واگذاری استقلال و پرسپولیس در وقت اضافه!

واگذاری استقلال و پرسپولیس در وقت اضافه!

خبرگزاری تسنیم: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ زمان قانونی و پایانی واگذاری استقلال و پرسپولیس بوده و با نظر موافق نمایندگان مجلس، سال ۹۴ به عنوان وقت اضافه‌ای برای واگذاری این دو باشگاه در کنار سایر شرکتهای دولتی درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سومین مزایده واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس در حالی در روز چهارشنبه، نهم اردیبهشت برگزار می‌شود که در سال گذشته سازمان خصوصی سازی در فروش این دو تیم پس از دو نوبت عرضه ناکام ماند؛ هر چند نباید از شجاعت این سازمان پس از سالها در قیمتگذاری و عرضه آبی و قرمزپوشان پایتخت غافل بود.
با این حال، بر اساس آگهی منتشر شده اموال و دارایی‌های استقلال و پرسپولیس در حالی طی چند روز آینده برای سومین بار روی میز مزایده می رود که سازمان خصوصی سازی اعتقادی به انتقادها مبنی بر گران فروشی این دو باشگاه ندارد و بر قیمت پایه 290 میلیارد تومانی خود برای هر یک از این دو باشگاه تاکید دارد و تنها شرایط این واگذاری را قدری آسان‌تر کرده است تا خریداران احتمالی 20 درصد از مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و بقیه را در اقساط 5 ساله بپردازند.
بر این اساس نیز روز پس از آخرین مهلت مجاز خریدار برای پرداخت بخش نقدی ثمن معامله به عنوان مبدا زمانی دوران بازپرداخت اقساط تعیین شده و فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز شش ماهه و نرخ سود فروش اقساطی پانزده درصد است.
همچنین قرار است در صورتی که پاکتی برای حضور در مزایده سرخابی‌ها به ساختمان شماره 15 خیابان مهستان فرستاده شود در ساعت 14 روز چهارشنبه نهم اردیبهشت گشوده گردد و متقاضیان هم باید یک روز قبل از برگزاری مزایده، سپرده شرکت در این واگذاری را به حساب دولت واریز و مدارک را تحویل سازمان خصوصی سازی دهند.
افزون بر این؛ شرط نداشتن بدهی معوق بانکی، عدم سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم سو سابقه امنیتی ثبت شده جزو شرایط اهلیت متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس تعیین شده است که بر این اساس سازمان خصوصی سازی پس از برگزاری مزایده و قبل از اعلام برنده، این سه مورد را از مراجع ذی صلاح استعلام و نتیجه را به وزرای عضو هیئت واگذاری گزارش خواهد داد و قرار است پس از تایید صلاحیت توسط این وزرا، برنده نهایی اعلام شود.
البته این سازمان محدودیتهایی را نیز برای خریداران درنظر گرفته است، از جمله این که متقاضیان شرکت در مزایده سرخابی ها نمی توانند همزمان در مزایده هر دو باشگاه شرکت کنند و دارندگان سهام کنترلی باشگاه های ورزشی با فعالیت مشابه هم در صورت برنده شدن در این مزایده، باید مقررات لیگ برتر فوتبال را در خصوص عدم حضور همزمان هر دو باشگاه خود در لیگ برتر رعایت کنند.
اما یکی از وجوه تمایز این مزایده با دو مزایده قبلی قرمز و آبی پوشان پایتخت، سهم پیشکسوتان این دو تیم از این واگذاری است. پیش‌تر در صورت تمایل پیشکسوتان، خریدار ملزم بود سهم 20 درصدی از این واگذاری را برای آنها کنار بگذارد اما در این مزایده شرایط قدری تغییر کرده است و در صورتی که خریدار نسبت به تاسیس یک شرکت سهامی اقدام و سپس موارد خریداری شده را به شرکت تازه تاسیس منتقل کند، این اختیار به خریدار داده ‌شده است که در صورت صلاحدید و اختیار خود، سهمی را برای پیشکسوتان، هواداران و سایر اشخاص، آن هم به میزان اقساط پرداخت شده درنظر بگیرد و دیگر الزامی برای انجام این کار نخواهد داشت.
از سوی دیگر قرار است، پس از انعقاد قرارداد قطعی واگذاری این دو باشگاه، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان تشریفات انحلال دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران و ورزشی فرهنگی پرسپولیس فعلی را انجام دهد و پاسخگویی به کلیه دعاوی له و علیه این دو باشگاه در سالهای گذشته و آینده بر عهده دولت باشد.
با این وجود هر چند این روزها از گوشه و کنار نام شرکتهای بانکی و خودرویی در کنار سایر اشخاص حقوقی و حقیقی به عنوان متقاضیان استقلال و پرسپولیس شنیده و آورده می شود اما پرسش قابل تامل این است که با توجه به پایان لیگ برتر در تیرماه، در صورتی که این بار هم خریداری برای تصاحب سرخابی‌ها پا پیش نگذارد، سرنوشت این دو تیم چه خواهد شد؟
بر اساس قانون، تکلیفی برای سازمان خصوصی سازی دیکته نشده است که چند بار این دو باشگاه به مزایده گذاشته شوند و در صورت نبود خریدار منحل شوند یا نه. شاید مدیران تصمیم گیرنده منتظرند تا اگر خواب واگذاری این دو باشگاه در وقت اضافه نیز تعبیر نشد، گرد هم جمع شوند و تدبیری برای آن کنند. واگذاری‌ای که بر اساس اصل 44 قانون اساسی، سال 93 زمان قانونی و پایانی آن بوده و با نظر موافق نمایندگان مجلس سال 94 به عنوان وقت اضافه‌ای برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در کنار سایر شرکتهای دولتی در نظر گرفته شده است.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه