افراد در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به مسئله امنیت اجتماعی و با بیان اینکه بخش زیادی از کار نیروی انتظامی مربوط به امنیت اجتماعی است، گفت: اگر شرایط کشور یک کم پرتلاطم باشد بر روی امنیت اجتماعی اثر می‌گذارد. در نتیجه بر روی کار شماهم تاثیرگذار است.البته در این زمینه باید به مسئله پیشگیری از جرم هم توجه کرد که متاسفانه به این موضوع تاکنون کم توجه شده و لازم است برای پیشگیری از جرم به افراد آموزش داده شود لذا وظیفه رسانه‌ها در این زمینه موثر است و نیروی انتظامی، قوه قضائیه و صدا و سیما باید برای آموزش مردم یک مثلث تشکیل دهند تا از وقوع جرم پیشگیری شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسائل امنیت اجتماعی کانون مسائل ناجا است گفت: در کشور ما مسائل امنیتی در سطوح مختلف وجود دارد چه مسائلی که مربوط به امنیت ملی و چه سیاست داخلی کشوراست؛ در کشوری که دموکراسی وجود دارد کشمکش‌های سیاسی وجود خواهد داشت اما چیزی که مردم روزانه با آن ارتباط دارند امنیت اجتماعی است و در این زمینه نیرویی که مورد اتکای مردم است، شما هستید.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند همدلی و همزبانی، این همدلی و همزبانی باید پایه‌ای برای امنیت اجتماعی مردم شود و مردم در پناه ماموران نیروی انتظامی به آرامش برسند چرا که آرامش سنگ بنای توسعه و پیشرفت کشور است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon