کرسی زندگی امام علی(ع) نخستین‌بار در آمریکا راه‌اندازی شد


کرسی زندگی امام علی(ع) نخستین‌بار در آمریکا راه‌اندازی شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز مطالعات دینی هارتفورد آمریکا گفت: کرسی بررسی زندگی امام علی(ع) نخستین بار در آمریکا راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ظهر امروز در ویژه برنامه گفت‌وگوی ادیان میان اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و اساتید دانشگاه هارتفورد آمریکا هیدی مدسل اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا توسط گروه‌های مختلفی از مهاجران تأسیس و نهاده شد، هرچند که در آن منطقه زندگی می‌کردند.

وی افزود: ایده و اقلیت و مذهبیت به زمان تأسیس ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد، هرچند کسانی که به این کشور مهاجرت کردند از ایالات و ادیان مختلف بودند و به‌دلیل مشکلاتی که داشتند از محل سکونت خود فرار می‌کردند.

رئیس مرکز مطالعات دینی هارتفورد آمریکا بیان کرد: زمانی که خواستند قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را بنویسند مفهوم دین به‌عنوان یک قانون اساسی مطرح شده بود و با توجه به اینکه مهاجرت‌کنندگان دچار صدمات شده بودند حقوق اقلیت‌ها را مدنظر قرار دادند و روش‌های مختلفی وجود دارد و راهی که در نظر گرفتند این بود که مراسم دینی را از حکومت جدا کنند.

مدسل تصریح کرد: این سنت تا به امروز ادامه دارد و به‌مدت دهه‌های طولانی ایالات متحده آمریکا خود را به‌عنوان کشوری مسیحی معرفی می‌کرد و اکنون مسیحی، یهودی معرفی می‌کند.

وی تأکید کرد: در 50 سال گذشته شاهد پراکندگی اقلیت‌های مختلف بودیم و مسلمانان میان دیگر اقلیت‌ها رو به افزایش هستند و 40 سال قبل چنین تصوری را نداشتیم و با مسئله برده‌داری مواجه بودیم و بسیاری از برده‌ها از مسلمانان آفریقا بودند.

رئیس مرکز مطالعات دینی هارتفورد آمریکا خاطرنشان کرد: وجود یک قانون به‌معنای مورد عمل قرار گرفتن آن نیست و تجربه عملی اقلیت‌های دینی در ایالات متحده آمریکا تجربه‌ای خوب و خوشایند نبوده است.

مدسل گفت: مسئله چگونه زندگی کردن اقلیت‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تلاش در جهت پیگیری و رفع مشکلات آنها را داریم و امیدواریم فرصتی پیش آید که در آینده بیشتر به چنین موضوعاتی در ایران بپردازیم.

وی افزود: برای اولین بار به کرسی زندگی امام علی(ع) در آمریکا پرداخته می‌شود و امیدواریم که موفق باشد و شعبه‌های دیگری هم در اروپا و آمریکا ایجاد شود و از همگان درخواست داریم تا برای موفقیتمان در این راه دعا کنند.

رئیس مرکز مطالعات دینی هارتفورد آمریکا بیان کرد: معتقدیم که افراد دینی در دنیا همچون حضرت محمد(ص) مورد تعرض قرار گرفتند و مردم باید در این خصوص واکنش نشان داده و اعتراض خود را اعلام کنند و ما به‌عنوان یک مؤسسه آموزشی اجازه ورود به این موضوع را نداریم، نمی‌توانیم موضع‌گیری خاصی داشته باشیم، هرچند که افراد و اعضای این مجموعه در فضای آزاد به‌صورت جداگانه واکنش خود را نشان می‌دهند.

مدسل تصریح کرد: متن و منشوری تدوین شده و در آن مخالفت خود را در زمینه خشونت و توهین به ادیان اعلام کردیم و گفتیم که باید علیه خشونت به ادیان مختلف کار شود و یک درس اجباری برای تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه داریم.

وی تأکید کرد: دانشجویان را به‌صورت گروهی به مسجد و کلیسا می‌بریم و بسیاری از دانشجویان تجربه دیدن چنین برنامه‌ها و فضاهایی را نداشتند و با وجود آنکه از مذاهب مختلفی هستند انسجام و دوستی را میان دانشجویان در محیط دانشگاه ایجاد و زمانی که به کشورشان برمی‌گردند این تجربه را به مردم جوامع خود منتقل می‌کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon