دشت اردبیل با کسری ۶۰۰ میلیون مترمکعبی آب روبه‌رو است


دشت اردبیل با کسری 600 میلیون مترمکعبی آب روبه‌رو است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در حال حاضر دشت اردبیل با کسری ۶۰۰ میلیون متر مکعبی آب مواجه بوده که جبران این کمبود نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، داوود نجفیان ظهر امروز در جلسه بررسی میزان ذخایر آبی استان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر دشت اردبیل با کسری 600 میلیون متر مکعبی آب مواجه بوده که جبران این کمبود نیاز به برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف آب و زمان بلندمدت دارد.

وی با اشاره به بارندگی‌های مطلوب امسال تصریح کرد:‌ با توجه به بارش‌های خوب امسال که منجر به ذخیره‌سازی 252 میلیون متر مکعب آب شده 61 درصد ذخائر سدهای استان اردبیل افزایش یافته که این امر می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مشکلات در حوزه کمبود آب در استان باشد.

نجفیان از فعالیت 48 سد در سطح استان اردبیل خبر داد و افزود: در برخی سدهای استان اردبیل به ویژه سد یامچی با وجود بارش‌های خوب همچنان کمبود منابع آب وجود دارد که در این زمینه باید در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به برداشت بیش از حد آب از مخازن سدها بیان کرد: دلیل اصلی کمبود و کسری آب نیز در این سدها برداشت بیش از حد بوده به طوری که در برخی مواقع حتی ما شاهد براشت 80 درصد بیش از حد و ظرفیت مورد نظر بودیم که این امر منجر به کاهش آب منبع سدها شده است.

وی گفت: بیشترین برداشت بی‌رویه و خارج از ظرفیت آب از مخازن سدهای استان برای مصارف شرب بوده که در این زمینه باید با یک برنامه‌ریزی اساسی در راستای مدیریت مصرف آب گام برداشته  و از کاهش بیش از حد منابع آب سدها پیشگیری کنیم.

نجفیان با بیان اینکه جبران کسری و کمبود منابع آب در استان اردبیل حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد، افزود: در این مدت باید با سیاستگذاری‌های درست و اصولی به سمت مدیریت صحیح مصرف آب حرکت کرده و با مصرف درست و بهینه زمینه‌ای را فراهم آوریم تا شاهد جبران کسری آب و رفع دغدغه‌ها در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon